Analiză Frames&TrainYourBrain:
Cine face afaceri în România
Peste 1,3 milioane de oameni activează, în prezent, în economia românească, în calitate de acționari la o firmă, mai mulți cu aproape 50.000 față de 2017 arată un studiu realizat de Frames și TrainYourBrain. Profilul omului de afaceri este reprezentat, în principal, de un bărbat cu vârsta între 40 și 49 de ani, din București, cu studii superioare, care face business în construcții, transport, producție sau comerț.
Potrivit datelor statistice, cele 914.415 firme aflate în activitate aveau în total 1.345.137 de acționari, la finale lui octombrie 2018. Spre comparație, în perioada similară din 2017, existau cu 47.428 de firme mai puțin, iar numărul acționarilor era mai mic cu 49.596.
Analiza arată, totodată că, față de 2013, numărul acționarilor a crescut cu 216.247, semn că tot mai mulți români au decis să se implice în afaceri în acești ani.
Dintre cei peste 1,3 milioane de oameni implicați în business din postura de acționari la o societate comercială activă, cei mai mulți sunt bărbați (843.386), reprezentând 62,7% din total. Numărul femeilor a crescut cu 21.806 în zece luni din 2018 față de 2017, ajungând la 501.751 (37,3%).
Și numărul bărbaților implicați în business a crescut în acest interval cu 27.790, în ton cu evoluția pozitivă din mediul economic.
”Interesant este că numărul femeilor implicate în business a crescut proporțional semnificativ în ultimii ani, mai mult decât cel al bărbaților. Spre comparație, față de 2013, numărul femeilor a crescut cu peste 100.000, la 408.097. Și implicarea lor, ca varietate de business-uri, s-a extins foarte mult și chiar a ajuns să domine zone precum asistența socială, servicii și sănătate, cu procente între 52% și 63%”, afirmă analiștii.
Din punct de vedere al vârstei, cei mai mulți acționari au vârsta între 40 și 49 de ani (390.369 – 29.02%), urmați de cei între 30 și 39 ani – 357.652 (26,59%), cei de 49 – 59 ani – 254.199 (18,9%) și de cei peste 60 de ani – 219.867 (16,35%).
Sondajele indică, pe de altă parte, că peste 54% dintre oamenii de afaceri au studii superioare, 32% au studii medii, iar 14% nu și-au declarat nivelul educational.
În ceea ce privește starea civilă, 73% dintre investitori sunt căsătoriți, 16% sunt singuri, iar 11% nu și-au declarat situația.
Ilfovul, în top
Din punct de vedere al reprezentării geografice, cei mai mulți acționari din business-ul românesc sunt în București (315.979), urmați de cei din județele Cluj (76.153), Timiș (62.120), Ilfov (59.311), Constanța (56.656), Bihor (46.113) și Brașov (43.670).
La polul opus se află județele Mehedinți (8477), Covasna (8933), Ialomița (9218), Tulcea (10.332) și Călărași (10.696)
”Interesant este faptul că, dincolo de preponderența bărbaților în materie de business, există județe în România unde, din punct de vedere procentual, femeile înregistrează o prezență semnificativă, de peste 40% în Galați, Dolj, Hunedoara, Brăila și Tulcea, în condițiile în care media la nivel național este de 37,3%”, se mai arată în analiză.
Domenii de activitate
La nivel de domenii de activitate, statistica arată că bărbații sunt implicați, în principal, în firmele de construcţii (73%), transport (72,1%), producţie (66%) şi comerţ (57,7%), în timp ce femeile sunt cel mai adesea prezente în domenii precum sănătatea şi asistenţa socială (57,3%), serviciile (52,9%), activităţile administrative (44,7%) şi cele cultural-educative (42,9%).
Statisticile ONRC arată că cele mai interesante sectoare din 2018, judecând după numărul societăților nou înființate, sunt, în continuare comerțul și service-urile auto (22.190 firme), agricultura, silvicultura și pescuitul (16.137 firme), sectorul de prelucrare (12.063) și construcțiile (10.227)”, arată analiza. Dincolo de aceste sectoare, un potențial semnificativ îl înregistrează afacerile din IT&C.
Analiza a fost realizată în noiembrie 2018, pe baza datelor oficiale comunicate de companii la Oficiul Național al Registrului Comerțului și datelor proprii, la nivelul a 10 luni din 2018. – VLAD CRISTEA