Printre priorități: Pasajele Domnești, Berceni, Oltenița și Mogoșoaia și liniile de metrou București – Otopeni și Bragadiru – Voluntari
Guvernul Cîțu vrea să aloce 2% din PIB în fiecare an pentru infrastructura de transport, potrivit programului de guvernare prezentat azi. În plus vor fi folosiți atât banii europeni, cât și fonduri rambursabile.
Cele mai importante prevederi din programul de guvernare, capitolul Transporturi (minister condus de Cătălin Drulă):3 direcții pentru finanțarea marilor proiecte de infrastructură: alocarea, în medie, a 2% din PIB pentru infrastructura de transport pentru următorii 4 ani; utilizarea fondurilor externe nerambursabile (P.O.I.M., C.E.F., P.O.T., P.N.R.R.); antrenarea de fonduri rambursabile, fonduri de tip P.P.P. sau împrumuturi I.F.I
Proiecte majore:
A3, Autostrada Transilvania (cca. 155 km) – 4,2 miliarde de Lei, fără TVA; pregătirea implementării tronsonului Târgu Mureș – Brașov;
A1, Autostrada Sibiu–Pitești:
Accelerarea implementării Autostrăzii Sibiu-Pitești, pe toate cele 5 secțiuni ale proiectului, fiind asigurată finanțarea nerambursabilă prin emiterea deciziei de finanțare de către Comisia Europeană – total investiție 13,7 miliarde de Lei, fără TVA – din care 2,3 miliarde de Lei, fără TVA, pentru secțiunile 1 și 5;
Pregătirea proiectului- legătură DN7C Curtea de Argeș – A1 (Secțiunea 5 Sibiu-Pitești) – Râmnicu Vâlcea.
A0, Autostrada de centură a municipiului București (cca.100 km) – aproximativ 5 miliarde de Lei, fără TVA;
A10, Autostrada Sebeș-Turda – lotul 2 – 550 de milioane de Lei, fără TVA (total loturile 1 și 2 – 1,9 miliarde de Lei, fără TVA);
DX12, Drum expres Craiova–Pitești (121 km) – 3,2 miliarde de Lei, fără TVA;
Drum expres Brăila–Galați (12 km) – 530 de milioane de Lei, fără TVA;
Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila – 1,9 miliarde de Lei, fără TVA.
Dezvoltarea infrastructurii rutiere în mod echilibrat și sustenabil prin demararea și finalizarea unor secțiuni de autostrăzi și drumuri expres din regiunea Moldovei, Dobrogei, Regiunii de Sud, Transilvaniei:
Demararea unor proiecte noi de investiții prin programul de construcție autostrăzi și drumuri expres în baza unor documentații mature și bine fundamentate, care vor stabili traseul optim și valoarea de investiție;
Autostrada A8, Târgu Mureș – Târgu Neamț-Iași-Ungheni (aprox. 311 km) – 36 miliarde de Lei;
Autostrada A7, Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani-Suceava-Siret (421 km) – 8,2 miliarde de Lei, fără TVA, conform analizei multicriteriale;
Autostrada A13, Brașov – Bacău (160 km) – 8,8 miliarde de Lei, fără TVA;
Autostrada A13, Sibiu – Brașov, în continuarea secțiunii Brașov-Bacău (125 km) – 7,1 miliarde de Lei, fără TVA;
Drum expres Craiova – Pitești (loturile 3 și 4) – 1,3 miliarde de Lei, fără TVA, valoare de atribuire a contractelor;
Drumurile expres din zona Dobrogei, a căror rentabilitate economică impune cu prioritate realizarea lor – proiecte în valoare de 11 miliarde de Lei, fără TVA (Drumuri expres Buzău-Brăila, Focșani – Brăila, Brăila – Tulcea, Constanța – Tulcea, Tișița – Albița), din care se vor finaliza Drumurile expres Buzău-Brăila și Focșani-Brăila, în valoarea de 3,2 miliarde de Lei, fără TVA;
Drum expres Calafat – Lugoj; Reabilitarea/reparația capitală a 157 de poduri, considerate prin expertize tehnice drept necesități urgente de intervenție;
Drum expres Sfântu Gheorghe – Ditrău, respectiv Sovata – Miercurea Ciuc
Creșterea mobilității în zona Valea Prahovei prin:
Finalizarea proiectării și licitarea execuției lucrărilor pentru construcția Autostrăzii Ploiești-Brașov (6,5 miliarde de Lei, fără TVA, conform S.F. din 2010)
Creșterea capacității administrative a C.N.A.I.R., pentru buna implementare a Autostrăzii Ploiești-Brașov, prin dezvoltarea unui parteneriat cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI);
Realizarea unor investiții, în scopul fluidizării traficului pe DN1 (ca de exemplu, pasaje subterane sau supraterane, benzi suplimentare, bretele de acces).
Accesibilitatea polilor locali de dezvoltare economică prin implementarea unui program de construcție a unui număr de aprox. 370 km de variante de ocolire în perioada 2021- 2024, în valoare de 5,5 miliarde de Lei, fără TVA, ca de exemplu:
Ccontinuarea proiectelor de construcție variante ocolitoare (VO; Centuri ocolitoare):
DNCB (Drumul Național Centura Municipiului București, cu intervențiile la cele patru pasaje Domnești, Berceni, Oltenița și Mogoșoaia); V- Bârlad; V- Timișoara Sud; V- Zalău; V- Satu Mare; V- Târgu Jiu, V- Galați; V- Tecuci, V- Mihăilești, V- Târgu Mureș;
Demararea unor proiecte noi: Centura Metropolitană Cluj-Napoca, V- Sighișoara; V- Vaslui; V- Giurgiu; V- Sf. Gheorghe; V- Pitești Vest, V- Timișoara Vest; V- Râmnicu Vâlcea;
Implementarea în baza unor parteneriate cu autoritățile administrației publice locale a unui program de construire de variante de ocolire (V- Sibiu Sud, V- Mediaș, V- Salonta, V- Arad Est, precum și alte proiecte, a căror fundamentare economico-socială le susține);
Stimularea activității economice în zona de frontieră și facilitarea transportului rutier prin eliminarea taxei de trecere a podului Giurgiu
Metrou: Magistrala M6 pe sectorul 1 Mai – stația Toky- (zona comercială Băneasa), cu finanțare europeană nerambursabilă, fonduri J.I.C.A. și buget de stat, urmând a evalua fezabilitatea și sursa de finanțare pentru sectorul Tokyo-Aeroport Internațional Henri Coandă (Otopeni).
Magistrala 7 – tronsonul Voluntari – Bragadiru – magistrala va asigura interconectivitatea între două zone populate din SV și NE. Magistrala 8 – Semi-inelul Sud Crângași – Dristor 2 va asigura toate relațiile de transfer ale călătorilor între magistralele de metrou, fără a mai fi necesară traversarea prin centrul orașului.