În cursul zilei de 19 iunie 2014, Universitatea Politehnica București, Universitatea Tehnică de Construcții București, Asociația Industriei Feroviare din România și Club Feroviar au organizat o primă rundă de dezbateri pe marginea implementarii Memorandumului Guvernamental privind eficientizarea sistemului feroviar din România. La reuniune au participat reprezentanți ai administratorului național de infrastructură feroviară, CFR SA, operatorului de transport de călători deținut de statul român, CFR Călători SA, reprezentanți ai Asociației Transportatorilor Feroviari din România, reprezentanți ai Asociației Inginerilor Feroviari din România, alți reprezentanți ai industriei feroviare și ai sectorului de cercetare-dezvoltare și cadre didactice din învățământul superior de specialitate.
Principalul punct asupra căruia s-au concentrat discuțiile a fost cel legat de soarta liniilor de pe rețeaua secundară (aproximativ 40% din rețeaua feroviară a României) și impactul asupra dezvoltării economice și sociale a țării dar și asupra mediului de afaceri feroviar. Părerea unanimă a fost că situația curentă este provocată de o lungă perioadă de ignorare a nevoilor de întreținere și investiții în sistemele feroviare, ceea ce a condus la o imagine pervertită asupra eficienței și utilității căii ferate. În ciuda subfinanțării lucrărilor de întreținere, infrastructura feroviară este capabilă, după 25 de ani de neglijență financiară, să asigure în continuare cadrul pentru un transport de mare capacitate, eficient și sigur, chiar dacă au fost necesare impunerea unor restricții de viteză, cu impact masiv asupra calității și atractivității serviciilor de transport. Deși, pe baza unor date eronat interpretate, este prognozat un declin perpetuu al transportului feroviar, datele statistice recente marchează calmarea declinului și chiar o creștere pe unele segmente, atât ale rețelei primare, cât și ale celei secundare. (continuarea aici)