În urma finalizarii procedurii de desemnare a furnizorului de serviciu universal, ANCOM anunță desemnarea Poștei Române ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poștale pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2029.
Dreptul de acces la serviciul universal reprezintă dreptul de a beneficia de furnizarea permanentă a serviciilor poștale incluse în sfera serviciului universal, la un anumit nivel de calitate, în orice punct de pe teritoriul României, la tarife accesibile tuturor utilizatorilor.
Serviciile incluse în sfera serviciului universal
Serviciile poștale din sfera serviciului universal sunt:
- colectarea, sortarea, transportul și livrarea trimiterilor poștale interne și internaționale având ca obiect trimiteri de corespondență, imprimate și pachete mici, în greutate de până la 2 kg (inclusiv);
- colectarea, sortarea, transportul și livrarea coletelor poștale interne și internaționale, în greutate de până la 10 kg (inclusiv);
- distribuirea coletelor poștale cu limite de greutate între 10 kg și 20 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;
- serviciul de trimitere recomandată având ca obiect trimiteri poștale interne și internaționale în greutate de până la 2 kg (inclusiv);
- serviciul de trimitere cu valoare declarată;
- colectarea, sortarea, transportul și livrarea cecogramelor interne și internaționale;
- serviciul de distribuire a taloanelor de plată a drepturilor de protecție socială și a documentelor de informare întocmite de Casa Națională de Pensii Publice la domiciliul beneficiarilor, în situația în care aceștia au optat pentru plata în cont curent sau în cont de card, indiferent de numărul de trimiteri poștale care fac obiectul acestui serviciu.
Trimiterile în numar mare nu sunt incluse în sfera serviciului universal.
Drepturile si obligatiile furnizorului de serviciu universal
În această calitate, CNPR va beneficia, printre altele, de dreptul de a acționa în relațiile internaționale ca furnizor de serviciu universal și de a încheia acorduri operaționale, de a utiliza formularele internaționale specifice, prevăzute în Actele Uniunii Poștale Universale, precum și de dreptul de a aplica tarife speciale pentru toți utilizatorii și integratorii în condiții transparente și nediscriminatorii, atât cu privire la tarifele propriu-zise, cât și cu privire la condițiile asociate acestora.
CNPR va avea, printre altele, obligația de a asigura, în fiecare localitate de pe teritoriul României, cel puțin o colectare de la fiecare punct de acces și cel puțin o livrare la fiecare adresă indicată, în fiecare zi lucrătoare, minim 5 zile pe săptămână, mai puțin în localitățile aflate în situații geografice excepționale unde frecvența de livrare stabilită de ANCOM este mai redusă.
Tarifele practicate pentru prestarea serviciilor poștale din sfera serviciului universal trebuie să fie accesibile, indiferent de localizarea geografică, transparente, nediscriminatorii și fundamentate în funcție de costuri, să stimuleze furnizarea unui serviciu universal eficient, avându-se în vedere asigurarea dreptului de acces la serviciul universal, precum și dezvoltarea rețelei poștale publice.
CNPR poate solicita compensarea costului net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, dar numai după încheierea exercițiului financiar aferent anului pentru care se solicită compensarea. Decizia stabilește mecanismul de compensare și parametrii aplicați pentru calculul și controlul compensației, costurile care sunt luate în considerare cuprinzând doar costurile suportate pentru prestarea serviciului universal, acestea fiind calculate pe baza unor principii de contabilizare a costurilor general acceptate.