Acasă Educatie Noutăți la testele PISA 2025

Noutăți la testele PISA 2025

DISTRIBUIȚI

România, prin Ministerul Educației și Cercetării, alături de alte 90 de țări, participă la implementarea studiului internațional PISA 2025.

În perioada 12 mai – 9 iunie 2025, Institutul de Științe ale Educației, în calitate de Centru Național, administrează Faza principală a studiului PISA 2025.

PISA (Programme for International Student Assessment) reprezintă Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor, inițiat de OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică). Studiul PISA evaluează din trei în trei ani capacitatea tinerilor de 15 ani de a rezolva probleme și de a identifica soluții pentru situații similare celor din viața reală, în cadrul a trei domenii: lectură, matematică şi știinţe.

Pentru ediția 2025, se adaugă evaluarea în limba străină și domeniul inovator ”Învățarea în lumea digitală – Learning in Digital World (LDW)”. Pentru a avea o imagine relevantă a rezultatelor învățării, în cadrul PISA sunt aplicate și o serie de chestionare de context (Chestionarul școlii și Chestionarul elevului), obligatorii pentru toate țările participante.

În România, la studiul PISA 2025 participă 10.362 de elevi de 15 ani din 321 de unități de învățământ (școli gimnaziale, licee sau școli profesionale), din mediul urban și rural, selectați aleator, printr-o procedură standardizată, unică la nivel internațional (eşantion reprezentativ). Dintre aceștia, 1.477 de elevi (din 66 de unități de învățământ) învață în limba maghiară (eșantion reprezentativ la nivel național pentru această categorie de populație);

De asemenea, sunt implicați 2.015 profesori (1.430 de profesori care predau Științe (Fizică, Chimie, Biologie și Geografie), 585 de profesori care predau Limba Engleză) și părinții celor 10.362 de elevi participanți.

Pentru prima oară în România, în cadrul PISA 2025 se evaluează și competențele elevilor la limba engleză în cadrul studiului Foreign Language Assessment (FLA), la care participă 2.149 de elevi.

Tot pentru prima oară în România se administrează o serie de chestionare suplimentare: Chestionarul profesorului de științe, Chestionarul profesorului de limba engleză și Chestionarul părintelui.

Cum se desfășoară evaluarea PISA 2025?

Sesiunile de evaluare destinate elevilor durează aproximativ 4 ore, dintre care:

15 minute pentru introducerea generală;

120 – 130 de minute sunt alocate administrării testului cognitiv, organizat în 2 sesiuni a câte 60 – 65 de minute fiecare, cu o pauză scurtă între acestea;

15 minute pauză;

45 – 50 de minute pentru completarea chestionarului elevului (elevii își exprimă opiniile despre activități desfășurate la școală și în afara școlii, precum și despre unele aspecte ale calității vieții lor) și a chestionarului TIC.

Toate instrumentele de evaluare se aplică în format digital, cu excepția chestionarului administrat părinților care va fi aplicat în format hârtie.

La nivelul fiecărei unități școlare, administrarea se realizează într-o singură zi (în sesiuni paralele și/sau succesive) sau în zile consecutive, la date stabilite de comun acord cu școlile.

Întregul proces se desfășoară standardizat, conform metodologiei internaționale, având la bază manuale pentru administrare.

Datele colectate – răspunsurile elevilor la testele cognitive și la chestionare, precum și cele ale profesorilor vizați – sunt încărcate direct în platforma studiului PISA 2025. Răspunsurile părinților la chestionare sunt încărcate de personalul Centrului Național, într-o bază de date dedicată, furnizată de Consorțiul PISA 2025.

Rezultatele obținute sunt strict confidențiale. Niciun elev și nicio școală nu sunt identificate în rapoartele internaționale sau naționale, acest studiu nefiind conceput pentru a furniza scoruri individuale la teste sau chestionare.

Fiecare elev participant la PISA 2025 primește o diplomă personalizată.

De ce este importantă participarea României la studiul PISA 2025?

Prin participarea României la studiul PISA 2025, inclusiv la opțiunile internaționale, se urmăreşte atât obținerea unei imagini detaliate cu privire la nivelul unor achiziții fundamentale ale elevilor în materie de competențe, cât și creşterea capacității autorităților de decizie din România de a adopta și implementa politici educaționale bazate pe dovezi. Rezultatele obținute de elevii români stau la baza proiectării unor intervenții adecvate, având în vedere că acestea se referă nu numai la nivelul achizițiilor elevilor, ci și la contextele învățării. Participarea la studiul PISA 2025 contribuie la corelarea învățământului românesc cu evoluțiile sistemelor de educație performante la nivel international.

Datele colectate vor sta la baza analizelor care permit înțelegerea măsurii în care elevii români sunt pregătiți pentru continuarea studiilor și integrarea pe piața muncii.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here