Acasă Interne MAI – O preşedinţie de succes a Consiliului JAI 

MAI – O preşedinţie de succes a Consiliului JAI 

DISTRIBUIȚI

Pe parcursul deținerii Preşedinţiei Consiliului Justiţie şi Afaceri Interne – secțiunea Afaceri Interne, Ministerul Afacerilor Interne și-a îndeplinit cu succes obiectivele stabilite prin Programul Președinției României la Consiliul UE, reușind să închidă șapte dosare legislative și să înregistreze progrese în negocierea altor dosare legislative și non-legislative importante, precum și cu privire la Cadrul Financiar Multianual 2021-2027, se arată într-un comunicat al MAI.

La nivelul MAI, pregătirile pentru îndeplinirea responsabilităților asumate pentru cele șase luni în care România a deținut Președinția Consiliului UE au fost dîncepute de la începutul anului 2016, aproximativ 320 de specialiști fiind implicați în buna desfășurare a lucrărilor.  În perioada ianuarie-iunie 2019, pe perioada Președinției Române, în domeniul afacerilor interne au avut loc 223 de reuniuni ale grupurilor de lucru pe diferite tematici și 15 reuniuni în format trialog.

De asemenea, ministrul Carmen Dan a condus trei reuniuni ale Consiliului JAI: una informală, care a avut loc la București și două formale, la Bruxelles, respectiv Luxemburg. Totodată, în țară, la nivelul MAI și al structurilor, au fost organizate 23 evenimente, conform calendarului oficial al PRES RO.

Prioritățile identificate în cadrul secțiunii afaceri interne au vizat domenii precum: consolidarea securității interne a UE, asigurarea unui management integrat al frontierelor externe, gestionarea eficientă și durabilă a migrației, asigurarea interoperabilității sistemelor informatice pe scară largă la nivelul UE, lupta împotriva terorismului, inclusiv prevenirea și combaterea  radicalizării online.

Dosare închise

  1. Eficientizarea schimbului de informații

Pe linie de securitate internă, pe timpul Președinției României la Consiliul UE s-a reușit adoptarea de către Consiliul UE și Parlament a pachetului legislativ referitor la asigurarea interoperabilității sistemelor de informații care va conduce la eficientizarea activității autorităților naționale competente, prin facilitarea identificării corecte a persoanelor și combaterea fraudelor de identitate pe teritoriul statelor membre.

Autoritățile abilitate din orice stat membru al UE vor avea acces la un portal european de căutare, care le va permite cu o singură căutare să obțină informații despre o persoană verificată din toate bazele de date existente la nivelul Uniunii.

  1. Facilitarea accesului la informații financiare pentru depistarea suspecților de terorism și alte infracțiuni grave

Tot pentru eficientizarea activității instituțiilor de aplicare a legii, în special pentru combaterea terorismului și a anumitor infracțiuni grave, a fost adoptată directiva  care le facilitează accesul la informații financiare. Este vorba de informații privind atât fonduri folosite pentru finanțarea anumitor infracțiuni, cât și a celor obținute în mod ilegal.

  1. Extinderea schimbului de date privind cazierele judiciare

În cadrul demersurilor de întărire a securității interne la nivelul statelor UE, Sistemul european de informații cu privire la cazierele judiciare a fost extins prin introducerea în sistem a resortisanților țărilor terțe, condamnați la nivelul UE.

  1. Consolidarea agenției FRONTEX

Cu toate că la începutului mandatului, bazându-se pe experiența precedentelor președinții, România și-a propus doar obținerea unui acord la nivelul Consiliului UE cu privire la consolidarea Agenției FRONTEX, MAI a reușit mai mult, obținând vot final în Parlamentul European.

Conform celor stabilite în urma negocierilor, până în 2027, Agenția va dispune de un personal operațional de până la 10.000 de persoane (personal operativ din cadrul FRONTEX și personal detașat, pe termen scurt sau lung, din statele membre). De asemenea, primește un mandat mai amplu de sprijinire a activităților statelor membre cu privire la protecția frontierelor, la returnare și la cooperarea cu țările terțe.

  1. Atribuții sporite pentru ofițerii de legătură în domeniul migrației

Un pas în plus în direcția unui răspuns ferm și coerent al UE la problema migrației ilegale a fost adoptarea Regulamentului privind ofițerii de legătură în materie de imigrație care vor avea atribuții sporite în combaterea traficului de migranți, în culegerea de informații și în procedurile de returnare a imigranților ilegali.

  1. Cărți de identitate mai sigure

Un alt obiectiv atins pe perioada PRES RO a fost adoptarea Regulamentului privind cărțile de identitate, care prevede introducerea unor măsuri de securitate mai stricte pentru cărțile de identitate ale cetățenilor UE. În plan național, Ministerul Afacerilor Interne a pregătit deja un proiect prin care să adapteze legislația națională la cerințele europene, care în prezent se află în Parlamentul României. Unul dintre avantajele introducerii noilor cărți de identitate este rezolvarea multora dintre dificultățile întâmpinate de români, în special cei din străinătate, în relația cu autoritățile din țările respective.

  1. RescEU – un instrument eficient în salvarea de vieți omenești

Președinția Română a Consiliului JAI a făcut ultimii pași pentru închiderea dosarului privind modificarea mecanismului de protecție civilă care prevede înființarea RescEU, un instrument care va coagula capacități pentru intervenție rapidă în cazul apariției unor situații de urgență ale căror efecte depășesc capacitatea de răspuns a unui singur stat membru.

În plus față de responsabilitățile asumate pe timpul exercitării Președinției Consiliului Justiție și Afaceri interne – secțiunea afaceri interne, MAI a asigurat, împreună cu alte instituții și autorități competente, securitatea participanților și ordinea publică pe timpul desfășurării celor aproape 300 de evenimente organizate la nivel național în contextul PRES RO, printre care Summit-ul șefilor de stat și de guvern de la Sibiu și 23 de reuniuni ministeriale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here