Organizația Mondială a Sănătății (OMS) atrage atenția că excesul de informații – pe care l-a denumit ”infodemie” – poate duce la pierderea de vieți omenești. OMS definește infodemia ca fiind o supraabundență de informații, dintre care unele sunt exacte, iar altele nu, dar aceste informații se răspândesc odată cu o boală.
Rezultatele cercetărilor publicate în Jurnalul American de Igienă și Medicină Tropicală arată că în primele 3 luni ale anului 2020, aproape 6.000 de persoane din întreaga lume au fost spitalizate din cauza dezinformării asupra coronavirusului. În plus, tot anul trecut, cel puțin 800 de persoane au murit din cauza dezinformării legate de COVID-19. Informațiile false conduc la situații în care amenințarea COVID-19 este discreditată sau pusă sub semnul întrebării, dar și la situații în care înfloresc teoriile conspirației conform cărora vaccinurile ar putea modifica ADN-ul uman.
În această perioadă, ajutate de internet in general, si de retelele de socializare in special, infodemiile s-au răspândit rapid și creează terenul favorabil incertitudinii. Reprezentanții OMS arată că, la rândul său, incertitudinea alimentează scepticismul și neîncrederea, care este mediul perfect pentru frică, anxietate, stigmatizare, agresivitate și respingerea măsurilor de sănătate publică – ceea ce poate duce la pierderea de vieți omenești.
Campanii de informare în Marea Britanie pentru combaterea dezinformării
Pentru a încerca să controleze infodemia COVID-19, OMS a colaborat cu guvernul Marii Britanii pentru a crea și distribui conținut prin care să combată răspândirea dezinformării printr-o serie de campanii de comunicare. O astfel de campanie a fost „Stop the Spread”, lansată de BBC anul trecut cu scopul să sensibilizeze publicul cu privire la volumul dezinformării din jurul COVID-19 și să încurajeze oamenii să verifice informațiile din cel puțin din două surse.
O altă campanie a fost „Reporting Misinformation”, care nu numai că a încurajat oamenii să verifice informațiile, dar i-a învățat cum să raporteze dezinformarea care era făcută prin platformele de socializare. Această campanie a ajuns la milioane de oameni de pe tot globul fiind făcută în 5 limbi internaționale: engleză, franceză, spaniolă, arabă și rusă.
Pentru o imunizare de masă trebuie vaccinată 75% din populație
În primele zile ale pandemiei, o mare parte a dezinformării privind coronavirusul punea la îndoială dacă COVID-19 era de fapt o boală gravă și dacă oamenii se puteau proteja prin măsurile de sănătate publică luate de autorități, cum ar fi purtarea măștii.
La un an de la debutul pandemiei, dezinformarea continuă, dar de această dată cu privire la vaccinurile COVID-19, despre care sunt lansate informatii neverificate sau de-a dreptul inventate.
”Încrederea publicului în știință și dovezi este esențială pentru depășirea pandemiei . Prin urmare, găsirea de soluții la combaterea infodemiilor este la fel de importantă pentru salvarea de vieți omenești precum sunt măsurile de sănătate publică, cum ar fi purtarea măștilor sau igiena mâinilor”, a spus dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, directorul general al OMS.
Infodemiile se pot reflecta în ratele scăzute de vaccinare din toate țările. Pe baza unui studiu făcut în 23 de țări și publicat de Centrul de Comunicare de la Universitatea Johns Hopkins din SUA, doar 63% din respondenti vor accepta vaccinarea COVID-19.
Asta în timp ce OMS arată că pentru a scăpa de pandemie trebuie ca minimum 75 la sută din populație să fie vaccinată, iar astfel se va ajunge la imunitatea în masă, situație în care coronavirusului nu se va mai răspândi.
Ce au făcut britanicii pentru a-i convinge pe cei nehotărâți să se vaccineze
Datele din Marea Britanie arătau că, deși exista un segment mare al populației care dorea să fie vaccinat imediat și un grup mult mai mic care se opunea categoric vaccinării, exista o parte mult mai mare din populație care era indecisă și putea fi motivată să primească vaccinul.
Pentru a-i motiva pe aceștia din urmă să se vaccineze, OMS și Guvernul Marii Britanii au colaborat pentru o serie de campanii de informare în care au inclus mai multe infografii și mesaje pe retele de socializare prin care explicau siguranța vaccinurilor COVID-19.
Campania de vaccinare din Marea Britanie a început pe 8 decembrie 2020
Informațiile de pe rețelele de socializare nu făceau decât să răspundă la îngrijorările nefondate ale oamenilor cu privire la viteza cu care au fost dezvoltate vaccinurile, explicând acest lucru prin faptul că a existat o colaborare științifică fără precedent, că a existat o finanțare enormă și că zeci de mii de voluntari din întreaga lume au participat la studiile privind siguranța vaccinurilor.
Britanicii au mai creat și un joc online numit Go Viral!, prin care răspândirea știrilor false a scăzut cu 21%. Jocul a fost dezvoltat printr-un parteneriat între Universitatea Cambridge și guvernul britanic. În acest joc, oamenii descoperă modul în care știrile reale despre vaccinuri sunt discreditate, dar și modul în care zvonurile false, cum ar fi conspirația 5G, sunt împărtășite și promovate.
În total, peste 34 de milioane de britanici au primit cel puțin prima doză de vaccin COVID-19, adică 50% din populație. – sursa: romania.europalibera.org