În contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină (conform Legii 296/2023), pentru menținerea competitivității sectorului transporturilor rutiere, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) cere prim-ministrului Guvernului României și ministrului Transporturilor inițierea procedurii de restituire a accizei la carburant.
Începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină s-a majorat la 1.850,95 lei/tonă, iar o a doua majorare, la 2.183,85 lei/tină, va avea loc la 1 iulie 2024.
Secretarul general al UNTRR, Radu Dinescu, arată că acciza la motorină va trece de pragul de 400 euro la tonă și că, în ultimii zece ani, când acciza a atins acest prag a fost activat (în trei situații) sistemul de rambursare parțială a accizei către operatorii de transport rutier.
Prin urmare, pentru a putea rămâne competitivi, transportatorii rutieri solicită și de această data instituirea schemei de rambursare a accizei la carburant. Ei semnalează că prin creșterea costurilor pentru motorină poate apărea o migrare cu 20% a volumelor de mărfuri din România spre Ungaria sau Bulgaria, unde lucrurile sunt predictibile.
În conformitate cu articolul 342, alineatele 9 și 10 din Codul Fiscal, UNTRR solicită autorităților introducerea unei scheme de reducere a nivelului accizelor pentru firmele de transport rutier, prin restituirea sumelor reprezentând diferența dintre nivelul standard al accizelor și nivelul redus al accizelor către operatorii economici licențiați în Uniunea Europeană, care nu poate fi mai mic decât nivelul minim de 330 euro/tonă prevăzut în Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice.
Legislația europeană prevede posibilitatea restituirii parțiale a accizei suplimentare către utilizatori profesioniști, iar 6 state membre UE aplică aceste prevederi în mod constant, mai argumentează transportatorii.
Suplimentar majorării accizelor, transportatorii spun că trebuie să facă față și costurilor cu asigurarea RCA și timpilor mari de așteptare la frontiere, noilor prevederi RO e-Transport și costurilor legate de respectarea Pachetului Mobilitate 1, precum retro-echipării obligatorii cu tahograf inteligent 2, estimând o creștere a costurilor, pentru acest an, cu până la 15%, cu efecte asupra scăderii profiturilor.
Conform Analizei UNTRR – Piața Transporturilor rutiere 2018-2030, în 2022 și preliminar în 2023, transportul rutier de mărfuri a constituit 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) din parcursul total al mărfurilor măsurat în milioane tone – km. Industria transporturilor rutiere contribuie cu 46% din exportul de servicii al României.
UNTRR își exprimă deschiderea la dialog cu autoritățile pentru adoptarea unor soluții eficiente și sustenabile pentru industrie.
[…] Afla mai multe despre aceasta stire [CLICK AIC] […]
[…] În contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină (conform Legii 296/2023), pentru menținerea competitivității sectorului transporturilor rutiere, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) cere prim-ministrului Guvernului României și ministrului Transporturilor inițierea procedurii de restituire a accizei la carburant. Începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină s-a majorat la 1.850,95 lei/tonă, iar […] Citeste mai mult […]