Profesionalizarea managementului școlar, un succes – Ministrul Educației Naționale și Cercetării Științifice, Mircea Dumitru, și secretarii de Stat Monica-Cristina Anisie (învățământ preuniversitar), Sorin Costreie (învățământ profesional dual) și Laurențiu Vlad (învățământ superior) au susținut o conferință de presă pe tema principalelor măsuri și proiecte inițiate de Ministerul Educației în ultima perioadă.
Un prim subiect abordat a fost concursul național pentru ocuparea posturilor vacante de directori de școli, organizat pentru prima oară după 2008 și aflat în acest moment în faza finală. ”Am urmărit profesionalizarea managementului școlar prin organizarea concursului național pentru ocuparea funcțiilor de directori și directori adjuncți în unitățile de învățământ preuniversitar și totodată ruperea unei tradiții care nu este benefică pentru dezvoltarea școlilor din România, tradiția prin care de ani de zile directorii au fost desemnați prin numire directă în loc să fie selectați prin concurs public. În ciuda unor dificultăți de desfășurare, rezultatele acestui concurs sunt de natură să ne inspire un optimism rezonabil”, a declarat ministrul Mircea Dumitru. Reamintim că după evaluarea celor 281 de contestații depuse, procedură în derulare la ora actuală, rezultatele concursului vor fi validate în consiliile de administrație ale inspectoratelor școlare județene și transmise ministerului (termen-limită: 16 decembrie).
Ministrul Educației a discutat și despre aprobarea ordinului care reglementează rolul temelor pentru acasă în învățământul preuniversitar. Potrivit acestui document, media zilnică a pregătirii elevului, în clasă și pentru efectuarea temelor obligatorii acasă, nu trebuie să depășească 8 ore. ”Cred că este o cerință rezonabilă. Pentru un adult timpul normal de muncă este de 8 ore și poate fi depășit doar în situații excepționale. Actualmente, pentru un școlar din învățământul primar timpul alocat temelor și școlii poate să depășească 8 ore, adică numărul de ore de lucru ale unui adult. Aceasta este menirea ordinului pe care l-am semnat și nicidecum aceea de a reglementa în detaliu timpul liber al elevilor. Dimpotrivă, vrem să preîntâmpinăm abuzurile pe care școala le poate face în raport cu drepturile elevilor”, a mai declarat ministrul.
Alte măsuri prezentate au vizat implementarea învățământului profesional dual, decontarea integrală a abonamentelor elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, asigurarea manualelor gratuite pentru elevii din ciclul superior al liceului (clasele a XI-a și a XII-a), adoptarea unor măsuri în vederea combaterii excluziunii și segregării școlare, respectiv aprobarea metodologiei si standardelor de evaluare externă în vederea autorizării de funcționare provizorie, acreditării și evaluării periodice a unităților școlare și programelor de studii din învățământul preuniversitar. Ministrul Educației a mai anunțat că în perioada imediat următoare vor fi lansate în consultare publică proiectele de programe școlare pentru gimnaziu și codul de etică în învățământul preuniversitar. În același timp, va fi elaborate un program-pilot privind facilitarea procesului de obținere a avizelor sanitare pentru școlile din mediul rural.
În învățământul superior a fost prioritară autorizarea provizorie a școlilor doctorale, măsură dublată de elaborarea unei noi metodologii de evaluare externă în vederea acreditării și evaluării periodice a școlilor doctorale, având în vedere că acest proces nu a fost parcurs din 2011 până acum. Alte inițiative includ reglementarea finanțării universităților din fondul pentru situații speciale (FSS), elaborarea și publicarea primului metaranking al universităților din România și debirocratizarea/simplificarea procedurilor de echivalare/recunoaștere a diplomelor/titlurilor obținute în străinătate.