Acasă Politic BEC: Dispoziții legale referitoare la observarea procesului de renumărare a buletinelor de...

BEC: Dispoziții legale referitoare la observarea procesului de renumărare a buletinelor de vot la scrutinul pentru alegerea Președintelui României din anul 2024

DISTRIBUIȚI

Ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public, Biroul Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2024 (BEC) aduce la cunoștința opiniei publice că dispozițiile legale incidente organizării scrutinului pentru alegerea președintelui României din anul 2024 nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor fiind necesară modificarea dispozițiilor art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, care stabilesc că persoanele acreditate participă la toate operaţiunile efectuate de birourile electorale ale secţiilor de votare, și nu la operațiunile desfășurate de celelalte birouri electorale.

În acest context, reamintim că, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, birourile electorale ale secțiilor de votare și-au încetat activitatea, operațiunile de renumărare fiind derulate de birourile ierarhic superioare acestora.

Potrivit dispozițiilor art. 16 alin. (2) ultima teză din Regulamentul de organizare și funcționare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Președintelui României din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 1/H/13.09.2024 și modificat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 5H/09.11.2024, după încetarea activității birourilor electorale ale secțiilor de votare, atribuțiile acestora sunt aduse la îndeplinire de biroul electoral ierarhic superior.

Biroul Electoral Central precizează că renumărarea dispusă de Curtea Constituțională la data de 28 noiembrie a.c. se realizează în conformitate cu Decizia BEC nr. 205D/28.11.2024, ca urmare a cererii de anulare a alegerilor înregistrată pe rolul instanței de contencios constituțional, și nu în proceduri reglementate de legislația electorală ca operațiuni ale birourilor electorale ale secțiilor de votare sau ca operațiuni de stabilire a rezultatelor alegerilor.

Totodată, potrivit dispozițiilor art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, și dispozițiilor art. 89 din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sunt expres menționate categoriile de persoane care pot asista în ziua votării la operațiunile efectuate de birourile electorale ale secțiilor de votare, printre acestea numărându-se persoanele acreditate, respectiv observatori interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali și reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine.

Arătăm că, potrivit dispozițiilor legale anterior menționate, observatorii interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatorii internaţionali și reprezentanţii instituţiilor mass-media străine sunt acreditaţi de către Autoritatea Electorală Permanentă, în timp ce reprezentanţii instituţiilor mass-media româneşti au acces în secțiile de votare în ziua votării numai în baza actului de identitate și a legitimației de jurnalist, conform Hotărârii Autorității Electorale Permanente nr. 22/2024.

Subliniem, în acest context, că Biroul Electoral Central nu are atribuții să acrediteze asociaţii sau fundaţii, observatori internaţionali și reprezentanţi ai instituţiilor mass-media străine să participe la operațiunile birourilor electorale ale secțiilor de votare, iar legislația electorală nu prevede posibilitatea acreditării acestor categorii să participe la operațiunile birourilor electorale superioare acestora.

Limitat la atribuțiile Biroului Electoral Central, reamintim că toate institutele de sondare a opiniei publice care au formulat solicitări pentru efectuarea sondajelor la ieșirea de la urne și care îndeplineau condițiile legale au fost acreditate în acest sens, iar, pentru sporirea transparenței procesului electoral, a fost emisă Decizia nr. 4/D/24.09.2024 privind aprobarea procedurii de acreditare a delegaților formațiunilor politice care participă la alegerile pentru Președintele României din anul 2024 și nu au reprezentanți în biroul electoral al secției de votare sau în biroul electoral pentru votul prin corespondenţă.

1 COMENTARIU

  1. […] Ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public, Biroul Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2024 (BEC) aduce la cunoștința opiniei publice că dispozițiile legale incidente organizării scrutinului pentru alegerea președintelui României din anul 2024 nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor […] Citeste mai mult […]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here