Acasă Info Local De ce au blocat sindicaliștii metroul din București: Cele trei lovituri date...

De ce au blocat sindicaliștii metroul din București: Cele trei lovituri date de Ministerul Transporturilor ”cartelului” condus de Ion Rădoi

DISTRIBUIȚI

Sindicaliștii de la Metrorex au blocat vineri dimineață metroul după ce compania controlată de Ministerul Transporturilor a aplicat vineri o nouă lovitură sindicatului condus de Ion Rădoi, fost parlamentar și lider al organizației de peste 20 de ani. Astfel, Metrorex a notificat o firmă controlată de sindicalistul Rădoi să elibereze toate spațiile comerciale din metrou până la 2 aprilie.

”Aşa-zisul protest spontan reprezintă în fapt o acţiune sindicală, în timpul căreia reprezentanţii USLM au refuzat orice tentativă de dialog cu conducerea Metrorex. Deşi sindicaliştii au lăsat de înţeles că ar avea o listă de cereri, invitaţiile repetate de întâlnire cu managementul companiei au fost ignorate complet pe parcursul nopţii”, semnalează reprezentanţii Metrorex într-un comunicat. ”Pe această cale dorim să adresăm scuze bucureştenilor şi îi rugăm să înţeleagă că, deşi considerăm acţiunea sindicală nejustificată, nu putem risca viaţa unor oameni. De asemenea asigurăm locuitorii Capitalei că întreprindem toate acţiunile legale la dispoziţia noastră pentru a reporni activitatea metroului în siguranţă”,

A fost doar ultima dintr-o serie de decizii luate de Ministerul Transporturilor în mandatul lui Cătălin Drulă, prin care acesta a încercat să stopeze influența puternicului sindicat. De altfel, Drulă a vorbit despre sindicatul Metrorex ca despre ”un cartel”, iar pe Rădoi l-a catalogat drept ”nabab”.

Prima decizie a fost plafonarea bugetului de salarii la metroul bucureștean, după ce sindicatul obținuse anul trecut, în plină pandemie, o creștere a veniturilor salariaților cu 18%. Ca urmare a plafonării bugetului de cheltuieli, salariile mărite de anul trecut pot fi păstrate doar dacă se fac disponibilizări.

În paralel, scrie Economedia.ro, Ministerul Transporturilor a arătat că mulți dintre angajații metroului iau sporuri necuvenite și a cerut stoparea practicii. E vorba despre sporul de tunel, prevăzut în contractul colectiv de muncă, în cuantum de 20-40% din venitul de bază, despre care un raport al Corpului de Control a arătat că este acordat abuziv pentru că de el beneficiază toți angajații, nu doar cei care ”lucrează în condiții deosebite, vătămătoare, grele sau periculoase”.

Ulterior, Drulă a anunțat că va sesiza Curtea de Conturi și DNA legat de modul în care a fost administrat Metrorex. El a și schimbat membrii Consiliului de Administrație, care la rândul lor au ales o nouă conducere executivă. El a arătat că, sub vechea conducere controlată de sindicat, fondul salarial la Metrorex s-a triplat în condițiile în care veniturile companiei au rămas aceleași, până în anul 2020 când din cauza pandemiei au scăzut dramatic.

Drulă a spus la acel moment că majorările salariale de 18% au fost, practic, negociate de sindicaliști, dat fiind că dintre cei 15 oameni care au participat la renegocierea contractului colectiv de muncă, 10 erau din sindicat. ”Oameni care n-au avut preocuparea de a apăra interesele acționarului majoritar, respectiv ale statului, și totodată interesul public”, a spus Drulă într-o emisiune televizată.

O altă lovitură a venit la 5 martie, când Drulă a anulat un ordin din 2014 prin care prezența sindicatelor era obligatorie la ședințele de conducere. Practic, sindicatul condus de Ion Rădoi a fost exclus de la luarea deciziilor legate de companie.

Ultimul episod din lupta lui Drulă cu Rădoi s-a înregistrat joi, 25 martie, când Metrorex a notificat firma care administrează spațiile comerciale din rețeaua de metrou să le elibereze ”în regim de urgență” și să le predea către administratorul rețelei de transport subteran până la data de 2 aprilie. Firma este controlată de sindicatul condus de Rădoi.

Metrorex își argumentează decizia prin faptul că aceste spații comerciale ”pun în pericol siguranța transportului subteran, cu afectarea directă a exigențelor de securitate la incendiu şi evacuarea persoanelor în caz de urgență”.

Ion Rădoi conduce sindicatul de la metrou de peste 20 de ani, fiind unul dintre cei mai longevivi șefi ai mișcării sindicale. El a fost atât deputat, cât și senator PSD în perioada 2000 – 2008. A devenit celebru printr-o altă grevă, în plină campanie prezidențială din 2009.

 

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

7 − 1 =