Ministrul Energiei, Virgil Popescu, anunţă din nou că atât ANRE cât şi ANPC au, în acest moment, controale în desfăşurare la furnizorii de energie, iar din datele parţiale reiese că există practici comerciale incorecte la încheierea contractelor de energie. ”Până acum, o primă etapă de controale a ANRE s-a soldat deja cu amenzi. ANPC, la rândul ei, efectuează controale, iar din datele parţiale pe care le am reiese că există practici comerciale incorecte la încheierea contractelor de energie, există clauze contractuale care pun consumatorul casnic pe poziţii de inferioritate în faţa furnizorului. ANPC este atentă şi va continua controalele pentru ca toţi furnizorii de energie să ştie că că aceste practici defavorabile consumatorilor nu pot continua şi nu vor fi tolerate”, potrivit ministrului Energiei.
Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a aprobat în ianuarie un Ordin conform căruia clienţii casnici care nu au schimbat contractul vor beneficia de cel mai bun preţ din oferta concurenţială a furnizorilor lor şi vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat.
Clienții casnici au plătit din ianuarie încoace facturi mult mai mari la energie electrică, iar furnizorii nu le transmit ofertele concurențale de preț, desi le sunt solicitate, ci numai ofertele universal, unde prețurile sunt mai mari.
”Toate companiile sunt verificate iar spre deosebire de ANRE, care verifică furnizorii de ultimă instanţă, Autoritatea pentru protecţia consumatorilor (ANPC) efectuează un control la nivel naţional, în fiecare judeţ. Având structuri teritoriale ia fiecare judeţ, în funcţie de cine este distribuitor, cine este furnizor, face verificările respective astfel încât nu scapă absolut niciun furnizor dintr-o anumit zonă a ţării să nu fie verificat şi să nu vadă că totuşi cineva se uită şi are grijă de consumatori” a declarat Virgil Popescu la Digi24.
De la 1 ianuarie 2021, piaţa de energie electrică a fost complet liberalizată, iar preţurile nu mai sunt reglementate de ANRE.