În prima lună a anului 2025, la Helpline-ul 0800.500.333, linie telefonică națională non-stop, gratuită, destinată victimelor violenței domestice, discriminării pe criteriul de sex și traficului de persoane, au fost primite un număr de 668 de apeluri.
Potrivit Agenției Naționale pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați (ANES), din cele 668 de apeluri primite, 453 au fost apeluri preluate, 187 au fost apeluri scurte, iar 28 apeluri pierdute (operatorul call-center era angajat într-o altă convorbire).
Din punct de vedere al problemei pentru care a fost apelată linia telefonică, din cele 453 de apeluri preluate, 180 au vizat violența domestică (relatare acte de violență, informații privind adăposturile pentru victimele violenței domestice/agresori, informații linie telefonică, informații privind adăposturile pentru agresori etc.), 2 apeluri în domeniul traficului de persoane, un apel în domeniul egalității de gen, 4 apeluri în domeniul violenței sexuale – alt context decât violența domestică și 2 apeluri în domeniul hărțurii la locul de muncă. Alte 264 de apeluri au semnalat probleme care nu sunt de competența ANES.
Din punctul de vedere al calității persoanei apelante, cele 453 de apeluri sunt clasificate astfel:
- Pentru cele 180 apeluri în domeniul violenței domestice (inclusiv reveniri) :
În calitate de victimă, au apelat linia telefonică 127 de persoane;
În calitate de martori, au apelat linia telefonică 48 persoane;
În ceea privește categoria „alte persoane” (persoana nu a declarat în ce calitate a apelat linia telefonică), au fost efectuate 5 apleuri.
- Pentru apelurile în domeniul traficului de persoane:
În calitate de martori, a apelat linia telefonică 1 persoană;
În ceea privește categoria „alte persoane” (persoana nu a declarat în ce calitate a apelat linia telefonică), a fost efectuat 1 apel.
- Pentru apelurile în domeniul egalității de gen:
În calitate de martori, a apelat linia telefonică 1 persoană;
- Pentru apelurile în domeniul violenței sexuale – alt context decât violența domestică:
În calitate de victimă, au apelat linia telefonică 4 persoane;
- Pentru apelurile în domeniul hărțuirii la locul de muncă
În calitate de martori, a apelat linia telefonică 1 persoană;
În ceea privește categoria „alte persoane” (persoana nu a declarat în ce calitate a apelat linia telefonică), a fost efectuat 1 apel.
În ceea ce privește tipurile de violență care au fost semnalate în cazuri de violență domestică și pentru situațiile în care persoana apelantă și-a exprimat disponibilitatea de a oferi detalii în acest sens, au fost 100 acte de violență fizică, 147 acte de violență verbală, 146 acte de violență psihologică, 3 acte de violență socială, 4 acte de violență sexuală, 5 acte de violență economică și 3 acte de violență cibernetică
Linia telefonică națională 0800 500 333 este un serviciu permanent, gestionat de ANES, asigurat 24/24 ore, 7/7 zile. Numărul este apelabil gratuit din orice rețea cu acoperire națională. Apelul la linia telefonică pentru ajutor specializat poate fi făcut de potențiala victimă/victimă a violenței domestice, a traficului de persoane, a discriminării de gen sau a discriminării multiple, de un părinte sau de un alt membru al familiei, o persoană din cadrul rudelor/afinilor, un vecin sau un cunoscut al familiei, fie de un martor sau de o altă persoană care știe de existența unui caz din această categorie.