La Școala Gimnazială nr.1 Cernica s-a defășurat, în perioada 18 – 22 noiembrie, proiectul internațional Erasmus+ KA 229 ”Copii activi pentru un viitor mai bun” – 2019-1-RO01-KA229-063223_1. Școala din Cernica a fost gazdă pentru următorii parteneri:
ROMANIA (Cernica) – Scoala Gimnaziala nr.1 Cernica / Coordonator
TURCIA (Kayseri) – Adnan Menderes Ilkokulu / Partener
SPANIA (Almería) – CDP Nuestra Señora del Milagro-Fundación Marillac / Partener
GRECIA (Kozani) – 12 Dimotiko Sxoleio Kozanis / Partener
CEHIA (Hustopeče) – 12 Zakladni skola Hustopece / Partener
POLONIA (Białystok) – Zespol Szkolno-Przedszkolny Nr 3 / Partener
Perioada de implementare a proiectului este septembrie 2019 – octombrie 2021, coordonatorul de proiect fiind directorul instituției, prof. Ioana Raluca Mihalache.
Obiectivul general al proiectului este schimbul de bune practice: Dezvoltarea competențelor sociale, civice, a incluziunii și nediscriminării, precum și a cetățeniei active pentru elevii din șase școli eupopene până la 31 august 2021, schimbul de experiență și de bune practici între cadrele didactice din șase școli europene privind dezvoltarea competențelor sociale, civice și a cetățeniei active în rândul elevilor și modul în care acestea pot fi utilizate în activiteta didactică și educațională și dezvoltarea instituțională a dimensiunii europene a șase școli partenere prin împărțirea experiențelor și a bunelor practici privind dezvoltarea competențelor sociale, civice și dezvoltarea competențelor de management de proiect.
A fost o săptămână plină de creativitate și culoare “verde”. Primirea oficială a oaspeților, cu pâine și sare, conform tradiției, a avut loc la 18 noiembrie 2019 la sediul școlii. A urmat un spectacol de bun venit, oferit de elevii Școlii Gimnaziale nr.1 Cernica. Totul a început cu intonarea imnurilor celor șase țări participante și a imnului proiectului de către Corul Școlii, coordonat de prof. Gherghina Oprea. Au urmat o serie cântece populare din folclorul românesc, interpretate de Corul Școlii și de solistul Timotei Bobocea, coordonat de prof. Gherghina Oprea, și dansuri populare românești, prezentate de eleve ale școlii din clasele a III-a A, a V-a A, a VI-a și a VII-a, coordonate de înv. Ana Maria Covaci.
Pe parcursul a cinci zile s-au desfășurat activități metodice care au avut drept scop dezvoltarea competențelor social-civice, digitale, interculturale și de comunicare în limbi străine a participanților și modul în care aceste competențe pot fi transmise elevilor.
Temele întâlnirii din România, prima activitate transnațională din proiect, au fost “Școala eTwinning, vector de bune practici privind dezvoltarea dimensiunii europene a școlilor” și “Dezvoltarea la copii a empatiei, a sentimentelor civice, a preocuparilor față de mediu și a atitudinilor incluzive.
Primele două zile au fost axate în cunoasterea procesului de obtinere a certificatului de școală eTwinning, pașii pe care Școala Gimnazială Cernica i-a parcurs în vederea obținerii acestui certificat și prezentarea proiectelor eTwinning implementate de școala gazdă. Au fost prezentate principalele instrumente Web 2.0 utilizate în proiectele eTwinning, tutoriale de utilizare și exemple. A treia zi a urmat o vizită de documentare la Casa Corpului Didactic Ilfov, unde participanții au primit informatii despre tradițiile și activitățile traditionale ilfovene.
Activitățile specifice ale training-ului au fost împletite cu o parte din cunoașterea istoriei, culturii și tradițiilor românești.
Oaspeții au vizitat expozițiile organizate de Casa Corpului Didactic Ilfov, una dedicată “Zilei Cucilor” și alta având ca tema istoria școlii ilfovene și au fost încântați de un ansamblu folcloric de copii coordonați de Adriana Enache. A urmat o dezbatere despre modul în care cunoașterea și păstrarea tradițiilor și practicarea activităților tradiționale contribuie la protejarea mediului și a intrajutorării interumane. Gazdele acestei activități au fost Horiana Petrescu și Simona Luca, invitat special fiind prof. Nică D. Lupu.
A patra zi a avut ca temă “Dezvoltarea empatiei, a incluziunii și a sentimentului civic la copiii preșcolari” și a avut loc la Grădinița nr.1 Cernica. După ce au făcut cunoștință cu personalul grădiniței și cu modul în care este organizat învățământul preșcolar în România, oaspeții au urmărit sceneta “Povestea ursului cafeniu” interpretată de copii și filmul activității outdoor “La fermă”.
A urmat o dezbatere privind modul în care pot fi stimulate empatia, atitudinile civice și incluzive la copiii prescolari si a modului cum cei mici pot lua contact cu activitățile tradiționale și cu tradițiile locale.
Ziua a cincea a fost un atelier de lucru activ în care participanții, împărțiți în echipe, au identificat probleme ale lumii contemporane, modul în care pot fi soluționate aceste probleme și au conturat idei de proiecte eTwinning axate pe temele identificate.
Ceremonia de înmânare a certificatelor de participare a fost marcată de speranță și încredere privind modul în care copiii activi vor face această lume mai bună. – CRISTINA ANGHELUȚĂ