Comisia Europeană a anunțat marți că a aprobat prima fază a proiectului ”Rețea de infrastructură rutieră integrată pentru zona orbitală din București”, al cărui cost eligibil total este de 1,2 miliarde de euro. Cu alte cuvinte, finanțarea europeană pentru modernizarea centurii actuale și pentru construcția unei noi autostrăzi de centură este aprobată: partea cea mai grea s-a rezolvat, banii există și așteaptă la graniță.
Dar, proiectul nu are șanse mari să se urnească din cauza unor ”mici obstacole” de natură birocratică, atenționează Victor Bratu pe Cursdeguvernare.ro. La care se adugă, din partea unor oameni aflați în funcții de decizie, ceva ce pare a fi incompetență, lipsă de răspundere și de determinare.
”Micile probleme” care blochează marele proiect al Centurii unei capitale europene:
Premierul Viorica Dăncilă a anunțat în decembrie 2018 că se lucrează la o hotârăre de guvern pentru exproprieri pe sectoarele DN7-A1 și DN2-A2 din centura existentă. Respectiva hotărâre nu este încă adoptată. Proiectul este blocat în zona Chitila, detalii fiind oferite de ministrul Răzvan Cuc în răspunsul dat pe data de 7 martie la o interpelare parlamentară făcută de deputatul USR Cătălin Drulă (AICI-LINK).
În afara problemelor create de faptul că cei expropriați refuză să plece înainte de a primi sumele datorate ca despăgubire, Răzvan Cuc mai enumeră câteva obstacole: nu poate fi finalizat sistemul de colectare și de scurgere a apelor pluviale din cauza unui cămin de colectare, proprietatea unei firme, rămas neevaluat, nu poate fi finalizat un trotuar din cauză că o firmă refuză demolarea unei cabine de portar pentru că nu a primit despăgubirile aferente, o firmă a construit un gard după finalizarea evaluării care a stat la baza HG prin care i-au fost acordate despăgubiri și cere acum suplimentarea despăgubirilor, care se face tot prin HG.
Și nu e totul, explică Cătălin Drulă:
Licitația pentru DN2-A2 nu este încheiată, deși au trecut doi ani de la lansare.
Lucrările la Pasajul Mogoșoaia nu pot începe- nu există Certificat de Urbanism, trebuie emis de Primăria Sector 1.
Autostrada A0 Sud – după aproape doi ani de la lansarea licitației nu e semnat decât un lot din trei. Nu sunt făcute exproprieri. Nu există proiect tehnic aprobat sau autorizație de construire.
Autostrada A0 Nord – directorul CNAIR Narcis Neaga anunță periodic, din 2018, că ”luna viitoare se lansează licitația”.
Lucrările la Pasajul Domnești nu au început, exproprierile suplimentare nu sunt realizate. La doi ani de la semnarea contractului este autorizată pentru construcție sub 1% din lucrare.
Deputatul este în măsură să vorbească despre acest proiect de infrasructură pentru că el l-a început, în 2016, când nu era niciun fel de finanțare europeană disponibilă pentru Centura Bucureștiului.
”N-am acceptat situația asta, mi s-a părut absurd că Bucureștiul e tratat ca un punct în rețeaua europeană de drumuri. M-am luptat câteva luni, i-am convins pe cei de la BEI să ne ajute prin programul de asistență PASSA pe care îl semnase Cristian Ghinea cu ei. Semnarea contractului pentru studiul zonei orbitale s-a făcut în timp record: două luni, nu licitațiile de doi – trei ani pe care le face PSD-ul. A rezultat cel mai detaliat studiu de rețea rutieră făcut vreodată în România. Conceptul este unul simplu, dar care n-avea niciun fel de fundamentare înainte de acest studiu: Bucureștiul este și va ramâne un punct de blocaj pe rețeaua principală de transport europeană fără a descurca complet “ghemul” orbitalelor, adică: construcția completă a autostrăzii A0 de centură, modernizarea centurii existente prin denivelarea tuturor intersecțiilor cu radialele care ies din București.
Ca urmare, aceste proiecte devin finanțabile din fonduri europene la o valoare totală de 1,7 miliarde de euro. O ocazie de neratat pentru București și România la care sunt mândru să fi contribuit”, afirmă deputatul.