Acasă Anchete 22 de ani de la tragedia de la Balotești

22 de ani de la tragedia de la Balotești

DISTRIBUIȚI

Ultima zi a lunii martie e marcată cu negru în calendarul evenimentelor din România. În 1995 a avut loc tragedia de la Balotești, cel mai grav accident aviatic din România, în care au pierit 59 de oameni, amintește Libertatea.

În dimineața de 31 martie, la scurtă vreme după decolarea de pe aeroportul Otopeni, cu direcția Bruxelles, un Airbus A310 aparținând TAROM, cu 59 de oameni la bord – 49 de pasageri și 10 membri ai echipajului -, s-a prăbușit în apropierea localității Balotești, aflată la 20 km de Capitală. Imediat după ce a luat virajul către Ploiești, la o altitudine de 1.200 de metri, aeronava a intrat în picaj, iar pilotul n-a mai putut s-o redreseze. Avionul a căzut aproape vertical, iar impactul a fost devastator. Nu au existat supraviețuitori. Nouă români, trei americani, 32 de belgieni, doi spanioli, un francez, un olandez și un thailandez au murit atunci.

Câmpul pe care a căzut avionul a rămas în memoria celor ajunși acolo imediat după accident ca un imens cimitir fumegând. Aronava s-a făcut fărâme, trupurile oamenilor, la fel. Unii dintre pasageri au fost găsiți carbonizați complet, prinși în scaune cu centurile de siguranță. Cei care au avut misiunea de a recupera rămășițele umane au rămas marcați și au avut coșmaruri multă vreme.

Ancheta celui mai grav accident aviatic din România a fost finalizată în anul 2000, însă abia în 2014 a fost făcut public raportul. Conform anchetatorilor, tragedia ar fi avut două cauze: o problemă la motoarele aparatului de zbor (tracțiune asimetrică) + eroare umană (pilotul Liviu Bătănoiu n-a mai fost capabil să controleze aeronava, posibil din cauza unei probleme medicale, iar copilotul Ionel Stoi n-ar fi preluat comanda și nu ar fi efectuat manevrele necesare redresării avionului).

În raportul întocmit de Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile sunt detaliate ultimele minute ale cursei Tarom 371, inclusiv discuțiile din cabina aeronavei. Cu numai 32 de secunde înainte de prăbușire, copilotul a observat că pilotul are o problemă și l-a întrebat: “Ce ai, mă?”. Ultimele cuvinte ale copilotului au fost: “Bă, s-a stricat ăla!”. După șase secunde de la această afirmație, aeronava s-a prăbușit.

În 1996, la locul accidentului a fost ridicat un mic monument din marmură în memoria victimelor. – foto: A1.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here