Asociația pentru Valori în Educație (AVE România) și platforma BRIO au anunțat miercuri, 5 februarie, rezultatele primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică din România. Conform raportului, care a analizat populația școlară din toate ciclurile de învățământ, primar, gimnazial și liceal, analfabetismul numeric se plasează la peste o treime (36%) dintre elevi, cu aproape 16% având dificultăți marcante.
- Analfabetismul numeric crește constant, de la 25% la clasele primare, la 46% la liceu
- Elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric (58,16%)
- Elevii din categoria cu cel mai crescut statut socio-economic prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric
- Cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric este atins în clasa a X-a, când procentul ajunge la 54,56%, conform documentului.
Raportul privind alfabetizarea numerică în România oferă o imagine detaliată asupra competențelor matematice ale elevilor, defalcate pe categorii de vârstă și clase.
Dragoș Iliescu, profesor în cadrul Facultații de Psihologie și Științele Educației din cadrul Universității din București, a explicat că 35% dintre elevii din România se află într-o zonă de risc masiv sau au competențe numerice foarte limitate, o cifră care, deși mai mică decât rezultatele PISA (aproximativ 50%), arată o tendință îngrijorătoare de deteriorare a competențelor matematice pe măsură ce elevii avansează în ciclurile școlare.
România are rezultate bune la finalul ciclului primar, dar competențele numerice se deteriorează în gimnaziu și liceu, unde analfabetismul funcțional ajunge la aproape 50%, cu o ușoară revenire în clasele XI-XII datorită pregătirii pentru Bacalaureat, continuă profesorul.
„Ultimul raport care a fost publicat deocamdată doar la nivel internaţional, în noiembrie, ne spune că la finalul claselor primare România stă mult mai bine decât ne-am aştepta. Pare că se rupe ceva la gimnaziu şi asta pare să se accelereze la liceu. Plecăm de la un analfabetism funcţional de undeva la 20-25% şi ajungem la aproape 50% în liceu. Dacă ne uităm de la clasă la alta, o să zicem, da, se confirmă acel trend, cu un reviriment la clasa a XI-a şi a XII-a, probabil motivat de atenţia suplimentară pe care o dau elevii Bacalaureatului”, a explicat Dragoş Iliescu.
El a adăugat că elevii din România au mari deficiențe în raționamentul statistic și probabilistic, iar un exemplu simplu arată că peste 90% dintre liceeni au concepții greșite despre probabilitate, ceea ce poate duce la decizii eronate în viața de zi cu zi.