Acasă Economie Studiu ANCOM: 80% dintre utilizatorii serviciilor postale doresc sa primeasca in sisteme...

Studiu ANCOM: 80% dintre utilizatorii serviciilor postale doresc sa primeasca in sisteme automate coletele oricarui furnizor postal

DISTRIBUIȚI

”Utilizatorii isi doresc tehnologizarea serviciilor postale: sisteme automate mai multe, mai inteligente si utilizabile de toti furnizorii postali. Intr-adevar, utilizarea partajata a coletomatelor intre diferitele retele postale este una din evolutiile necesare pe care o asteptam in sectorul postal. Deschiderea retelelor postale trebuie sa se intample, urmand exemplul din urma cu 20 ani al retelelor de telefonie”, a declarat Eduard Lovin, vicepresedintele ANCOM.

Experienta privind oficiile postale si sistemele automate

Aproximativ o treime dintre utilizatorii de servicii postale au mers intr-un oficiu postal in ultimele 12 luni pentru a ridica colete, asteptand in medie circa 13 minute pentru a intra in posesia lor. In acelasi timp, un procent similar de respondenti au ridicat colete din sistemele automate, acestea fiind apreciate in principal pentru rapiditate, proximitate si disponibilitate.

Utilizatorii apreciaza proximitatea oficiilor postale sau a sistemelor automate, considerand acceptabil sa se deplaseze 14-16 minute, in medie, pentru a ajunge la acestea.

Utilizarea sistemelor automate ar putea fi mult mai ridicata, principalele motive invocate de catre cei care nu le utilizeaza fiind absenta lor in zona in care locuiesc si lipsa acestei optiuni din oferta vanzatorului.

Utilizarea serviciilor postale

Majoritatea utilizatorilor de servicii postale sunt destinatarii trimiterilor, iar nu expeditori: 62% nu au expediat nicio scrisoare/felicitare/document in ultimele 12 luni, 59% nu au expediat niciun colet, insa 81% au primit colete si 57% au primit scrisori/vederi/felicitari.

Expedierea de scrisori/vederi/felicitari a fost inlocuita cu utilizarea serviciilor de comunicatii electronice si/sau servicii digitale: mesajele SMS/instant sunt cel mai popular inlocuitor (68%), urmate de e-mail (43%), apeluri telefonice si platformele de socializare online.

Cumparaturile online

73% dintre utilizatorii de servicii postale au realizat cumparaturi online in ultimele 12 luni, peste 40% dintre acestia cu frecventa lunara sau chiar saptamanala. In astfel de situatii, viteza de livrare este considerata a fi foarte importanta de catre 8 din 10 respondenti.

Platformele digitale (precum Glovo, Bolt, Bringo sau Tazz) au livrat cumparaturile pentru 45% dintre cumparatorii online. Rapiditatea si comoditatea sunt considerate principalele avantaje ale serviciilor de livrare furnizate de aceste platforme, servicii care, pe anumite segmente, concureaza serviciile postale ale furnizorilor postali traditionali.

Duratele de livrare si preturile

Peste 40% dintre respondenti cred ca scrisorile si coletele ajung la destinatari in aproximativ 3-4 zile, fara diferente semnificative intre urban si rural.

Timpul de livrare este important pentru majoritatea utilizatorilor. Totusi, in schimbul unor costuri de livrare mai mici (24%) sau chiar gratuit (30%), respondentii ar prefera o livrare mai lenta a coletelor.

Pe fondul unui grad mare de satisfactie (70% si peste) privind preturile de expediere atat a scrisorilor cat si a coletelor, mai mult de jumatate dintre respondenti nu se informeaza cu privire la tarife, intrucat cheltuielile lor postale sunt mici, rareori expediind trimiteri. Principalele surse de informare sunt pagina de internet a furnizorului (24%), respectiv angajatii furnizorului de servicii postale (21%).

Studiul ANCOM

Studiul a fost realizat in luna iunie 2022, utilizand metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) pe un esantion principal de 1.436 de persoane de peste 16 ani, implicate direct in utilizarea serviciilor postale in ultimele 12 luni, avand o eroare maxima de ± 2,6%. Studiul este disponibil pe site-ul ANCOM

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here