Centrul Județean de Resurse şi de Asistență Educațională Ilfov (CJRAE), în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Județean Ilfov şi Casa Corpului Didactic Ilfov a organizat, la 20 aprilie 2018 simpozionul cu tema ”Incluziunea şcolară – primul pas în incluziunea socială”. Evenimentul, desfășurat la Casa de Cultură din Brănești, face parte din Proiectului ”Învățăm împreună”, înscris în Calendarul județean al activităților educative 2017 – 2018.
În România trăiesc 71.798 de copii cu dizabilități, 60.645 fiind de vârstă școlară. 25.902 dintre aceştia sunt cuprinși în învățământul special, iar 23.773 de copii în școli de masa. Peste 11.000 de copii nu mergeau la şcoală, potrivit ANPCD, la 31 martie 2016. Numărul total al elevilor înscriși în învățământul special a scăzut semnificativ, de la 55.237 în anii 1998 – 1999, la 25.514 în anii 2014 – 2015, fapt care a dus la creșterea numărului de copii cu cerințe educative speciale înscriși în școlile de masă.
“Conform datelor date furnizate de Agenția Europeană pentru Dezvoltarea Educației Speciale – 2010, România avea un procent de 0,58 al copiilor cu nevoi speciale şcolarizaţi în şcoli speciale, comparative cu Italia, care avea 0,01 și cu Cehia, care avea un procent de 70,80” a declarat prof. Rodica Cozma, director al CJRAE Ilfov.
Din partea Universității București a fost prezentă la eveniment conf. univ. dr. Florinda Golu, din cadrul Departamentului de Psihologie, Facultatea de Psihologie și Științele Educației, IȘJ Ilfov a fost reprezentat de prof. Florentina Ecaterina Costea, inspector școlar general și de prof. dr. Cristina Petre – Ghiță, inspector școlar general adjunct, iar Direcția de Protecție a Copilului și Tineret Voluntari a fost prezentă cu echipa condusă de directorul Vica Nela Vrînceanu. Evenimentul a beneficiat de sprijinul Consiliului Județean Ilfov și al Consiliului Local Brănești, alături de alți colaboratori ai CJRAE Ilfov.
Scopul principal al simpozionului a fost de a oferi informații utile pentru dezvoltarea unui mediu educaţional incluziv care să favorizeze o dezvoltare echilibrată a tuturor copiilor și să promoveze respectul pentru diversitate, combaterea prejudecăţilor și discriminării. Simpozionul s-a adresat directorilor unităților de învățământ, cadrelor didactice, specialiștilor care asigură servicii de sprijin pentru copiii cu cerințe educative speciale (profesorii consilieri școlari, profesorii logopezi, profesorii itineranți/ de sprijin), părinților/ reprezentanților legali și altor specialiști care lucrează în mediul educațional sau în servicii de asistență socială și protecția copilului, înregistrand un umăr de peste 120 de participanți.
“Ne propunem prin acest proiect să promovăm educaţia incluzivă şi să sprijinim formarea unor atitudini pozitive faţă de incluziunea şcolară a tuturor copiilor, considerând că incluziunea şcolară reprezintă primul pas în incluziunea social-profesională”, a declacrat prof. Simona Albu, coordonator al Centrului Județean de Asistență Psihopedagăgică din cadrul Centrul Județean de Resurse şi de Asistență Educațională Ilfov.
În cadrul evenimentului s-au abordat teme precum: “Incluziunea școlară – primul pas în incluziunea socială”, prezentat de directorul CJRAE Ilfov Rodica Cozma, “Educația incluzivă – educația deschisă tuturor”, prezentată de prof. consilier școlar Simona – Maria Albu din cadrul CJRAE Ilfov, “Hai să ne jucăm împreună! Educația este un drept sau o șansă?”, prezentat de avocatul Daniela Mogoș – Budulan, dezvoltator programe Radikal Training, “Copilul cu CES – bariere întâmpinate în incluziune”, rezentată de dr. Ramona Octaviana Gheorghe, medic primar psihiatrie pediatrică, “Nevoi, bariere și solutii identificate în cazul copiilor cu CES”, prezentat de directorul Vica Nela Vrînceanu, Direcția de Protecție a Copilului și Tineret Voluntari, “Împreună pas cu pas”, prezentat de Aurelia Toma, membru fondator al Asociației Părinților – Școala Gimnazială nr. 1 Jilava, “ADHD – modalități de intervenție”, dr. Ramona Octaviana Gheorghe, medic primar psihiatrie pediatrică, psihoterapeut adlerian, “Integrarea copiilor hipoacuzici între provocare și realitate”, prezentată de dr. Alexandra Neagu, medic primar ORL la Spitalul Clinic pentru Copii ”M.S. Curie” București, “Genetica, neurologia și psihologia dezvoltării copilului – de la stimulare corespunzătoare la Autism Virtual”, prezentată de lector psiholog clinician Marius Teodor Zamfir de la Centrul ”Sfântul Mihail pentru copiii cu autism”, “Incluziunea copiilor și adolescenților cu dizabilități locomotorii – perspective școlare și sociale”, prezentată de Lucian Negoiță – psihoterapeut principal, formator si supervizor psihoterapii cognitive comportamentale, drd Universitatea București.
Educaţia incluzivă nu este un subiect marginal, ci unul esenţial atunci când ne propunem realizarea unei educaţii de calitate pentru toţi cei care învaţă şi pentru dezvoltarea unei societăţi mai incluzive. Educaţia incluzivă este esenţială pentru atingerea echităţii sociale şi reprezintă unul din elementele constitutive ale învăţării pe tot parcursul vieţii. La nivelul școlii, discriminarea este în continuare considerată una dintre barierele cele mai puternice care împiedică dezvoltarea unor practici incluzive pentru toți copiii.
Prin implementarea acestor proiecte ne dorim să facilităm incluziunea copiilor cu cerințe educative speciale în şcolile din comunitățile lor. Este necesar să se asigurare servicii de specialitate (recuperare, terapie educaţională, consiliere şcolară, asistenţă medicală şi socială) în şcoala incluzivă, să se acorde sprijin personalului didactic şi managerilor şcolari în procesul de incluziune (campanii de informare, formare în domeniul educaţiei incluzive), să se încurajeze dezvoltarea relaţiilor de comunicare și prietenie între toţi copiii din clasă. – CRISTINA ANGHELUȚĂ