Federația Națională a Sindicatelor din Administrație (FNSA) denunță ”metoda abuzivă și opacă” prin care sunt adoptate şi comunicate măsuri de restructurare a personalului angajat la nivelul Senatului României.
Diminuarea numărului de angajați cu 25%, fără discuții reale cu reprezentanții sindicatelor și fără o evaluare atentă a efectelor asupra funcționării instituției, constituie un demers care stârnește serioase îndoieli asupra profesionalismului și intențiilor corecte ale iniţiatorilor, se arată într-un comunicat al Federației.
În plus, intenţia de a reorganiza concursuri pentru toți angajații Senatului nu este doar ridicolă, ci extrem de riscantă. Într-o asemenea situație, ne punem o întrebare pertinentă: cine le va organiza, având în vedere că toți lucrătorii vor fi supuși evaluării? Vor rămâne doar politicienii care de mult timp aşteaptă să-şi ,,planteze” cadrele de partid în instituţie. Probabil acesta este şi scopul demersului.
De asemenea, subliniem că un Președinte al Senatului cu o experiență extrem de redusă în funcție nu poate face o evaluare obiectivă și bine fundamentată a necesarului de personal sau a competențelor existente. Adoptarea unor decizii atât de drastice, într-o perioadă foarte scurtă, evidențiază o atitudine neatentă și neprofesionistă, având implicații potențial severe asupra stabilității și eficienței instituției.
Reorganizările de personal anunţate de către conducătorii politici ai instituţiilor, reprezintă de fapt un demers populist şi continuarea politizării instituţiilor din sectorul administraţie publică. Implementarea unor măsuri radicale fără un plan strategic bine definit, fără consultări și fără măsuri de suport temporar va afecta serios funcţionarea Senatul României, se mai arată în comunicat.
Aceștia solicită încetarea acțiunilor arbitrare și netransparente, dialog social real între conducerea Senatului, sindicate și angajații vizați, pentru a găsi soluții juste și echilibrate, garantarea unui mediu de lucru corect, fondat pe respectarea principiilor statului de drept și a transparenței instituțiilor.
Reacția dură a Federației vine ca urmare a anunțului președintelui Senatului, Ilie Bolojan, privind disponibilizarea a 178 de persoane din cele aproape 800 ale instituției. Bolojan a precizat că a descoperit persoane care nu vin la serviciu, dra primesc salariu, și că există persoane care au fost angajate la cabinetele parlamentare pentru o perioadă nedeterminată, deși angajările respective trebuiau făcute doar pe perioada mandatului, ceea ce a dus la supradimensionarea aparatului birocratic. De asemenea, există comisii care nu au suficiente persoane pentru volumul de muncă, cum ar fi cea juridică, și comisii care au o activitate redusă, dar au un număr mare de angajați. Bolojan a dat ca exemplu comisia de regulament, care se întrunește o dată la două luni. Președintele Senatului a precizat și că programul de lucru va fi prelungit până joi. În plus, s-a referit și la numărul nejustificat de mare de directori fără angajați în subordine. De asemenea, a anunțat și reduceri cu 20% la consumul de carburanți.
”Trebuie să avem un personal corect dimensionat și profesionist pentru a nu risipi banul public. Iar Senatul să fie un exemplu, pentru că nu putem cere altora să nu risipească banul public. După eliminarea acestor sinecuri, am propus Biroului Permanent o nouă organigramă, care a fost avizată. Odată cu aprobarea acesteia în prima sesiune ordinară, ea va deveni obligatorie.
(…) Colegii care vor pleca nu vor fi demiși de nimeni. Conform legii se vor organiza concursuri pentru funcționari publici. Șefii de servicii, directorii vor avea două posibilități: să facă concursuri corecte și să îi păstreze pe angajații buni sau să trucheze concursurile și să își asume costurile”, a spus Bolojan
Ilie Bolojan este cunoscut pentru astfel de măsuri, atât la Primăria Oradea, cât și la CJ Bihor.