Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a verificat în perioada septmbrie – octombrie, la nivelul întregii țări, respectarea prevederilor legale în domeniu privind prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice.
Au fost verificați 111 operatori economici, abateri fiind identificate la 39 dintre aceștia. De asemenea, au fost controlate 187 de contracte/servicii, fiind constatate abateri la 56 dintre acestea.
În urma neregulilor constatate, au fost aplicate 42 de amenzi contravenţionale (în valoare de 518.000 de lei), 14 avertismente și 7 măsuri complementare de remedierea site-ului și încetarea practicii comerciale incorecte.
„Aceste acțiuni de control subliniază angajamentul ferm al ANPC de a proteja drepturile consumatorilor în relația cu furnizorii de energie. Este inacceptabil ca interesele economice ale consumatorilor să fie afectate de astfel de practici. Vom continua să veghem asupra corectitudinii furnizării serviciilor esențiale, asigurându-ne că legislația este respectată și abaterile sancționate”, a afirmat Sebastian Hotca, președintele interimar al ANPC.
Cele mai semnificative deficiențe au fost neemiterea facturilor conform contractelor încheiate, lipsa în cadrul ofertei a perioadei de facturare și a modalității de acceptare a ofertei, informarea necorespunzătoare a consumatorilor cu privire la prețul final, singura informare aflându-se pe site, în mediul online sau neprecizarea dacă prețul final conține sau nu taxe, practici comerciale incorecte (ex: prezentarea prețului energiei electrice ca fiind un ”preț avantajos”), nerespectarea prevederilor contractuale referitoare la emiterea de facturi pentru energía electrică consumată, justificând anumite blocaje în sistemul informatic, lipsa înscrierii periodicității de citire a indexului contorului în vederea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat în contractele de prosumator, lipsa emiterii facturilor lunare la prosumatori, nerespectarea termenului de 30 zile de informare a consumatorului privind modificările care pot surveni pe perioada derulării contractului, lipsa informării cu privire la dreptul acestora de retragere din contract, greșeli în emiterea unor facturi, care duc la afectarea intereselor economice ale consumatorilor, deficiențe privind parametrii de calitate a energiei electrice furnizate și comportament incorect față de consumator prin facturarea unor servicii de furnizare energie electrică neprestate.