Acasă Editorial VIITOR DE AUR

VIITOR DE AUR

DISTRIBUIȚI

mana_care_scrieCătălin Dragomir

După așa-zisele ajutoare electorale (cam 15 miliarde de lei), din care copiii au ieșit tot prost, alocația rămânând 42 de lei lunar, minusurile din buget vor trebui acoperite cumva. Cu excepția celor care stau permanent cu pixul în mână și cu ochii pe economia reală, și-a pus cineva problema că ajutoarele şi pensiile majorate peste măsura posibilităților vor costa în jur de un miliard de euro, iar promisiunile în cascadă pentru circa zece milioane de persoane sunt în contul viitorului buget?

După alegeri, Guvernul, indiferent din cine va fi compus, va avea decizii foarte grele de luat pentru că bugetul din 2015 trebuie să se închidă cu un deficit de 1,4% din PIB. Asta înseamnă o sumă pe care fie trebuie să o colecteze în plus, fie să o taie de la cheltuieli, fie și una și alta. Ne aşteptăm, așadar, la creşteri majore de taxe sau la reduceri masive de cheltuieli, în funcţie de viziunea noului Executiv. În orice caz, 2015 va aduce schimbări majore de politică fiscal-bugetară, spun analiștii financiari și analiştii economici, întrucât aşa cum se prezintă situaţia în acest moment nu există posibilitatea ca toate angajamentele să fie susţinute.

Și, ca să vedeți că totul se joacă sub tejghea, cu toate că proiectul de buget pentru 2015 trebuia aprobat, conform legii finanţelor publice, până la 15 octombrie, şi trimis în Parlament, acest lucru nu s-a întâmplat. Premierul declara recent că bugetul va fi în sarcina noului Cabinet, dând de înţeles că anul viitor va fi definitivat şi aprobat. Dar e corect ca promisiunile din campanie să fie făcute în sarcina viitorului guvern? Scenariul de acum seamănă mult cu cel din 2008. Guvernul de la acea dată a majorat cheltuielile până la un nivel de alarmă, fapt care a trimis deficitul la peste 5% din PIB, într-un an cu creştere economică record, iar începutul lui 2009 a prins România fără buget aprobat. CAS au crescut imediat cu 3,3%, după ce fuseseră micşorate în toamnă, și au urmat tăieri masive de cheltuieli, creşterea TVA la 24% şi acordul de finanţare cu FMI.

Acum, acordul preventiv cu FMI este deraiat, iar redeschiderea unor negocieri, dacă situaţia bugetară va deveni dramatică, va fi dificilă. Negocierile de anul viitor, chiar şi în cadrul actualului acord, vor fi foarte complicate pentru că România s-a îndepărtat vertiginos de principiile agreate cu forurile internaţionale şi a făcut paşi înapoi. Deci, viitorul Executiv va fi constrâns să găsească soluţii. Ne așteptăm la reintroducerea impozitului progresiv în urma eliminării cotei unice şi la majorarea altor impozite. Inevitabil.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here