Acasă Politic Peste 3.000 de experți electorali s-au retras. Guvernul ia măsuri pentru organizarea...

Peste 3.000 de experți electorali s-au retras. Guvernul ia măsuri pentru organizarea alegerilor. Primarii trebuie să asigure spații suplimentare

DISTRIBUIȚI

Ca urmare a retragerii a 3.332 de experți electorali, Guvernul a modificat, prin ordonanță de urgență, legislația electorală generală.

Având în vedere calendarul celor două rânduri de alegeri care urmează în acest an, actul normativ prevede ca operațiunile electorale pentru Senat și Camera Deputaților să se desfășoare în aceleași secții de votare organizate pentru scrutinul prezidențial. În situații temeinic justificate, sediile secțiilor de votare utilizate la al doilea tur pentru alegerea Președintelui României și la alegerile parlamentare pot fi diferite față de cele în care se va desfășura primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale, cu condiția informării alegătorilor și accesibilității locației respective cu cel puțin 3 zile înaintea votării.

Sunt desemnate, totodată, structurile cu atribuții în asigurarea buletinelor de vot, ștampilelor și întregii logistici necesare. De asemenea, pe lângă cuantumul indemnizațiilor pentru personalul din birourile și oficiile electorale și pentru personalul care asigură suportul tehnic, atât în țară, cât și în străinătate, sunt stabilite măsuri logistice privind organizarea secțiilor de votare, predarea materialelor necesare votării către birourile electorale ale secțiilor de votare din țară și străinătate și măsuri de informare a alegătorilor cu privire la recepționarea sau, după caz, nerecepționarea documentelor de vot prin corespondență de birourile electorale competente.

Astfel, AEP va notifica alegătorii, prin intermediul poștei electronice, cu privire la recepționarea sau, după caz, nerecepționarea documentelor de vot prin corespondență, în această din urmă ipoteză alegătorul având posibilitatea de a-și exercita dreptul de vot la scrutinul respectiv, fizic, în cadrul secției de votare.

Transportul materialelor, documentelor și tipizatelor către și de la birourile electorale ale secțiilor de votare din țară va fi asigurat de primari și, având în vedere perioada în care se vor desfășura alegerile, primarii trebuie să asigure, în apropierea birourilor electorale, spații interioare corespunzătoare pentru staționarea, membrilor birourilor electorale și a personalului MAI care asigură securitatea materialelor înaintea depunerii acestora la birourile electorale ierarhic superioare.

Guvernul va hotărî și modalitatea prin care materialele electorale vor fi transportate, depozitate și distribuite către birourile electorale, precum și măsurile tehnice pentru buna organizare a întregului proces electoral.

În ceea ce privește perioada de funcționare a birourilor electorale și pentru a elimina orice eventuale interpretări referitoare la dispozițiile legale în vigoare, Guvernul a stabilit că la alegerile prezidențiale birourile electorale județene, ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate își vor înceta activitatea cel mai târziu la data de 13 decembrie 2024, iar în cazul alegerilor parlamentare – cel mai târziu la data de 9 decembrie 2024.

În cazuri temeinic justificate, BEC poate aproba prelungirea cu o zi a activității acestor birouri electorale.

La ambele rânduri de alegeri de la sfârșitul acestui an, birourile electorale ale secțiilor de votare îți vor înceta activitatea în ziua imediat următoare a alegerilor.

Toni Greblă, preșesintele AEP, a anunțat, la finalul ședinței de Guvern, că, pentru cetățenii români care votează în străinătate, există, pentru ambele tipuri de scrutin, și noutăți în ceea ce privește votul prin corespondență.

”Cei care au primit un plic cu materialele necesare votării prin corespondență și care, până la o anume dată, diferită de cele două tipuri de alegeri, nu au fost transmise la biroul electoral pentru votul prin corespondență, vor fi înștiințați de AEP și vor putea să opteze, să aleagă să voteze la secția de votare la care sunt arondați, să-și anunțe intenția de vot către o anume secție sau direct să voteze la secția de vot cea mai apropiată de domiciliu, de reședința din străinătate pe care o au. Dacă vorbim de votul prin corespondență, să amintim că există posibilitatea ca cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate să se înscrie pe un site dedicat, administrat de AEP, site care este funcțional de la data de 1 aprilie. Vor putea să opteze pentru unul din scrutine până la sfârșitul lunii septembrie, respectiv până la sfârșitul lunii octombrie. Până în prezent şi-au manifestat intenția de a vota prin corespondență – și noi avem obligația să le trimitem plicurile conținând materialele necesare votului prin corespondență – 1.800 și ceva de alegători pentru parlamentare, 1.900 și ceva de alegători pentru alegerile pentru președintele României. În opinia mea, acesta este un număr foarte mic de alegători care au optat să găsească această cale de a vota prin corespondență. (…) Dacă tot vorbim de secțiile de votare din străinătate, vor fi organizate peste 900 de secții de votare, mai bine zis 915, așa cum au fost și la alegerile europarlamentare, deci se va păstra același număr de secții de votare pentru străinătate ca la alegerile europarlamentare din 9 iunie”, a afirmat Toni Greblă.

Acesta a atenționat că sediile unor secții de votare s-ar putea să difere de alegerile precedente, pentru că MAE trebuie să găsească secții corespunzătoare și că nu întotdeauna proprietarii, uneori privați sau chiar autoritățile locale, pot să pună la dispoziție același sediu pentru secția de votare, dar a dat asigurări că vor fi anunțate în timp util, atât pe site-ul AEP, cât și pe site-urile MAE și ale misiunilor diplomatice ale României în străinătate.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here