Cătălin DRAGOMIR
Deși ar trebui să fie un organism care reprezintă elevii în relația cu Școala, Consiliul Național al Elevilor (CNE) se transformă, treptat, într-un ”actor” politic. ”Actor”, pentru că dacă urmăriți atent argumentele reprezentanților CNE care apar în spațiul public, undeva, dincolo de cuvinte, există și o nuanță politică. Sunt cu adevărat elevi cei care reprezintă conducerea CNE, sunt ei reprezentativi? Teoretic, da. În realitate nu cred că elevii din România știu de existența acestei organizații ori conștientizează rolul social pe care aceasta ar trebui să îl aibă. Să nu scăpăm, totuși, din vedere, statisticile care ne vorbesc despre analfabetismul funcțional.
Inflația de declarații publice în care sunt puse sub semnul întrebării autoritățile, începând cu președintele și terminând cu profesorii din ultimul cătun din țară, este cel puțin ciudată. Da, elevii au dreptul să semnaleze, să atragă atenția asupra disfuncționalităților, să aibă puncte de vedere critice, însă în același timp trebuie să fie atenți să nu fie împinși într-o zonă în care afirmațiile lor să fie exploatate de zona politică.
”Statul a fost incapabil” e sintagma cu care a defilat CNE în ultimele luni. Dacă ministerul a închis școlile din cauza Covid-ului, CNE a țipat că de ce le-a închis. Când au fost redeschise și s-au înmulțit cazurile de Covid, CNE a urlat că de ce s-a întâmplat asta. Oricum o dai nu e bine.
Printre alte fapte de vitejie, CNE lansează consultări publice, lucru bun de altfel, anunță victorii în negocierile cu Guvernul, obținând burse mai mari, dar anunță în comunicate de presă că ”guvernarea e dezechilibrată”.
Anul trecut, CNE, alături de alte asociații, a inițiat campania „Smile out of the closet”, cu scopul de a atrage atenția asupra problemelor privind discriminarea elevilor în baza orientării sexuale, romantice și a identității de gen. Asta pentru că, spune CNE, în școlile din România se constată un nivel redus de acceptare a adolescenților care fac parte din comunitatea LGBTQIA+.
”Vremurile se schimbă, pandemia evoluează pe zi ce trece și, din păcate, autoritățile din România tot nepregătite au rămas”, zice CNE. Vremurile se schimbă și, din păcate, copiii spun tot lucruri trăznite, fac politică de partid, în condițiile în care peste 40% dintre ei sunt analfabeți funcțional.
Problemele de infrastructură școlară nu sunt de dată recentă. Sunt de ani buni, și, pe alocuri, unde administrația a fost mai luminată la minte, s-au mai și rezolvat.
Elevii ar trebui să fie atenți că, fără să-și dea seama, împing o agendă politică și netezesc calea unor răfuieli politice care nu sunt ale lor. Cred că lucrurile care ar trebui să-i preocupe în special sunt calitatea actului educațional și a infrastructurii școlare. Mai departe, fiecare după cât îl duce mintea. Așadar, susțineți principii, nu atacați persoane!