Auzim frecvent întrebarea De ce trebuie să citim? sau afirmații precum: Nu știu când am deschis ultima oară o carte, Nu am nevoie să citesc. Oare cum trebuie să reacționeze un cititor împătimit la auzul acestor cuvinte? Dar un scriitor care consideră cartea un lucru sacru?
Profesorii sunt persoanele care aud des păreri și idei ce contrazic afirmația că cititul este benefic și, în același timp, tot ei sunt cei care trebuie să-i motiveze pe copii să citească.
E greu să-i convingi pe cei mici să deschidă o carte, dar nu imposibil. Pentru a-i motiva să răsfoiască paginile unei cărți trebuie, mai întâi, să conștientizeze beneficiile lecturii. Lectura devine însă greoaie când cel care citește nu cunoaște sensurile cuvintelor pe care le descoperă iar textul nu este inteligibil pentru el.
Ce reprezintă de fapt LECTURA? Conform Dex, lectura reprezintă faptul de a citi. Până aici am putea spune că nu pare greu dar cititul presupune niște etape ce trebuie respectate pentru a se ajunge la înțelegerea unui text. De aici și refuzul copiilor de a citi: decodarea mesajului operelor literare sau chiar a unui text nonliterar nu este un lucru simplu.
Pentru a înțelege ceea ce citim trebuie să avem în vedere identificarea sensurilor cuvintelor sau enunțurilor pe care le parcurgem dar, în același timp, și formarea unei reprezentări mentale pentru cuvintele citite.
După etapa de înțelegere a textului parcurs urmează cea de interpretare, adică pasul în care atribuim un sens acestuia.
Ce putem face pentru a-i încuraja pe cei mici să citească? În primul rând ei sunt speriați de cărțile mari, de frazele lungi ce conțin cuvinte al căror sens nu-l cunosc și atunci am putea să le recomandăm să înceapă cu texte simple, scurte ce nu îngreunează lectura. În al doilea rând apare întrebarea: Ce cărți trebuie să citim? Copiii au nevoie de sprijin în alegerea cărților pentru că pot selecta texte neadecvate vârstei sau gustului lor și de aici apare și refuzul de a citi.
Totodată, le putem prezenta copiilor avantajele lecturii: îmbogățirea vocabularului, dezvoltarea gândirii criticii, deprinderea de a formula opinii proprii.
Cum putem ști dacă o carte la care ne-am gândit este potrivită pentru vârsta celor mici? Pentru a fi siguri că alegem o carte bună putem să verificăm recomandările pe care profesorii le fac elevilor, navigăm pe internet și căutăm cărțile de actualitate specifice fiecărei vârste, putem merge la biblioteca școlii și asculta sfaturile bibliotecarului.
Cartea poate deveni un prieten neprețuit dacă vom conștientiza avantajele cititului. Este important ca, în cazul în care am fost dezamăgiți la o primă lectură să nu avem prejudecăți și să criticăm toate cărțile. Poate nu am fost destul de inspirați când am ales acea carte sau poate nu am receptat așa cum trebuia mesajul ei. Este esențial pentru cultura noastră generală să citim cărți din diverse domenii și să ne informăm cu privire la cărțile nou apărute. Cartea nu poate fi un dușman deoarece depinde de noi să profităm de avantajele pe care ni le oferă lectura.
– prof. ADELA CRISTINA ANDREI, Scoala nr 3 Balaceanca (Cernica)