Acceptarea plăților electronice de un număr mai mare de comercianți începând cu 2023, datorită noilor prevederi ale Legii Cashback, răspunde cererii crescute de servicii digitale din partea consumatorilor și va contribui atât la creșterea incluziunii financiare prin dezvoltarea infrastructurii de plăți electronice în zonele rurale și în orașele mici, cât și la combaterea economiei subterane, arată o analiză postată pe site-ul Visa.
Legea Cashback (Legea pentru aprobarea Ordonanței Guvernului 16/2022, care modifică legislația actuală privind introducerea sistemelor moderne de plată) prevede că de la 1 ianuarie a.c., comercianții cu încasări anuale în numerar de peste 10.000 de euro (50.000 de lei) au obligația să accepte și plata cu cardul. Pragul de acceptare anterior era de 50.000 de euro, aplicat la cifra de afaceri.
Potrivit sursei citate, decizia autorităților de a extinde prevederile Legii Cashback poate avea un aport semnificativ la digitalizarea IMM-urilor și la reducerea economiei subterane.
Decizia de a extinde obligativitatea acceptării plăţilor cu cardul pentru un număr mai mare de comercianţi, la propunerea Ministerului Finanțelor, împreună cu implementarea proiectului privind dotarea cu case de marcat cu jurnal electronic, vor contribui la creșterea veniturilor bugetare și la combaterea evaziunii fiscale, deoarece plăţile electronice asigură trasabilitatea şi fiscalizarea tranzacţiilor.
La nivelul economiei, digitalizarea IMM-urilor și accesul la servicii financiare vor susține creșterea gradului de educație și de incluziune financiară a comunităților locale și dezvoltarea sustenabilă a afacerilor mici și mijlocii, cu precădere în localitățile rurale și orașele mici, zone care în acest moment sunt slab bancarizate.
Nevoia de transformare digitală este critică pentru companiile mici și mijlocii, având în vedere că România se află pe ultimul loc în Europa la competitivitate digitală, potrivit Indicelui economiei și societății digitale (DESI) 2022. Plățile digitale oferă IMM-urilor oportunitatea de a obține venituri suplimentare, dar și avantaje precum comoditate, siguranță și rapiditate. Acestea sunt motivele menționate de aproape două treimi (64%) dintre firmele mici și mijlocii din România care acceptă plata cu cardul, potrivit rezultatelor unui sondaj privind digitalizarea afacerilor derulat Visa în parteneriat cu Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).
Totodată, potrivit sondajului, aproape jumătate (48%) dintre firmele care nu acceptă încă plata cu cardul au declarat că intenționează să implementeze soluții de acceptare a plăților electronice în viitor, ca măsură de sprijinire a dezvoltării afacerilor. Un motiv important pentru firmele care acceptă deja sau intenționează să implementeze plățile electronice este și cererea din partea clienților pentru astfel de soluții.
Modificarea legislației și soluțiile de plată moderne sunt extrem de importante în contextul în care plățile digitale au fost adoptate pe scară largă în orașele mari, în timp ce în orașele mici și zonele rurale acestea sunt mai puțin utilizate din cauza rețelei de acceptare mai slab dezvoltate. Peste 300.000 de terminale sunt instalate în prezent la comercianții din România, creșterea rețelei fiind de aproximativ 30% în ultimii doi ani, potrivit datelor raportate de Banca Națională a României, în iunie 2022. Totuși, aceasta înseamnă numai 18 terminale la mia de locuitori din România, față de o medie europeană de 33 de terminale, ceea ce arată nevoia de dezvoltare în continuare a infrastructurii de plăți electronice.
La finalul anului 2020, Visa a introdus în România serviciul Tap to Phone, prin care comercianții, curierii sau alți operatori economici de pe plan local pot descărca o simplă aplicație pe telefon sau tabletă și pot accepta astfel plăți contactless. Tap to Phone are potențialul să stimuleze acceptarea cardurilor datorită avantajelor sale incontestabile – costurile reduse și faptul că nu necesită echipamente suplimentare.
În prezent, peste 10 instituții financiare oferă această soluție pe piața locală și peste 10.000 de comercianți din România au ales să o implementeze. Potrivit datelor din piață, aplicația Tap to Phone este instalată pe aproximativ 25.000 de telefoane sau alte dispozitive electronice, transformate în terminale contactless de acceptare a plăților electronice prin intermediul Tap to Phone. Aproximativ 80% dintre acestea sunt disponibile în locațiile IMM-urilor din România.