Continuă seria marilor insolvenţe, acum venind rândul companiei STRACO GRUP Bucureşti, care se ocupă, după cum se cunoaște, cu construcția de drumuri şi autostrăzi.
La 24 august 2015, Tribunalul Bucureşti a admis cererea companiei de deschidere a procedurii generale de insolvenţă (Dosar 29881/3/2015), numind CITR Filiala Bucureşti SPRL drept administrator judiciar provizoriu. Termenul limită de înscriere la masa credală a fost stabilit pentru 9 octombrie 2015, iar prima adunare generală a creditorilor este programată pe 3 noiembrie 2015.
În cererea depusă la tribunal, societatea menţionează că înregistrează datorii care trebuie plătite într-o perioadă de până la un an de 180.203.940 lei, datorii care trebuie plătite într-o perioadă mai mare de un an în valoare de 27.057.717 lei, în timp ce lichidităţile se ridică la 25.469.233 lei.
STRACO GRUP SRL are un capital social de 5.151.000 lei, deţinut de Alexandru Horpos – 34,65%, Traian Horpos – 24,75%, Vlad Ionel Vameșu – 19,8%, Ioana Daniela Neacșu – 9,9%, Mihaela Şerban – 9,9% şi RATREE SA (Luxemburg) – 1%.
La finalul anului trecut, fraţii HORPOS şi Vlad Ionel Vameșu au intrat în atenţia autorităților, pentru că în perioada 2011 – 2013, în calitate de asociaţi şi administratori ai SC «Straco Group» SRL, ar fi dispus înregistrarea în contabilitatea societăţii a unor facturi fiscale emise de SC «Activ Invest Construct» SRL, administrată de Sandu Stancu, acestea fiind de fapt operaţiuni nereale, aferente executării lucrărilor proiectului Apă – Canal Ilfov, cu scopul de a deduce în mod nelegal TVA aferentă si de a reduce cuantumul impozitului pe profit şi dividende, datorate bugetului de stat. În baza acestor documente justificative s-a dispus transferul sumei totale de 14.443.879 lei în conturile SC «Activ Invest Construct» SRL, sumă care ulterior a fost transferată în conturile unor societăţi și retrasă în numerar. STRACO GRUP SRL a încheiat anul 2014 cu un profit net de 597.312 lei, la o cifră de afaceri de 303.945.609 lei.
La începutul acestui an, STRACO GRUP SRL a câştigat trei contracte (două în împreună cu STRABAG şi al treilea împreună cu două firme) pentru construcţia autostrăzii Câmpia Turzii – Ogra – Târgu-Mureş.
Asfaltatorii, pe mâna CSAT
O echipă de cercetători ai Societăţii Academice din România, finanţată de Comisia Europeană, a verificat toate contractele de pe SEAP care au fost atribuite pentru drumuri, din 2007 încoace, peste valoarea de un milion de euro. Este vorba de 6.064 contracte în valoare de 32 417 milioane euro. Dintre acestea, cel puţin 44% din contracte şi 48% din valoare au fost distribuite preferenţial, fie pe conexiuni politice directe la donatori de partid, fie pe alte conexiuni ale decidenţilor.
Unul din şapte contracte europene au fost date în situaţii în care a fost un singur ofertant între 2007 şi 2013, şi unul din trei pe bani româneşti, sau de consilii judeţene unde 27 din 42 dau deschis banii unei singure firme favorite. Asta face 3,33 miliarde euro dintr-un total de 6,79 miliarde (49%) în anul 2011 sub PDL, 1,553 miliarde euro dintr-un total de 4,56 miliarde (34%) în 2012 (toată lumea) şi 1,552 miliarde euro dintr-un total de 3,936 miliarde (39%) în anul 2013 (sub USL). Diferenţa până la cheltuiala totală sunt contractele de sub un milion şi cele nepublicate pe SEAP.
În urma prezentării acestor date, Alina Mungiu cere, de urgență, să se convoace CSAT, care să aibă ca prioritate analizarea acestei situații. – CĂLIN MATEI