Deși România a făcut pași importanți pentru a-și extinde sistemul educațional, diferențele dintre mediul rural și cel urban rămân foarte mari, atât în ceea ce privește participarea la școală, cât și rezultatele obținute de elevi – arată cel mai recent Raport OCDE privind Educația, prezentat marți, la Academia Română.
Potrivit documentului, înscrierea în sistemul educațional este sub media OCDE la toate nivelurile, în special în cazul educației preșcolare și a învățământului secundar superior. Copiii din mediul rural au șanse mult mai mici să ajungă la grădiniță, să termine liceul sau să urmeze studii superioare.
Potrivit OCDE, adulţii din zonele rurale participă, de asemenea, la cursuri de formare într-o proporţie mai mică de jumătate faţă de cei din mediul urban.
”Sistemul de educație și abilități din România suferă o perioadă de transformare profundă. Susținută de un nivel fără precedent de finanțare națională și europeană, noua legislație adoptată în 2023 stabilește o viziune ambițioasă pentru a spori calitatea și disponibilitatea educației și instruirii.
Aceste reforme își propun să echipeze toți cursanții cu abilitățile de care au nevoie pentru a prospera – fie în studii suplimentare, la locul de muncă sau în societate, în general. Reformele vin într-un moment de oportunitate reală. Sărăcia este în scădere și inegalitatea se restrânge, dar rămân în continuare mari diferențe, în special între mediul urban și cel rural, unde mai mult de jumătate din populație este încă în pericol de sărăcie sau excludere socială. Raportul analizează modul în care România poate învăța din dovezi și experiența OCDE pentru a crește rolul educației și al abilităților în dezvoltarea incluzivă”, se arată în Raport.
4 din 10 elevi nu ating competențele minime
Conform evaluării PISA, aproape 40% dintre elevii români nu au competențe de bază la citire și științe, iar 50% au rezultate slabe la matematică. Rata abandonului școlar este alarmantă: unul din patru elevi părăsește școala înainte de finalizarea liceului. Problemele sunt și mai acute în școlile rurale mici, din comunități defavorizate.
În timp ce o minoritate de elevi români ating niveluri de excelenţă comparabile cu cele ale colegilor lor din alte ţări europene şi OCDE, mult mai mulţi abandonează şcoala fără a stăpâni competenţele de bază necesare pentru a participa pe deplin în societate.
Conform Programului OCDE pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor (PISA), aproape 4 din 10 elevi au performanţe sub nivelul de competenţă de bază la citire şi ştiinţe, iar cinci din zece la matematică. Bazele slabe ale învăţării contribuie la un abandon şcolar ridicat, aproape unul din patru elevi abandonând şcoala înainte de finalizarea învăţământului secundar superior. Provocările sunt deosebit de acute în şcolile rurale mici care deservesc comunităţi defavorizate, se menţionează în analiză.
Raportul atrage atenția și asupra comunității rome, care este suprasolicitată în zonele rurale și care se confruntă cu cele mai mari rate de abandon școlar și cu acces limitat la orice formă de educație.
Reforme există, dar mai trebuie
OCDE recunoaște că România a făcut unele progrese: s-au direcționat investiții către reducerea abandonului școlar, s-a consolidat formarea profesorilor, iar statul încearcă să coreleze mai bine educația cu piața muncii prin programe duale.
Totuși, provocările rămân majore. Pentru ca aceste reforme să funcționeze, România trebuie să:
- Reconsidere modul de finanțare a educației, cu accent pe învățământul timpuriu și primar;
- Crească accesul în zonele rurale, inclusiv prin implicarea angajatorilor locali în formarea profesională;
- Dezvolte politici coerente între ministere pentru reducerea sărăciei și sprijinirea familiilor vulnerabile.
Concluzia OCDE: România trebuie să transforme expansiunea sistemului educațional într-o educație de calitate, accesibilă tuturor copiilor – indiferent unde s-au născut.