Companiile românești nu sunt prea dornice să folosească beneficiile fiscale legale, reiese din rezultatele unui sondaj EY realizat la sfârșitul anului trecut. Cel mai des invocat motiv este hățișul legislativ și teama de a nu greși în aplicarea acestora.
Multe companii consideră neclare reglementările din legislația românească privind aplicarea beneficiilor fiscale, iar birocrația – stufoasă (34% dintre cei care au aplicat beneficiile fiscale potrivite companiei). Pe de altă parte, persistă o anumită îngrijorare cu privire la inspecțiile fiscale și rezultatele acestora în privința adoptării de către contribuabili a diverselor facilități fiscale. Astfel, tendința majorității companiilor este mai degrabă să nu uzeze de beneficiile oferite de Codul Fiscal: 62% dintre participanții la studiu au declarat că nu vor uza de beneficiile fiscale disponibile prin legislație.
Pe lângă alte instrumente, beneficiile fiscale recunoscute prin legislație sunt un aspect important în deciziile de optimizare fiscală și de gestionare a fluxului de numerar în cadrul companiilor. Rezultatele studiului EY în legătură cu aplicarea beneficiilor fiscale relevă câteva aspecte importante, unele chiar surprinzătoare, cu privire la accesarea facilităților disponibile, aplicabile în funcție de profilul companiei și domeniul de activitate.
Contextul este unul în care, pe de o parte, costurile fiscale sunt apreciate de peste 96% dintre respondenți ca fiind medii și mari, iar pe de altă parte, recentele modificări fiscale au fost adoptate aproape exclusiv în sensul creșterii unor taxe și impozite în România, atât directe cât și indirecte. Prin urmare, este de aşteptat ca managementul companiilor să treacă la măsuri de optimizare fiscală, și aici ar putea fi luată în calcul analiza mai detaliată a beneficiilor fiscale.
La întrebarea privind asigurarea și alocarea surselor de finanțare pentru acoperirea obligațiilor datorate, cele mai multe companii (42%) au răspuns că trebuie să prioritizeze obligațiile fiscale comparativ cu alte inițiative. Un procent aproape egal (41%) a indicat că le este ușor să asigure finanțarea datoriilor la bugetul de stat și există lichidități pentru acoperirea acestora. În același timp, mai puțin de o cincime (17%) dintre companiile intervievate au spus că le este dificil și este chiar o mare provocare să asigure acoperirea datoriilor către fisc.
Prima surpriză a sondajului EY este că mai mult de jumătate (51%) dintre companiile participante la sondaj declară că nu cunosc existența unor beneficii care ar putea fi accesate în relația cu autoritățile fiscale.
Cât privește accesarea concretă a unuia sau a mai multor beneficii din lista pe care o au la dispoziție prin Codul Fiscal, respondenții au bifat variantele astfel: 41% – beneficii salariale cu tratament fiscal preferențial, scutirea în anumite condiții de la plata taxelor salariale pentru beneficii precum servicii turistice, asigurare voluntară de sănătate, hrană, chirie, acordate angajaților, 25% – reducerea de impozit pe profit pentru menținerea și creșterea capitalurilor proprii, 22% – plata TVA la import prin taxare inversă și 22% – niciun beneficiu fiscal accesat până în acest moment.
Fiind o întrebare cu răspunsuri multiple, celelalte variante de răspuns au fost: 21% – ajustarea TVA pentru creanțe neîncasate și recuperarea TVA aferentă creanțelor neîncasate, cu beneficii asupra cash-flow, 21% – scutirea de impozit a profitului reinvestit, 18% – facilități fiscale pentru angajați (scutirea de la plata impozitului pe venit pentru angajații care desfășoară activități de Software Development și cercetare-dezvoltare, scutirea de la plata unor taxe salariale în domeniul construcțiilor, agriculturii și alimentare), 16% – grupul de TVA – compensarea sumelor de TVA de plată și de recuperat pentru companiile din grup, cu beneficii de cash-flow, 11% – amortizare accelerată pentru anumite echipamente și 8% – consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit.
Cu procente mai mici au fost menționate facilitățile fiscale pentru planuri de acțiuni Stock Option Plan (SOP) – scutirea de la plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale pentru veniturile derivate dintr-un plan SOP, accelerarea recuperării sumelor din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS) și obținerea unor sume suplimentare de la buget – de exemplu, din actualizarea cu rata inflației a principalului pentru întârzierea în rambursarea TVA/ restituirea altor taxe de la bugetul de stat, deducerea suplimentară privind cheltuielile de cercetare-dezvoltare, ajustarea TVA aferentă taxei claw-back (cu beneficii asupra EBITDA și cash-flow).
A doua surpriză a sondajului au constituit-o răspunsurile la întrebarea privind intenția de a aplica pentru unul dintre beneficiile fiscale menționate în cadrul sondajului şi eventualele dificultăți întâmpinate. Aproape jumătate dintre respondenți (42%) au spus că nu au aplicat. Cei care au decis să aplice pentru facilitățile fiscale au indicat ca dificultăți prevederile legislative neclare (34%) sau neîncadrarea în condițiile cerute de lege pentru aplicare (23%).
Cât privește așteptările legate de accesarea unui beneficiu, în plan fiscal și în activitatea companiei, mențiunile au fost: scăderea impactului de cash-flow al taxelor și impozitelor datorate – 66%; motivarea/retenția angajaților în companie şi competitivitatea pe piață ca angajator – 65%; îmbunătățirea indicatorilor financiari – 41%; obținerea dobânzilor pentru sumele primite cu întârziere de la buget – 34%.
A treia surpriză a sondajului a reieşit din răspunsurile la întrebarea privind intenția de a aplica în viitor pentru unul dintre beneficiile fiscale menționate. Peste 63% dintre companii au spus că NU sunt hotărâte, pentru moment, iar 21% că nu au această intenție. Mai puțin de o cincime (16%) spun că sunt interesate și vor lua în considerare analiza facilităților legate de scutirea de impozit pentru profitul reinvestit, beneficiile extrasalariale și altele.
Analizând rezultatele studiului, se observă că – în mod surprinzător – în momentul de față, contribuabilii nu cunosc detaliile legate de existența beneficiilor fiscale în România. Aceasta este o zonă de legislație care există în România de mulți ani și, mai mult decât atât, este relativ bine armonizată cu cadrul internațional care oferă nu doar obligații fiscale, ci și facilități contribuabililor.
Cel mai probabil, din cauza înclinației spre sarcini mai degrabă rutiniere, companiile preferă să se concentreze pe aspecte bine cunoscute și testate decât pe variante noi (și favorabile) pentru situația lor fiscală.
La studiul E&Y au participat companii cu un număr între 250 și 1000 (și peste) de angajați (55%) și companii mici și medii, intre 1 și 250 angajați (45%). Din perspectiva taxelor pe afaceri, aproape 60% dintre respondenți au fost contribuabili mari, restul mici și medii, iar din punct de vedere al costurilor fiscale, respondenții au fost majoritar din categoria celor care au indicat că au costuri mari (59%), iar restul de 41%, mici și medii.
[…] Companiile românești nu sunt prea dornice să folosească beneficiile fiscale legale, reiese din rezultatele unui sondaj EY realizat la sfârșitul anului trecut. Cel mai des invocat motiv este hățișul legislativ și teama de a nu greși în aplicarea acestora. Multe companii consideră neclare reglementările din legislația românească privind aplicarea beneficiilor fiscale, iar birocrația – stufoasă […] Citeste mai mult […]