Acasă Uncategorized Apelul disperat al transportatorilor

Apelul disperat al transportatorilor

DISTRIBUIȚI

foto 1 RCA mafieELIMINAȚI MAFIA DIN ASIGURĂRI!

Federatia Operatorilor Români de Transport (FORT) a prezentat oficial în fața reprezențantilor Autorității de Supraveghere Financiară solicitari menite să conducă la o corectă reglementare a asigurărilor obligatorii în cadrul unei întâlniri desfășurată la 13 ianuarie.

A fost din nou prezentată ca soluție de reducere a evenimentelor rutiere, asigurarea de către administratorii drumurilor a fiecărui kilometru de infrastructură rutieră, măsură care conduce la auditarea rețelelor de drumuri și la responsabilizarea administratorilor în ceeea ce privește siguranța și securitatea utilizatorilor.

Transportatorii consideră că trebuie instituite măsuri astfel încât toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice din România să aibă asigurare RCA valabilă. Această măsură se impune în contextul în care procente însemnate din autovehiculele înmatriculate circulă pe drumurile publice fără asigurare, fiind astfel restrânsă baza celor care încheie și achită polițele RCA. Propunerea este de adoptare a unui sistem după modelul controlului în trafic al rovignetelor, eventual chiar prin intermediul infrastrucurii de camere a CNADNR și a platformei CEDAM gestionată de ASF.

 

Fără RCA ”după ureche”…

Asiguratorii trebuie să pună la dispoziția clienților, la cerere, calculul actuarial și indicatorii care stau la baza stabilirii valorilor polițelor de asigurare RCA, iar aplicarea în calcul a ratei daunalității să se facă segmentat pe fiecare tip de vehicul și nicidecum raportat la rata medie combinată. Evoluția (creșterea/descreșterea) valorilor polițelor RCA trebuie strâns corelată cu evoluția daunalității. Nu este normal ca în cazul în care, deși nu crește daunalitatea parcului auto al unei persoane fizice/juridice, totuși nivelul polițelor RCA să fie majorat (așa cum se întâmplă în ultimii ani).

Trebuie stabilită o proporție rezonabilă între, pe de o parte, nivelul primei de asigurare anuale și nivelul mediu al primei de asigurare (calculată ca medie a primelor plătite în ultimii 5 ani) pentru un autovehicul și, pe de altă parte, daunalitatea provocată de acesta anual și total (pentru toți anii). FORT a propus ca prima de asigurare anuală să nu poată depăși  50%  din valoarea daunalității provocate anul anterior coroborat cu obligația ca prima de asigurare medie (calculată pentru ultimii 5 ani) să nu depășească 50% din valoarea daunalității medii (calculată ca medie a daunalității provocate în ultimii 5 ani.

În ultimii ani s-a ajuns în situația aberantă în care valoarea primei de asigurare să depășească valoarea daunalității provocate, rațiunea încheierii unei polițe de asigurare RCA, dacă ajunge un asigurat să plătească prime de asigurare peste valoarea daunalității provocate, fiind astfel nejustificată.

În strânsă corelare cu cele prezentate anterior, trebuie reasezat sistemul bonus/malus astfel incat atribuirea de clase bonus sau malus sa se faca in functie de valoarea primelor platite raportata la valoarea daunalitatii provocate si nu de numarul de evenimente, asa cum este in prezent. De ex.: platim o prima de asigurare de 10.000 lei/an si provocam doua evenimente soldate cu daunalitate totala de 1.000 lei. Conform sistemului actual, in anul urmator, trecem in clasa de M8 (malus maxim!!) si creste prima de asigurare cu 100%, la 20.000 lei!

Tabelul cu coeficienții aferenti claselor de bonus-malus trebuie să fie modificat astfel încât să fie 14 clase de malus, la fel ca și cele de bonus și, de asemenea, coeficienții de creștere respectiv scădere să fie identici, așa cum sunt acum la clasele de bonus (Ex.: B1/(-5%) cu M1/(+5%)…..B14/(-50%) cu M14/(+50%);

Costurile de administrare ale asiguratorilor trebuie de asemenea să aibă creșterea anuală limitată la rata medie anuală a inflației pe ultimii 5 ani.

Pentru un autovehicul nou, respectiv care are clasa B0, prima anuală RCA pentru primul an trebuie să fie limitată la maxim 1% din valoarea autovehiculului sau să fie media primelor RCA ale tuturor autovehiculelor de aceeași categorie contractate anul precedent.

Nu în ultimul rând, transportatorii doresc ca sistemul de încadrare în clase de malus să fie modificat astfel încât raportarea să se facă la o anumită proporție dintre daunalitate și prima de asigurare (și nu cum este în prezent raportarea la număr de evenimente) deoarece relevante sunt valorile primelor de asigurare și ale daunalităților.

FORT așteaptă cu interes modificarea urgentă de către ASF a normei RCA și aplicarea măsurilor prezentate și asumate la întâlnirea cu patronatele din domeniu, dar și modificarea legislației specifice de către Parlamentul României, proces în care Federația dorește să se implice în mod direct.

 

Beneficiarul poliţei RCA protejat, asiguratorii neserioşi eliminaţi

Deputatul Daniel Oajdea propune modificarea Legii nr.136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România astfel încât firma de asigurări să-l despăgubească pe cel cu care are contract şi ulterior să recupereze banii de la asiguratorul autovehiculului vinovat de producerea accidentului sau de la Fondul de protecţie a victimelor străzii. Astfel, asiguraţii beneficiază de protecţie reală şi sunt motivaţi să încheie poliţa RCA la firme responsabile.

În prezent, persoana păgubită trebuie să se lupte cu diverse firme de asigurări pentru a putea beneficia de reparaţia autovehiculului. Multe dintre acestea întârzie procesul de despăgubire, subevaluează paguba sau apelează la service-uri care fac o reparaţie ieftină şi de proastă calitate. Acest sistem de despăgubire nu oferă o competiţie onestă între asigurători şi a facilitat rămânerea pe piaţă a unor firme de asigurări care oferă servicii de proastă calitate şi înşeală păgubitul.

Acum, asiguratul nu este motivat să încheie RCA la o firmă care să despăgubească repede şi fără probleme în caz de accident, pentru simplul fapt că nu el va beneficia de seriozitatea firmei la care îşi face poliţa.

Modificarea legii, astfel încât firma de asigurări să-l despăgubească pe cel cu care are contract, înlătură situaţiile dificile în care, în caz de avarie, sunt responsabile autovehicule neasigurate, înmatriculate în alte ţări sau asigurate la societăţi rău platnice.

Dacă propunerea va fi adoptată, asiguratorul RCA plăteşte despăgubiri terţilor pentru daunele produse de autovehiculul asigurat când acesta e vinovat (prevedere în vigoare), asigurătorul RCA plăteşte despăgubiri titularului poliţei şi apoi le recuperează de la asigurătorul vinovatului sau de la Fondul de protecţie a victimelor străzii (prevedere nouă) sau proprietarul autovehiculului asigurat beneficiază de o protecţie reală, decontând cheltuielile cu repararea autovehiculului atunci când alt autovehicul este vinovat de accident (prevedere nouă). – VLAD CRISTEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

3 × four =