Acasă Economie COTAR o atenționează pe Firea că face ”concurență neloială” dacă RATB intră...

COTAR o atenționează pe Firea că face ”concurență neloială” dacă RATB intră în Ilfov prin hotărâre de consiliu general

DISTRIBUIȚI

COTAR vorbește de investiții de milioane de euro în maxi-taxi, însă acestea sunt, majoritatea, ”căruțe” – Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a constatat că Primăria Capitalei pregătește o hotărâre de Consiliu General prin care să se introducă transport în comun extins, pe zona București-Ilfov. ”Îi atragem atenția doamnei primar general, Gabriela Firea, că o astfel de inițiativă, chiar dacă pare o măsură bună pentru oameni, este, de fapt, o încălcare a legislației naționale, prin intruziunea instituțiilor publice în afacerile private. Practic, o astfel de decizie ar face mai întâi concurență neloială transportatorilor autorizați care au câștigat licitațiile pentru a opera pe liniile de transport rutier de persoane, pe aceleași trasee pe care PMB intenționează să introducă noi linii RATB. Operatorii de transport care deservesc acum rutele respective au făcut o investiție de circa 25 milioane de euro în autobuze cu anumite specificații tehnice, așa cum au fost cerute în caietul de sarcini, la organizarea licitației, conform legii. Prețul unui astfel de autobuz este între 70.000 și 150.000 de euro, la care se adaugă alte cheltuieli de mentenanță, salarii, taxe și impozite. În acest moment circulă 180 de mijloace de transport ale firmelor private care au câștigat licitațiile pentru a opera pe liniile București-Ilfov. Doamna primar general precum si consilierii generali ar trebui să știe că prin inițiativa extinderii liniilor RATB ar putea falimenta firmele care operează actualmente pe aceste rute, iar astfel va afecta nu doar afacerile private, pentru care ar putea răspunde în fața instanței de judecată, ci și bugetul statului și bugetul PMB. De asemenea, nu înțelegem de ce este nevoie de o investiție de cel puțin 50 de milioane de euro de la bugetul PMB, din banii contribuabililor, la care se vor adăuga subvenții, deși rutele respective sunt acoperite de operatorii privați care s-au conformat legislației naționale, ca peste tot în țară. Probabil că doamna primar general a fost indusă din nou în eroare de consilierii care nu cunosc realitatea din teren”, a precizat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.

COTAR mai atrage atenția și asupra faptului că din experiența anterioară s-a putut constata cum sute de mijloace de transport ale RATB sunt vandalizate anual și fie necesită reparații foarte costisitoare, de la bugetul PMB, adică din banii contribuabililor, fie sunt ținute în garajele RATB, din lipsa fondurilor pentru reparații. Aceasta fiind situația constatată în București, în ultimii ani, nu putem considera că autobuzele care vor deservi județul Ilfov vor fi ferite de vandalizare, deci costurile calculate inițial vor crește și poate chiar se vor dubla într-un singur an.

COTAR propune Consiliului General al Capitalei să studieze cu mare atenție această situație și să nu încalce legea, prin afectarea unor afaceri private care funcționează perfect legal. O soluție ar putea fi scoaterea la licitație a unor noi trasee de transport rutier de persoane, dacă se dorește extinderea transportului pe anumite trasee neacoperite de operatorii privați până în prezent. ”De asemenea, solicităm CG al PMB să aibă în vedere faptul că subvențiile pentru transportul rutier ar trebui să nu se mai acorde discriminatoriu, astfel încât, dacă doresc să vină în sprijinul cetățenilor, să le acorde aceleași subvenții și operatorilor privați, care ar putea astfel să facă reduceri substanțiale de preț și să asigure mai multe mijloace de transport pe liniile pe care deja operează”.

Pentru ședința de Consiliu General care va avea loc miercuri, 29 martie a.c., punctului 24 de pe ordinea de zi prevede modificarea Hotărârii C.G.M.B nr.267/29.10.2010 pentru aprobarea programului de transport rutier de persoane prin servicii regulate pe raza Municipiului București și a Județului Ilfov, a modelului licentei de traseu și a contractului de transport public între Regia Autonomă de Transport București și orașele/comunele din Județul Ilfov.

De cealaltă parte, ilfovenii care circulă cu maxi-taxi sunt uimiți de vehemența cererii COTAR și spun că investițiile despre care se vorbește în comunicat – 25 milioane de euro în transportul în comun ilfovean – nu există în realitate ci, probabil, doar pe hârtie. Majoritatea mașinilor care funcționează în regim de maxi-taxi sunt ”adevărate căruțe”, spun majoritatea celor care le folosesc, pun în pericol siguranța cetățenilor, iar evaziunea fiscală este ”în floare”. Ca să nu mai vorbim că majoritatea șoferilor de maxi-taxi au un comportament inadecvat față de călători, sunt obraznici și neîngrijiți.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here