Deputatul independent Adrian Dohotaru a depus un proiect legislativ – semnat de colegi din coaliția de guvernare, dar și din opoziție – prin care ”să ne asigurăm că li se permite tuturor elevilor din clasa a VIII-a înscrierea în evaluarea națională”.
”Așa cum am aflat din campania celor de la Human Catalyst, ne confruntăm cu un fenomen național foarte nedrept: elevii care riscă să obțină notele cele mai mici la testare nu sunt înscriși în evaluare, în speranța că media școlilor la aceste examenele – care încep în data de 11 iunie – va fi mai ridicată. Ne mințim și ascundem gravitatea problemei pentru că nu dorim să atragem atenția că ne confruntăm cu o situație dramatică: din fiecare generație de elevi, mai puțin de 39% dintre cei care sunt înscriși în clasa I ajung să promoveze examenul de Bacalaureat. Aproape 20% nici nu ajung să promoveze clasa a VIII-a. Elevii pe care nu îi includem în prezent în evaluare sunt cei despre care nu vrem să știm că există. Sunt copiii pe care îi abandonăm încă dinainte să înceapă școala. Prezenta lor în sistem ne incomodează, pentru că ne arată cât de puțin facem pentru a corecta din nedreptățile și inechitățile existente. Îi excludem din evaluări pentru că notele mici pe care le iau ei sunt cel mai grăitor indicator pentru politicile educaționale și sociale din România. De fapt, acesta și este rolul unei evaluări: să ne dăm seama dacă sistemul este bun, iar dacă nu este, să avem un mecanism prin care să putem identifica problemele și un punct de plecare pentru găsirea soluțiilor. Ce facem însă este să folosim aceste evaluări pentru a stresa elevii, pentru a-i ierarhiza și blama, individualizând ceea ce este, de fapt, un eșec sistemic. Inițiativa propusă de mine va limita abuzurile de tip Fenomenul Brăila. Toți elevii de clasa a VIII-a vor fi înscriși și vor susține evaluarea națională, indiferent dacă promovează sau nu clasa a VIII-a. O practică des întâlnită este de a-i lăsa corigenți pe cei care riscă să scadă media școlii. Modificarea propusă nu îi va mai exclude pe acești elevi din evaluare: o vor susține toți elevii, urmând să promoveze în clasa a IX-a doar cei care îndeplinesc condițiile de a fi absolvenți ai clasei a VIII-a. Dar la evaluare se vor prezenta cu toții, așa cum se prezintă și la evaluările naționale din clasele a II-a și a VI-a. Echitatea trebuie extinsă la nivelul societății, căci problema nu este doar la școli. Studii după studii au arătat că cel mai bun indicator al succesului educațional al unui copil este statutul socio-economic al familiei. Rezultatele cele mai slabe la examenele de tip PISA, spre exemplu, se înregistrează în rândul copiilor care provin din familii sărace. În medie, în UE, o treime dintre copiii săraci obțin rezultate slabe la PISA, în vreme ce în România procentul lor trece de jumătate. Care este răspunsul nostru la această problemă? Subfinanțăm școlile rurale, le lăsăm profesorii cu cea mai slabă calificare și cu cele mai mici salarii și le abandonăm unor autorități și comunități locale sărace, care și dacă ar vrea să facă mai mult nu au resursele necesare. Sunt mulți pași de făcut, să începem cu limitarea Fenomenului Brăila”, susține Dohotaru.