Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a anunţat că a implementat o aplicaţie informatică pilot: Registrul fiscal al partidelor politice. Această aplicație urmăreşte informatizarea operaţiunilor legate de finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, transparentizarea acestora, prin expunerea datelor legate atât de activităţile instituţiei, cât şi de activităţile partidelor politice, îmbunătăţirea fluxurilor de lucru, a comunicării între actorii implicaţi, precum şi o mai bună gestionare a resurselor.
Dezvoltată de specialiştii Direcţiei generale sistemul informaţional electoral naţional, cu sprijinul Direcţiei prevenţie, monitorizare şi îndrumare din cadrul Departamentului de control al finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale din cadrul AEP, aplicația va asigura transferul bidirecţional de date între Autoritatea Electorală Permanentă, pe de o parte, şi formaţiunile politice, pe de altă parte, cu precizarea că orice persoană interesată are posibilitatea de a vizualiza online aceste date – se precizează în comunicaul transmis de AEP.
Dezvoltarea acestei aplicații va aduce o economie la bugetul de stat de două milioane de euro, transmit reprezentanții AEP.
Implementarea aplicaţiei informatice Registrul fiscal al partidelor politice reprezintă o măsură pentru asigurarea îndeplinirii laturii preventive, menite să responsabilizeze formaţiunile politice cu privire la obligaţiile legale care le revin, cât şi pentru identificarea şi sancţionarea faptelor contravenţionale. În acest sens, prin înfiinţarea Direcţiei prevenţie, îndrumare şi monitorizare, AEP îşi concentrează eforturile pe desfăşurarea unor acţiuni concrete de prevenţie în domeniul finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale, demonstrând astfel angajamentul său pentru transparenţă şi responsabilitate.
Aplicaţia conţine trei module: modulul 1, în care sunt înregistrate sediile filialelor judeţene şi sediile centrale, persoanele responsabile cu administrarea fondurilor şi persoanele îndreptăţite să reprezinte partidul la nivel central şi judeţean, conform art. 60 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, precum şi orice modificare a datelor menţionate, care vor fi înregistrate în cel mult 45 de zile de la data producerii acestora, conform alin. (3) din cadrul aceluiaşi articol; modulul 2, în care persoanele desemnate de către formaţiunile politice vor încărca lunar veniturile şi cheltuielile partidelor politice şi anual Raportul detaliat al veniturilor si cheltuielilor; modulul 3, în care vor fi încărcate de către persoanele desemnate situaţiile financiare anuale, în cel mult 15 zile după înregistrarea la organul fiscal competent.
AEP arată că, în prezent, se fac demersuri pentru ca modul 2 al aplicaţiei-pilot să fie disponibil online pe site-ul https://finantarepartide.ro, care poate fi utilizat de către reprezentanţii formaţiunilor politice în vederea transmiterii/încărcării electronice a rapoartelor detaliate de venituri şi cheltuieli realizate în anul precedent.
”Implementarea aplicaţiei informatice Registrul fiscal al partidelor politice aduce beneficii tuturor actorilor implicaţi, prin automatizarea unei activităţi care este în prezent mare consumatoare de resurse umane, timp, resurse financiare şi materiale. De asemenea, prin introducerea/încărcarea datelor în timp real de către reprezentanţii desemnaţi ai formaţiunilor politice, pe lângă reducerea consumului de resurse, se previne şi încălcarea termenelor de depunere stabilite de lege, în sensul că în prezent transmiterea/primirea documentelor atât în format electronic, cât şi în format letric, urmează un circuit anevoios”, se arată în comunicatul instituției.
AEP menţionează că intenţionează să extindă utilizarea online a tuturor modulelor aplicaţiei Registrul fiscal al partidelor politice începând cu data de 1 ianuarie 2021.