Vara aceasta, activitățile copiilor pe timp de vară au fost reduse din cauza restricțiilor impuse de autoritățile din întreaga lume. Însă câțiva copii din comuna Someș-Odorhei au avut parte de o vară cu totul și cu totul specială: încă din luna iunie, alături de ei au fost prezenți trei actori profesioniști și un regizor de teatru și film care le-au oferit un program de activități culturale și educaționale unice în peisajul educativ din mediul rural. 12 elevi din comună au participat gratuit la cursuri de teatru și film organizate de Asociația Cultură’n Șură și au avut șansa să devină actori într-un film de scurt-metraj de ficțiune.
Proiectul ”Coeziune prin teatru” a avut drept scop crearea unei trupe de teatru inter-etnice care să devină un model de coeziune și integrare și pentru alte școli și grupuri din țară.
Cursurile de actorie au început on-line și au continuat, timp de două luni, cu întâlniri săptămânale în cadrul cărora elevii participanți au beneficiat de exerciții specifice artei actorului (exerciții de respirație, concentrare, atenție, improvizație, etc.). Munca celor 12 elevi participanți până la etapa finală a atelierelor (din aproximativ 20 de copii înscriși inițial) a fost răsplătită prin realizarea unui scurt-metraj de ficțiune care prezintă viziunea din perspectiva copiilor asupra perioadei în care pandemia a schimbat regulile copilăriei. Scurt-metrajul intitulat ”Pandelia”, regizat de Victor Olăhuț, va avea premiera în cadrul unui eveniment special organizat în comuna Someș-Odorhei și va putea fi vizionat on-line în direct pe pagina de facebook a asociaței Cultură’n Șură joi, 13 august, începând cu ora 21:00.
”Pandelia” este un film scurt de ficțiune care prezintă o viziune apocaliptică și totodată ironică asupra perioadei pandemice, în care virusul periculos îi transformă pe purtători în strigoi. Cei 12 actori-copii au avut șansa să interpreteze roluri diverse, de la propriile roluri de elevi până la compoziții complexe de vârstă și personaje fantastice.
Dincolo de premiera on-line a filmului, continuitatea demersului ”Coeziune prin teatru” va fi asigurată odată cu începerea școlii, prin reuniunea tinerilor artiști în mediul școlar și realizarea unor spectacole de teatru, sub îndrumarea unui cadru didactic ce își asumă preluarea trupei nou-formate.