În România, 46% dintre copiii cu dizabilități sunt izolați în școli speciale
93% dintre DGASPC-urile din cele 42 de județe din România au raportat inexistența serviciilor de intervenție timpurie pentru copiii cu dizabilități în comunitate
Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD) a lansat, în premieră la nivelul Uniunii Europene, Inițiativa Civică ”Europe CARES”.
Părinți de copii cu dizabilități din mai multe orașe din România au venit la București pentru a susține inițiativa Europe CARES prin intermediul căreia se solicită Comisiei Europene o Directivă Europeană pentru Educația Persoanelor cu Dizabilități la nivelul UE.
Această inițiativă se fundamentează pe nevoile acute pe care Europa și România le au în ceea ce privește educația celor peste 15 milioane de copii cu dizabilități. La nivelul UE, 2 din 5 elevi cu dizabilități nu depășesc învățământul gimnazial și peste 40% rămân fără nicio calificare.
În România, 46% dintre copiii cu dizabilități sunt izolați în școli speciale, iar cei care învață în școlile de masă nu beneficiază de sprijinul necesar. Există județe în România în care există un profesor de sprijin la 150 de copii cu dizabilități, programa nu este adaptată, nu există accesibilizări și tehnologii asistive. Cel mai adesea, elevii cu dizabilității sunt victimele discriminării, excluziunii sau abuzurilor în sistemul de educație actual.
Părinții cheltuiesc între 4.000 și 18.000 de euro pe an pentru terapiile copiilor cu dizabilități și profesori de sprijin privați, iar cei care nu își permit, rămân izolați în case sau instituții.
De asemenea, 93% dintre DGASPC-urile din cele 42 de județe din România au raportat inexistența serviciilor de intervenție timpurie pentru copiii cu dizabilități în comunitate.
”Este momentul ca noi, părinții de copii cu dizabilități, să preluăm inițiativa și să ne asigurăm că există un viitor al copiilor noștri. Cred cu tărie, că Uniunea Europeană trebuie să răspundă nevoilor unei largi categorii sociale, neglijate de foarte mulți ani, cu atât mai mult cu cât guvernele naționale nu prioritizează viețile copiilor noștri. O astfel de lege federală există și în Statele Unite încă din 1975, când a început cu adevărat reforma în sistemul american de educație”, declară Mădălina Turza, președinte al CEDCD/Reprezentant Europe CARES.
În acest context, părinți de copii cu dizabilități din 7 state membre ale UE (România, Belgia, Germania, Irlanda, Italia, Olanda, Ungaria) au decis să-și facă vocea auzită la nivel european pentru dreptul la educație incluzivă de calitate a copiilor lor.
”Cred că o lege europeană ne oferă garanția și siguranța că lucrurile nu se pot schimba de la o zi la alta, ne oferă un cadru stabil și sigur pentru educația și viitorul copiilor noștri”, a declarat Ana Nistor (Irlanda), membru Comitetul de Inițiativă Europe CARES
În prezent, Uniunea Europeană nu are o legislație dedicată educației persoanelor cu dizabilități. Lasă, astfel, la latitudinea statelor membre felul în care tinerii și adulții cu dizabilități accesează sistemele de educație. Din acest motiv, există numeroase probleme manifestate prin aspecte ce variază de la excluziune, segregare, la absența măsurilor de suport și acomodare a elevilor/studenților cu dizabilități în învățământul general obligatoriu și nu numai.
Pentru ca adulții și copiii cu dizabilități să poată beneficia de educație incluzivă și de calitate, care să le ofere șansa de a deveni contributori sociali, avem nevoie de o reglementare unitară a educației incluzive în spațiul european pentru a asigura existența unui set de standarde minime și principii, care să ghideze implementarea la nivelul Statelor Membre și pentru a evita derapajele și diferitele forme de excluziune.
În Europa trăiesc peste 70 de milioane de persoane cu dizabilități.
15 milioane de copii din Europa au cerințe educaționale speciale – o dizabilitate.
Doi din cinci elevi cu dizabilități din UE au absolvit doar școala generală sau mai puțin.
Copiii cu dizabilități părăsesc școala fără nicio calificare în peste 40% din cazuri.
Romania are peste 72.000 de copii cu dizabilități.
Peste 18.000 de copii cu dizabilități nu sunt școlarizați.
30.000 de copii sunt izolați în școli speciale.
Ca să se poată învăța și pentru a-și atinge potențialul, ei au nevoie de servicii de intervenție/recuperare în comunitate, profesori de sprijin, programa adaptată, tehnologii assistive, evaluări differentiate, accesibilizare, profesori specializați, noi mijoalce de predare și programe de tranziție către piața muncii. – CRISTINA ANGHELUȚĂ