La 12 octombrie a.c., Parlamentul României a adoptat un proiect de lege care promovează descentralizarea și care poate schimba în bine dinamica din multe comunități românești. Cele aproximativ 3.000 de foste școli și grădinițe din România, astăzi clădiri și terenuri care stau în paragină de ani buni, vor putea fi în sfârșit revitalizate și puse în valoare de către autoritățile locale. Practic, lăsăm decizia în mâna comunităților locale, declară Natalia-Elena Intotero, deputat PSD, președintele Comisiei pentru Învățământ.
Intotero: ”Cu toții ne-am fi dorit ca aceste școli să rămână în funcțiune. Însă, din cauza depopulării și a migrației dinspre rural și dinspre orașele mici către marile centre urbane din România și din străinătate, multe unități de învățământ au rămas fără elevi. 738 de școli s-au închis doar în anul școlar 2017-2018! Din momentul în care activitatea educațională s-a încheiat, autoritățile locale nu au mai putut întreține financiar aceste spații, care s-au deteriorat cu anii până în punctul în care reprezintă un pericol pentru locuitori. Până în momentul de față, destinația imobilelor respective, indiferent dacă școala a fost închisă de 2,8 sau 15 ani, nu se putea schimba fără un aviz din partea Ministerului Educației. Acest aviz venea foarte greu sau niciodată, iar decizia finală era în mâna unor oameni care nu cunoșteau realitățile și necesitățile comunităților, ci luau aceste decizii în baza unor hârtii, dintr-un birou din București. Primăriile nu puteau să renoveze clădirile sau să le pună în valoare sub forma altor destinații. Acum, acest lucru se va schimba. Legea pentru modificarea și completarea art.112 din Legea educației naționale nr.1/2011 (L290/2021), care a fost adoptată de Parlamentul României, prevede că la trei ani de la încheierea activității educaționale într-un imobil, primăriile pot schimba destinația acestora fără un aviz din partea Ministerului Educației. Totodată, trebuie să ne pregătim și pentru momentul în care, sperăm, zona se va repopula. Astfel, dacă vor exista din nou elevi, în baza unor solicitări din partea comunității și a inspectoratelor școlare, autoritățile locale au obligația de a readuce spațiul la standarde educaționale sau să identifice un alt spațiu potrivit în acest sens. Cele 3.000 de imobile aflate într-o stare de degradare avansată vor putea fi revitalizate de autoritățile locale după ce se adoptă o hotărâre de consiliu local. Comunitățile vor putea dezbate și vor decide singure ce se întâmplă în localitatea lor, fără blocaje de la distanță! Se pot deschide centre pentru vârstnici, cabinete medicale, centre turistice sau orice este mai important pentru comunitate, iar primăriile vor putea accesa inclusiv fonduri europene pentru aceste investiții, nemaifiind legați de factorii decidenți din București”. Foto: Educație Privată