Ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Petru Daea, a răspuns la interpelarea deputatului PSD Elena Hărătău, care a avut ca obiect susținerea micilor producătorilor agricoli din județul Bacău.
Şeful portofoliului Agriculturii susţine că din cele 3,3 milioane de exploataţii existente în prezent în România, circa două treimi nu sunt eligibile pentru programele de subvenţionare directă. ”Pentru intensificarea valorificării produselor agricole, a apărut necesitatea creării unui sistem naţional capabil să asigure achiziţia, sortarea, procesarea primară, standardizarea şi distribuţia către reţelele comerciale interne, sau către export a unor produse agroalimentare, cu scopul de a nu lăsa în afara circuitelor comerciale reglementate şi fiscalizate cea mai mare parte a producătorilor agricoli individuali. În acest context, prin Hotărârea Guvernului nr. 933/2018, cu modificările şi completările ulterioare, a fost înfiinţată Societatea Naţională Casa Română de Comerţ Agroalimentar UNIREA S.A., cu scopul de a realiza un mecanism comercial funcţional, capabil să ducă la valorificarea superioară a resurselor şi producţiei agricole naţionale. În vederea organizării şi desfăşurării comerţului cu ridicata şi cu amănuntul în depozite şi magazine specializate, pieţe şi târguri, cu mărfuri agricole (cereale, legume-fructe, carne, lactate, ouă şi altele asemenea) conform atribuţiilor ce-i revin, Casa Română de Comerţ UNIREA organizează reţele proprii de achiziţie, procesare primară şi industrială, precum şi centre logistice şi reţele de vânzare a produselor. Astfel, micii agricultori au posibilitatea să-şi valorifice produsele agricole la preţuri corecte”, a specificat Petru Daea.
În contextul dezvoltării continue a hipermarketurilor, parlamentarul l-a chestionat pe ministrul Agriculturii şi în legătură cu şansele de supravieţuire a producătorilor autohtoni.
”Datorită campaniilor de informare şi promovare privind sistemele de calitate în domeniul produselor agroalimentare, a crescut numărul produselor atestate de MADR (produse tradiţionale, produse obţinute conform reţetelor consacrate româneşti, produse care au dobândit dreptul de utilizare a menţiunii de calitate produs montan), precum şi a celor recunoscute la nivel european, ceea ce a determinat retailerii să creeze zone special destinate în scopul comercializării acestora, precum şi mărci proprii”, a subliniat ministrul.