Transportatorii de persoane au trimis spre prefecturile din întreaga țară o notificare prin care anunță că vor întrerupe transportul județean și interjudețean începând de joi dimineață. Aceasta în-seamnă o paralizare a acestui tip de transport, de care depind foarte mulți navetiști. Transportatorii îl acuză pe ministrul Transporturilor că vrea să distrugă activitatea a mii de firme de transport care au investit sume mari în parcuri auto, pentru interese personale.
Potrivit lui Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT), ministrul Șova nu are susținerea Guvernului în privința inițiativei de liberalizare a pie-ței de transport persoane, motiv pentru care transportatorii suspectează că oficialul are un interes direct în această problemă. ”Acest ordin nu este despre liberalizarea pieței de transport persoane, ci despre haos. În loc să fie 1-2 operatori pe un traseu, ca până acum, vor fi 20. Vorbim despre o canibalizare a acestei piețe”, a declarat Hagiu. El a precizat că și în prezent piața este liberă, întrucât oricine poate participa la licitațiile de atribuire a licențelor de transport, dacă se încadrează în criteriile prevăzute de lege.
Hagiu a subliniat că înainte de a fi o activitate comercială, transportul de persoane este un serviciu public. ”Transportul interjudețean preia transportul subvenționat al pensionarilor, veteranilor ș.a.m.d. Aceștia plătesc jumătate din costul biletelor, restul fiind subvenționat de stat, prin Ministerul Transporturilor. Numai că ministerul plătește când își aduce aminte către firmele de transport. În prezent, restanțele de plată sunt de patru luni”, a spus Augustin Hagiu.
Reprezentanții transportatorilor afirmă că, exceptând un singur criteriu de atribuire a rutelor, respectiv vechimea vehiculului, toate celelalte au fost ”spulberate” prin Ordinul ministrului.
Surse din domeniu au declarat că miza Ordinului emis de ministrul Transporturilor este favorizarea firmei germane FlixBus, cel mai mare operator de transport persoane din Europa, care a făcut deja primii pași pe piața românească. FlixBus operează curse în baza rezervărilor online, cu autovehicule închiriate, fără să dețină un parc propriu. Ministrul Lucian Șova ar fi avut mai multe întâlniri cu reprezentanții FixBus înainte de a emite Ordinul din luna august, afirmă sursele citate. Potrivit acestora, se mizează pe faptul că odată sufocată piața de transport de persoane după liberalizare, mulți transportatori care au investit sume mari în autovehicule vor renunța la această activitate, iar FlixBus le va închiria mașinile.
România reprezintă o piață imensă pentru transportul pe baza rezervărilor online, practicat aproape exclusiv în Europa. În prezent, acesta reprezintă doar 5% din totalul transporturilor de persoane din țara noastră.
Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, pare de neclintit în această privință. El a declarat marți, la şedin-ţa publică de dezbatere a proiectului de Ordin pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere, că exclusivitatea pe piaţa transportului interjudeţean de persoane nu mai poate continua.
Potrivit oficialului, nimeni nu poate contrazice ideea că o concurenţă liberă, un liber acces la piaţă poate fi reglementat. În opinia sa, oricine trebuie să poată, oricând, să solicite efectuarea unui transport interjude-ţean prin curse regulate de pasageri. În cazul în care protestul transportatorilor va avea loc, așa cum a fost anunțat, vor fi afectați între 800.000 și 900.000 de pasageri care circulă, zilnic, pe curse interjudețene. – mai multe pe RomaniaLibera.ro