Furnizorii de servicii digitale cu sediul în afara Uniunii trebuie să adere la viitoarele norme ale UE
Consumatorii trebuie să fie mai bine protejați împotriva produselor ilegale, contrafăcute și nesigure
Condiții mai stricte pentru publicitatea personalizată și un control crescut asupra a ceea ce utilizatorii văd online
Norme specifice pentru marile platforme, ”controlorii” accesului la piață
Parlamentul European (PE) solicită norme adaptate exigențelor viitoare privind serviciile digitale, inclusiv platformele și piețele online, și un mecanism obligatoriu pentru a combate conținutul ilegal online.
Eurodeputații au votat două „rapoarte de inițiativă legislativă” separate, în care i se solicită Comisiei Europene (CE) să abordeze și să combată deficiențele actuale din mediul online prin pachetul său de măsuri legate de Actul legislativ privind serviciile digitale, care urmează să fie prezentat în decembrie.
Normele europene actuale pentru serviciile digitale au rămas relativ neschimbate de la adoptarea directivei privind comerțul electronic, acum douăzeci de ani. Prin viitorul pachet, Uniunea Europeană urmărește să modeleze economia digitală nu numai la nivelul UE, ci și la nivel global, așa cum s-a întâmplat în cazul protecției datelor.
Norme mai stricte pentru a combate conținutul ilegal
Eurodeputații consideră că toți furnizorii de servicii digitale din afara Uniunii trebuie să respecte normele din Actul legislativ privind serviciile digitale dacă serviciile lor sunt destinate și consumatorilor sau utilizatorilor din Uniune.
Trebuie stabilit un mecanism obligatoriu de notificare și de acțiune, astfel încât utilizatorii să poată informa intermediarii online în legătură cu activități sau conținuturi online care ar putea fi ilegale. Astfel, intermediarii ar putea să reacționeze rapid și să fie mai transparenți în ceea ce privește măsurile pe care le iau în legătură cu conținutul potențial ilegal. Utilizatorii ar trebuie să poată folosi o cale de atac printr-un organism național de soluționare a litigiilor.
Parlamentul solicită să se facă o diferență clară între conținutul ilegal și conținutul dăunător (regimul de răspundere juridică ar trebui să se aplice „conținutului ilegal” numai conform prevederilor din legislația europeană sau națională).
Platformele nu ar trebui să folosească filtre de încărcare sau orice altă formă de control ex-ante pentru conținutul dăunător sau ilegal. Decizia finală privind caracterul legal sau ilegal al conținutului ar trebui să fie luată de un organism judiciar independent și nu la nivel privat, susțin eurodeputații.
Conținutul dăunător, discursul de incitare la ură și dezinformarea ar trebui combătute prin obligații mai stricte în materie de transparență. De asemenea, cetățenii trebuie sprijiniți să dobândească și cunoștințe în domeniul mass-mediei și în cel digital în ceea ce privește diseminarea acestui tip de conținut.
Un internet mai sigur pentru consumatori
Principiul conform căruia „ceea ce este ilegal offline este ilegal și online”, precum și protecția consumatorilor și a utilizatorilor ar trebui să devină „principiile directoare” ale viitorului act legislativ privind serviciile digitale, spune Parlamentul.
Platformele și serviciile de intermediere online vor trebui să identifice și să îndepărteze mai repede și mai bine afirmațiile false și comercianții necinstiți, de exemplu pe cei care vând online echipamente medicale false sau produse periculoase, așa cum s-a întâmplat în timpul pandemiei de COVID-19.
Eurodeputații solicită, de asemenea, să se introducă un nou principiu „cunoaște-ți clientul”. Potrivit acestuia, platformele trebuie să verifice și să oprească activitatea companiilor frauduloase care își folosesc serviciile pentru a-și vinde produsele și conținutul ilegal sau nesigur.
Trebuie, de asemenea, propuse norme specifice pentru a împiedica, și nu doar a corecta, disfuncționalitățile pieței cauzate de marile platforme. Astfel, se vor deschide piețele și pentru noii-veniți, inclusiv pentru IMM-uri și companiile nou-înființate. Puteți găsi mai multe informații privind solicitările Comisiei pentru piața internă, susținute de plen cu 571 voturi pentru, 26 voturi împotrivă și 94 abțineri..
Utilizatori care să depindă mai puțin de algoritmi
Eurodeputații doresc ca utilizatorii să aibă mai mult control asupra a ceea ce văd online, inclusiv să aibă posibilitatea de a renunța complet la organizarea conținutului, și să depindă mai puțin de algoritmi. Publicitatea personalizată trebuie să fie reglementată mai mult în favoarea formelor de publicitate mai puțin intruzive și contextualizate, care necesită mai puține date și nu depind de o interacțiune anterioară a utilizatorilor cu un anumit conținut. Eurodeputații solicită, de asemenea, Comisiei să evalueze opțiuni pentru reglementarea publicității personalizate, inclusiv o eliminare treptată care să ducă la o interdicție.
Viitorul act legislativ privind serviciile digitale ar trebui să asigure și dreptul de a folosi servicii digitale în mod anonim ori de câte ori este posibil. În fine, pentru a asigura respectarea noilor norme, Comisia ar trebui să analizeze cum s-ar putea înființa un organism european care să supravegheze și să aplice amenzi.
Drepturile fundamentale online
Cea de a treia rezoluție nelegislativă depusă de Comisia pentru libertăți civile, adoptată cu 566 voturi pentru, 45 voturi împotrivă și 80 abțineri, se concentrează pe aspectele legate de drepturile fundamentale. În această rezoluție se solicită ca eliminarea conținutului să fie „diligentă, proporțională și nediscriminatorie” pentru a garanta libertatea de exprimare și de informare, precum și viața privată și protecția datelor. Eurodeputații subliniază că generarea de conținut personalizat bazată pe vulnerabilitățile personale este problematică, la fel și răspândirea discursurilor de incitare la ură și dezinformarea. Ei cer transparență cu privire la politicile de monetizare ale platformelor online.