Regulile controalelor inopinate și antifraudă ale Fiscului au fost ajustate printr-o lege nouă, modificările fiind aplicabile din 24 decembrie 2020.
În primul rând, Legea 295/2020 prevede că, în cazul controalelor inopinate, inspectorii fiscali trebuie să informeze reprezentantul legal al contribuabilului sau împuternicitul acestuia despre constatările verificării și să le discute cu acesta.
Regula a fost introdusă prin articolul I, punctul 35 din actul normativ. Aceasta era valabilă pentru inspecțiile fiscale și acum a fost extinsă pentru a se aplica și controalelor inopinate.
În al doilea rând, au apărut explicitări suplimentare referitoare la controalele antifraudă – la finalitatea acestor verificări, mai precis. Acestea figurează la articolul I, punctele 36 și 37 din Legea 295/2020.
Dacă până de curând se prevedea doar că, la finalizarea controlului, se încheie un proces-verbal de control sau un act de control, acum scrie și că un exemplar al documentului respectiv trebuie comunicat contribuabilului.
”Procesul-verbal/actul de control (…) constituie mijloc de probă în sensul prevederilor art. 55 (din Codul de procedură fiscală – n. red.), inclusiv în situația în care în conținutul său sunt prezentate consecințele fiscale ale neregulilor constatate”, este o altă prevedere introdusă.
Pe deasupra, mai nou, contribuabilul își poate exprima punctul de vedere față de constatările din procesul-verbal sau actul de control în maximum cinci zile lucrătoare de la comunicare.