Povestea băieţilor deștepţi de la “Hidroelectrica” pare să nu fie singulară în peisajul facerilor dâmbovițene. Aşa cum băieţii deştepţi au reușit, ani buni, să cumpere pe nimic energie de la stat şi să o revândă doar în folosul propriilor conturi, aşa pare că se întâmplă şi într-o altă zonă. În domeniul transporturilor.
La o aruncătură de băţ de Capitală, la Măgurele, în Ilfov, funcţionează Oscar Downstream, o firmă care a reuşit să pună mâna pe cele mai bănoase contracte cu companii din subordinea Ministerului Transporturilor: CFR Călători SA, CFR Marfă, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) SA, regiile de transport în comun din Craiova, Braşov şi Suceava, precum şi cu instituţii subordonate MAI.
Presa îl descrie pe patronul Oscar Downstream drept un client fidel al contractelor din bani publici. Afaceristul Alin Niculae a început să câştige contracte cu statul în 2007.
La sfârşitul anului trecut, prin preajma alegerilor generale, Oscar Downstream a reuşit să obţină câteva contracte semnificative de la companiile de transport ale statului. Astfel, CNADR i-a oferit un contract pentru furnizarea de motorină euro 5 în valoare de 1,6 milioane lei, fără TVA. Contractul a fost atribuit în urma negocierii fără anunţ de participare, justificarea alegerii acestei proceduri fiind că este vorba despre un produs cotat şi achiziţionat la o bursă de mărfuri.
Un alt contract interesant încheiat cu firma ilfoveană a fost semnat la sfârşitul anului trecut de CFR Călători, fără organizarea unei licitaţii electronice, ci doar “prin negociere fără anunţ de participare”, CFR Călători s-a angajat să achiziţioneze “motorină euro 5 pentru motoare Diesel” de la firma Oscar Downstream SRL din Măgurele, judeţul Ilfov, în valoare de 21.150.000 de lei, fără TVA. Surpriza a apărut pe 15.12.2012, în anunţul de încredinţare aflat pe Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), unde se menţionează că “estimarea iniţială a valorii contractului a fost de 19.975.000 de lei”, iar valoarea finală a contractului a fost de 21.150.000 de lei. „Conducerea societăţii a aprobat, prin nota M40/1/92/04.12.2012, disponibilizarea de fonduri suplimentare în valoare de 1.175.000 de lei pentru îndeplinirea contractului de furnizare”, se precizează în anunţul postat pe SEAP. CFR Călători nu doar că oferă firmei Oscar Downstream SRL din Măgurele un bonus de 1.750.000 de lei, ci lasă acesteia și o portiță de manevră, prin nemenţionarea în anunţ a cantității de motorină care se achiziţionează de la societatea ilfoveană. Modul în care au fost concepute actele te duc cu gândul la o licitaţie cu dedicaţie pentru a evita achiziţionarea de motorină, în mod transparent, prin Bursa Română de Mărfuri. Calculând la un preţ de 5,5 lei/litru, cu 21.150.000 de lei CFR Călători ar fi trebuit să achiziţioneze aproximativ 4.000 de tone de motorină.
Inginerii de milioane de euro
O altă licitaţie „prin negociere fără anunţ de participare” a fost organizată de CFR Călători chiar pe 27 decembrie 2012, pentru a achiziţiona încă 5.500 de tone de motorină, de la aceeaşi firmă de unde cu două săptămâni înainte mai cumpărase motorină. În urma acestor inginerii, firma ilfoveană va încasa în jur de circa 8.000.000 de euro, pentru motorină euro 5 furnizată, însă, la preţul de la pompă, adică în jur de 6 lei/ litrul. Iar achizițiile nu se opresc aici, pentru că există informaţii potrivit cărora se fac demersuri pentru achiziţionarea de motorină în valoare de circa 100.000.000 de lei. Fireşte, de la aceeaşi firmă ilfoveană.
De remarcat faptul că înainte de atribuirea acestor contracte, în presă a apărut o informaţie alarmantă potrivit căreia dacă Guvernul nu scoate motorină de la Rezervele de Stat treburile se vor opri. Și pentru că era vorba despre ”o situaţie extraordinară, care vizează interesul general şi imediat”, Guvernul a scos motorină, chiar cu mâna premierului, care a oferit, sub formă de împrumut, 25.000 de tone de carburanţi, pentru asigurarea transportului feroviar în perioada de iarnă.
La vremea respectivă, chiar directorul general al CFR Călători, Ştefan Roşeanu, declara că la licitaţiile pentru achiziţia de motorină, organizate la Bursa Română de Mărfuri, nu se prezintă ofertanţi: “Există o ordonanţă de urgenţă privind aprobarea scoaterii din rezerva de stat, sub formă de împrumut, a unor cantităţi de combustibili pentru CFR Călători. La Bursa Română de Mărfuri s-au organizat trei licitaţii pentru achiziţia a 20.000 de tone de motorină şi 500 de tone de carburant tip M pentru centrale termice. La licitaţiile pentru achiziţia de motorină nu se prezintă ofertanţi, iar, pe de altă parte, asigurarea transportului feroviar de călători pe timp de iarnă determină creşterea consumurilor medii de zilnice şi lunare de combustibil. La licitaţie am cerut ca recepţia combustibililor să fie efectuată în depourile CFR Călători”, declara la sfârșitul lunii noiembrie 2012 Ştefan Roşeanu, citat de presă.
Unde este adevărul?
Absenţa furnizorilor de la licitaţiile organizate prin Bursa Română de Mărfuri, invocată de directorul general al CFR Călători, are un miez de adevăr. Furnizorii au încetat să se mai prezinte la licitaţii după ce marfa nu le-a fost plătită la timp, iar societăţile lor au ajuns în situații financiare dificile.
Întârzierile la plata facturilor nu pare a fi decât o altă modalitate de a descuraja societăţile să participe la licitaţii, dirijând în acest fel jucătorii de la BRM şi, automat, orientând contractele publice către anumite societăţi comerciale.