Sau ar trbui…
Sunt și am fost încă de la început un susținător al Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București – Ilfov (PMUD) și cred că, numai prin implementarea acestuia, Regiunea București-Ilfov își poate păstra statutul de motor al economiei românești. Dezvoltare durabilă se poate face doar printr-o abordare integrată a proiectelor de dezvoltare economică și social, declară președintele Consiliului Județean Ilfov, Marian Petrache.
Elaborarea unui singur document strategic integrat de programare la nivelul întregii regiuni, cuprinzând atât municipiul București, cât și cele 40 de localități din județul Ilfov, s-a făcut ca un model unic în țară, având în vedere interdependența între zonele regiunii și contribuția lor la dezvoltarea economică și socială.
Mai mult, ca urmare a abordării integrate susținute de Comisia Europeană, elaborarea Planurilor de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) este necesară în vederea finanțării proiectelor de transport urban, în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020 și a Programului Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020. Iar PMUD București-Ilfov este un proiect care își propune ca, până în 2030, să însemne investiții de aproape șapte miliarde de euro.
Au fost făcute toate calculele și analizele și, pe lângă realizarea Autostrăzii A0 (INELUL 2 al Bucureștiului) – care va separa traficul de tranzit, de traficul local – doar soluțiile aduse de PMUD mai pot rezolva problemele de trafic existente deja în Regiunea București-Ilfov.
Dar, elaborarea PMUD s-a făcut pornind de la principiul că vrem sa facem un plan pentru oameni și nu un plan pentru mașini. Având în vedere acest obiectiv, Petrache detaliază efectele Programului integrat de transport public de călători.
Ce înseamnă
O rețea extinsă de transport integrat pe toată zona București – Ilfov, capabilă să satisfacă în mod optim nevoia de mobilitate a cetățenilor.
Programul de circulație va fi coerent, cursele vor fi legate între ele, iar biletele/abonamentele vor fi valabile în oricare dintre autobuze.
Transportul se va asigura la același cost și în aceleași condiții.
Vor exista un bilet unic de călătorie si un abonament, prin intermediul cărora va fi asigurat accesul în oricare dintre autobuze, troleibuze, tramvaie, pe toată Regiunea București-Ilfov.
Autobuze suficiente
Pentru că Regiunea București-Ilfov se dezvoltă într-un ritm rapid, iar necesarul de mijloace de transport este foarte mare, pe lângă operatorii publici, cum ar Societatea de Transport București (STB, fosta RATB), aflată în subordinea Primăriei Capitalei și a Consiliului Județean Ilfov, și operatorii regionali aparținând localităților membre ale Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov, respectiv cei din Voluntari-Petrăchioaia, Buftea-Corbeanca și Chitila-Mogoșoaia, este nevoie și de alți operatorii în condițiile asigurării acelorași standarde. Cine vrea să presteze serviciul de transport public, trebuie să dispună de autobuze conforme, omologate pentru acest tip de serviciu, să respecte orarul aprobat, să asigure curățenia mijloacelor de transport, de calitate și siguranță a călătorilor.
Tarif unic
Va exista un tarif unic pentru călători. Pentru a fi posibil acest lucru, subvențiile vor fi acordate tuturor operatorilor, respectiv Societății de Transport București (STB, fosta RATB), aflată în subordinea Primăriei Capitalei și a Consiliului Județean Ilfov, operatorilor regionali Voluntari-Petrăchioaia, Buftea-Corbeanca și Chitila-Mogoșoaia și celor privați, astfel încât transportul să se desfășoare la același cost și în aceleași condiții.
Implementarea Programului Integrat de Transport Public București – Ilfov rezolvă câteva probleme majore:
Descongestionarea traficului și creșterea calității mediului, dar și o problemă socială pentru cetățenii din Ilfov care lucrează sau învață în București.
Aceste obiective pot fi atinse prin această nouă filosofie: printr-un angrenaj al mijloacelor de transport și prin prețul de cost. ”Ne dorim ca transportul în comun să devină o alternativă reală și tot mai mulți cetățeni să-și lase mașina personală acasă. Autoritățile trebuie să facă în așa fel încât, cei care au interese economice majore pe această zonă să nu inducă în rândul cetățenilor din București și Ilfov sentimente care să destabilizeze situația. Pentru că realitatea este că mulți bucureșteni dorm în Ilfov, iar cei mai mulți ilfoveni lucrează în București. De aceea, trebuie să funcționăm ca o comunitate, iar în transportul public trebuie să fie armonie. Cu toții vrem un trafic fluidizat și aer mai curat în București, iar pentru cetățenii din Ilfov ne dorim ca transportul public să nu fie o aventură și un calvar și nici un atac la buzunarul lor. De aceea e obligatoriu ca oricine prestează acest serviciu să poată asigura un transport public de calitate, la un preț correct”, afirmă Petrache.