Cătălin DRAGOMIR
Ne-am isterizat, cu mic cu mare, că elevii români au obținut rezultate slabe la testele PISA, am tras concluzia că este o generație de ”analfabeți funcțional” care peste puțin timp va avea drept de vot și va decide soarta țării. Ne-am revoltat și am fost șocați de aceste rezultate, de parcă acești copii au apărut de nicăieri, nu sunt copiii adulților de azi. Am preferat să rămânem uimiți în fața ecranelor îngălbenite de televiziuni și să trecem senini peste știrea din vară care arăta că mai mult de jumătate dintre profesori nu au promovat examenul de titularizare.
Cărați din cărucior la manifestații, școliți de profesori preocupați mai degrabă de propriile nevoi, educați acasă în cultura ajutorului social, informați că a scrie înjurături pe drapelul țării este o atitudine politică, îndopați cu meditații pentru că au nevoie doar de note, e normal să nu priceapă sensul unui text care nu are ”haștag” în față. Probabil mulți copii abia dacă știu să și scrie, pentru că sunt obișnuiți mai mult cu tastatura…
În fața acestor lucruri nu ne mai șocăm. Poate pentru că sunt ”cool”? Pentru că acesta este trendul? Câți adulți și-au pus în mod real problema dacă vreodată școala i-a învățat să pună cap la cap informațiile pe care le memorează și, ulterior, recită doar pentru note? Dar câți dintre profesori s-au gândit vreodată să lege între ele informațiile pe care le predau la orele de literatură, istorie, georgrafie și educație civică și să explice copiilor cum s-au influențat reciproc de la un domeniu la altul și astfel au transformat societatea? Probabil prea puțini…
Așa că ar trebui să ieșim din acest ”șoc analfabetic” și să înțelegem că nici cei care îi învață pe copii – profesori sau părinți – nu au fost învățați să gândească astfel, să înțeleagă fenomenele, iar actualizarea cunoștințelor, ceea ce acum se cheamă, pompos, învățarea pe tot parcursul vieții, nu este un moft. Foto: Părinții cer schimbare