”Arta nu dorește reprezentarea unui lucru frumos, ci reprezentarea frumoasă a unui lucru” (I. Kant)
Oare ce dorea să trasmită prin această afirmație Kant? Putem spune că arta răspunde nevoii umane de a-și exprima sentimentele, a captiva, a transmite stări, a impresiona receptorul. Arta reprezintă legătura noastră cu frumosul și iubirea. Cum putem exprima mai bine frumosul dacă nu prin pictură? Educația artistico-plastică estend educaţia acelor simţuri pe care se bazează conştiinţa artistică, inteligenţa şi gândirea creatoare a copiilor. Artele plastice dezvoltă individualitatea şi capacitatea lor de integrare în colectivul grupei şi totodată în munca socială. Educaţia artistico-plastică prezintă evoluţia spirituală a copilului. Astfel, prin procesul educaţional de înfăptuire a cerinţelor se potenţează psihicul copiilor cu noi valori artistice care îmbogăţesc viaţa lor spirituală şi le dezvoltă entuziasmul pentru cultura artistică. Totodată, orientează întreaga activitate cognitivă şi creativă a copiilor spre autoformarea unui sistem coerent de noţiuni şi a unor modalităţi proprii de exprimare artistico-plastică prin care copiii dobândesc şi experienţe specifice printr-o muncă conştientizată şi productivă.
Pentru reuşita educaţiei prin artele plastice trebuie să îi lăsăm copilului deplina libertate de exprimare, educatorii având rolul de a sugera şi de a dirija şi mai puţin de a impune. Desenul exprimă personalitatea copilului, interesele şi preferinţele lui. Acesta trebuie doar îndrumat fără a-şi înăbuşi creaţia personală, punându-i la îndemână materiale, tehnici, modalităţi de exprimare. Conţinutul rămâne la dispoziţia invenţiei şi originalităţii copilului.
La vârste mici, când copilul îşi caută singur mijloacele de expresie, limbajul său – vorbit, muzical sau graphic – poate constitui un instrument de investigaţie, o cale de acces către lumea interioară şi originalitatea sa. În această perioadă copilul are un fond creativ şi acesta se dezvoltă prin educaţie. Atmosfera trebuie să stimuleze curiozitatea şi curajul de a combina formele, culorile, unele tehnici de lucru, prin care să se cultive încrederea în forţele proprii pe baza unor aprecieri încurajatoare (feed-back).
O condiţie esenţială a dezvoltării creativităţii plastice o constituie dezvoltarea gândirii artistico-plastice şi a posibilităţilor de a o materializa prin însuşirea unor tehnici de lucru (monotipia, dactiloscopia, colajul). Gândirea artistico-plastică este o formă, o calitate a gândirii umane. Formarea gândirii artistico-plastice se realizează atât în cadrul activităţilor de educaţie plastică cât şi în afara lor: cercuri, vizite la expoziţii, muze, excursii. Ea poate fi cultivată individual şi în colectiv.
Valoarea educativă sporită o au activităţile de creativitate în grup. Grupul înlesneşte schimbul de idei, de experienţă în tehnicile de lucru, stimulează interesul copiilor pentru activităţile plastice şi dezvoltă spiritul colectiv.
Arta îi poate ajuta pe copii să se dezvolte în anumite arii care sunt, de obicei, neglijate de sistemul clasic de învățământ. Desenând și pictând, copiii își vor dezvolta creativitatea și își vor imbunătăți abilitățile fizice, cognitive și emoționale. Arta este, deci, cu atât mai importantă în primii ani de viață ai copiilor. Studiile arată că activitățile artistice în copilăria timpurie dezvoltă capacitatea mentală a copiilor, ajutându-i să învețe mai repede, mai eficient.
Artele le stimulează imaginația, creativitatea, gândirea abstractă. Îi ajută să gândească mai bine și îl poate transforma într-un mic inventator sau antreprenor la maturitate.
Așadar, nu ar trebui să îi frângem aripile atunci când copilul va desena cerul mov, iar soarele verde, ci ar trebui sa îi încurajăm creativitatea. Îi putem explica culorile fiecărui lucru, dar în imaginația lui cerul poate fi precum curcubeul. Cu cât îi vom impune limite în domeniul artei plastice cu atât îi vom frânge aripile și nu va putea zbura mai sus. Încurajați copiii să picteze, pentru că în felul acesta vor învăța să viseze, să se cunoască cât mai bine pe ei înșiși, să aibă prieteni. Vor deveni adulți capabili de lucruri necunoscute.
Valoarea educativă prin artă este imensă. Cu ajutorul artei, transmitem valori, putem eficientiza comunicarea și optimiza integrarea socială a copiilor, putem realiza saltul de la educaţie la auto-educaţie. Cu toate acestea, în România, educarea prin artă nu ocupă un loc prioritar. – IONELA MIRCEA, consilier cultură, sursa www.rasfoiesc.com