STB a hotărât recondiționarea a două troleibuze ROCAR cu ajutorul Uzinei de Reparații Ateliere Centrale, care vor fi expuse sâmbătă – 21 – și duminică – 22 septembrie 2024, la intrarea în parcul Regele Mihai I (Herăstrău).
De-a lungul timpului, RATB (în prezent STB) a încercat de mai multe ori modernizarea flotei de vehicule, în colaborare cu fosta uzină bucureșteană Rocar. În anul 1998, Rocar a produs pentru RATB două troleibuze, care la vremea respectivă aveau multe elemente novatoare: Rocar de Simon și Rocar Autodromo 812 EA. Recent, conducerea STB SA a decis recondiționarea a două vehicule care la sfârșitul anilor ’90 au circulat pe liniile de troleibuz din Capitală.
Troleibuzele Rocar de Simon au fost realizate într-o serie destul de restrânsă de vehicule – 19 la număr, fiind prezente în orașe precum București, Constanța sau Cluj-Napoca.
Dintre acestea, unul singur a fost dotat cu motor de curent alternativ, ceea ce presupune un consum mai mic de energie și, implicit, o economie semnificativă. Vehiculul a fost fabricat la Rocar în 1998, a fost repartizat depoului Bujoreni, unde a primit număr de inventar #7459 și a circulat până în anul 2013 pe traseele liniilor 61, 62, 69, 71, 91, 93 și 96.
Acest troleibuz a preluat elemente moderne ale caroseriei de la autobuzele produse de uzina Rocar din perioada respectivă. Utilizarea echipamentelor Kiepe Electric a asigurat demarajul fără trepte de tensiune, cu slăbirea continuă a câmpului prin motor și fără șocuri de curent. Totodată, troleibuzul a fost dotat din fabrică cu geamuri mai închise la culoare, pentru menținerea temperaturii interioare.
În perioada cât s-a aflat în circulație în serviciul STB SA, troleibuzul a avut parte de o reparație capitală în cadrul Uzinei de Reparații Ateliere Centrale București.
Troleibuzul Rocar Autodromo 812 EA a fost singurul troleibuz cu podea complet coborâtă produs la Rocar București, în anul 1998. Acest prototip a fost proiectat pe baza unei caroserii Autodromo, cu echipament Kiepe Electric, acționarea fiind în sistem de curent alternativ. Dotarea vehiculului cu rampă specială pentru persoanele cu dizabilități a însemnat o premieră la sfârșitul anilor ’90.
Interiorul troleibuzului urmărea o eficiență în urcarea și coborârea pasagerilor, deplasarea pe culoar, din față până în spate, iar butoanele de comandă pentru deschiderea ușilor amplasate la exterior confirmau cererea de urcare a călătorilor în stații. Totodată, în interior au fost montate butoane roșii de comandă a efectuării stațiilor, sporind astfel eficiența la oprirea în stații. La rândul lor, geamurile mari aveau rolul de a optimiza aerisirea corectă a vehiculului. Amplasarea și aranjarea stopurilor din spate și a farurilor reprezentau o noutate la vremea respectivă în ceea ce privește design-ul exterior al troleibuzului.
În 2010, Rocar Autodromo 812 EA a avut parte de o reparație capitală, realizată la Uzina de Reparații Ateliere Centrale (URAC) din București. Vehiculul a avut numărul de parc #7460, era garat la Depoul Bujoreni și a circulat până în anul 2012. De-a lungul anilor, a circulat pe traseele liniilor 61, 62, 69, 71, 91, 93 sau 96.
Cum se întâmplă și în cazul tramvaielor de epocă prezente în Depoul Dudești, troleibuzele istorice Rocar cu numerele de parc #7459 și #7460 vor fi păstrate în patrimoniul STB, astfel încât o filă importantă de istorie a transportului public din București, sprijinit de producătorii români, să fie fi valorificată și menținută peste ani.