Președintele Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, Mihai Weber, explică celendouă proiecte de lege care au născut controverse în spețiul pulbic și în rândurile opoziției din Parlament privind apărarea teritoriului național. Noul cadru normativ va asigura MApN capacitatea instituțională de a reacționa prompt și adecvat în fața riscurilor dinamice semnificative pentru a apăra teritoriul național și a asigura protecția cetățenilor, funcționând totodată ca o parte vitală a Flancului Estic aliat printr-o contribuție consistentă la apărarea colectivă a NATO.
Proiectul de Lege privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul național reglementează condițiile și procedurile prin care forțele armate române pot interveni în situații aflate la limita dintre crearea condițiilor care pot impune declararea unei stări excepționale și necesitatea de a lua măsuri pentru a proteja viața, sănătatea, proprietatea, drepturile și libertățile cetățenilor români.
Potrivit normelor aprobate, inițierea misiunilor și operațiilor militare se aprobă de președintele României la propunerea CSAT. Președintele României informează Parlamentul în termen de 5 zile cu privire la decizia luată.
Totodată, este reglementat transferul de autoritate pentru scurt timp în situații delimitate, atât către partea română, cât și către un comandant aliat sau de coaliție. Aceasta este o practică uzuală în cadrul NATO, pe care România o are legiferată pentru misiuni în afara teritoriului încă din 2011, dar a cărei limitare geografică necesită îndepărtarea în sensul extinderii pe teritoriul național în contextul repetatelor incidente în proximitatea sau cu intersectarea spațiului aerian național. Acest transfer este reglementat de mecanisme clare de limitare a duratei și a gradului de autoritate operațională, fără a influența structura și controlul asupra sistemului național de apărare și fără a implica vreo formă de cedare a suveranității. Această procedură vizează strict optimizarea intervențiilor în situații specifice pentru contracararea unor amenințări cu scopul securizării integrității teritoriale a României și implicit, a spațiului aliat.
Proiectul de Lege pentru controlul utilizării spațiului aerian național
În contextul creșterii imprevizibilității acțiunilor unor actori care utilizează spațiul aerian fără respectarea normelor de drept internațional, precum și pe fondul dezvoltării tehnologice, riscul producerii unor incidente a crescut exponențial, iar amenințările utilizării neautorizate s-au multiplicat.
Inițiativa adoptată generează o întărire a capacității naționale de control și apărare a spațiului aerian, abordând într-o manieră integrată măsurile de prevenire și contracarare a utilizării neautorizate prin crearea unui cadru de cooperare și coordonare la nivel interinstituțional și aliat.
Prevederile legii reglementează responsabilitățile și competențele autorităților implicate, asigurând intervenția forțelor de apărare în strictă conformitate cu normele constituționale și internaționale. Sunt prevăzute explicit regulile de angajare, gradualitatea și proporționalitatea modului de acțiune, adaptate în funcție de nivelul amenințării, având în vedere ca măsurile să nu genereze alte riscuri, prioritatea fiind protejarea vieții persoanelor. De asemenea, au fost reglementate competențe pentru fiecare măsură care poate fi dispusă, astfel încât procesul de luare a deciziei să fie flexibil și adaptat la timpul de reacție la riscurile și amenințările specifice în spațiul aerian, uneori de ordinul minutelor.
Cele două proiecte de lege au trecut de plenul Camerei Deputaților, împotrivă votând parlamentarii AUR, SOS România și POT.