Acasă Info Local Analiza piețelor de droguri din UE

Analiza piețelor de droguri din UE

DISTRIBUIȚI

Centrul European de Monitorizare a Drogurilor și Dependenței de Droguri și Europol au dat publicității o Analiză a piețelor de droguri din UE: perspective cheie pentru politică și practică.

Pe baza datelor din 2021, se estimează că piața de droguri din UE are o valoare minimă de vânzare cu amănuntul de cel puțin 31 de miliarde euro, fiind o sursă de venit importantă pentru crima organizată. O caracteristică cheie a acestei piețe este interconexiunea dintre diferitele droguri ilicite, cu rețele criminale, brokerii și facilitatorii cheie, adesea implicați în criminalitatea poli-drog.

Analiza relevă, de asemenea, impactul și legătura pieții drogurilor din UE cu alte domenii de criminalitate, precum traficul de arme de foc și spălarea de bani.

Disponibilitate ridicată și diversificare a produselor: riscuri în creștere pentru utilizatori

Deși cantitate de droguri confiscate este în creștere, disponibilitatea principalelor droguri utilizate în Europa rămâne ridicată. În plus, piața drogurilor ilicite se caracterizează prin diversificarea produselor de consum și disponibilitatea pe scară largă a unei game mai largi de droguri, inclusiv a noilor substanțe psihoactive (în unele cazuri foarte puternice și cu puritate mare), ceea ce face necesare echipamente de detectare din ce în ce mai performante și mai specializate.

Apariția recentă a opioidelor foarte puternice, în special a benzimidazolilor, reprezintă o amenințare deosebit de complexă pentru sănătatea publică din cauza riscului crescut de otrăvire. Potențiala apariție a unor noi modele de consum în Europa este, de asemenea, o amenințare cheie, din cauza disponibilității medicamentelor ieftine și foarte puternice sau pure. Acesta este în special cazul cocainei, care a înregistrat niveluri de disponibilitate fără precedent.

Intensificarea presiunii asupra centrelor logistice din Europa

Un factor major care contribuie la creșterea eficienței este tendința către traficul maritim de transporturi individuale mai mari de droguri și folosirea containerelor care circulă prin centrele logistice globale. Ca urmare, în ultimii zece ani, cantitatea de droguri confiscate în Uniunea Europeană a crescut considerabil, în timp ce numărul capturilor pentru majoritatea tipurilor de droguri a scăzut. Scăderea numărului de confiscări poate fi explicată parțial printr-o concentrare redusă și prin dezincriminarea consumului de droguri în unele state membre.

Europa ocupă o poziție centrală în producția și traficul de droguri

Producția la scară industrială de canabis și droguri sintetice, cum ar fi amfetamina, metamfetamina, MDMA și catinone, are loc în UE atât pentru piețele interne, cât și internaționale.

Amploarea și complexitatea producției de droguri sintetice în Europa sunt determinate de inovarea în metode și echipamente și de disponibilitatea substanțelor chimice cheie necesare. Procesarea la scară largă a cocainei are loc acum și în interiorul Uniunii Europene. Europa este, de asemenea, probabil o zonă de tranzit importantă pentru fluxurile globale de droguri, în special cocaina din America Latină și, într-o măsură mai mică, amfetamina sub formă de tablete din Siria și Liban.

Adaptabilitatea penală: o provocare majoră pentru aplicarea legii

Pe piața drogurilor din UE operează diferite grupări de criminalitate, caracterizate printr-o capacitate de adaptare ridicată, acces la noutățile tehnologice și schimbările societale ample, exploatarea structurilor juridice de afaceri și a oportunităților din economiile tradiționale și digitale. În multe cazuri, pentru a-și derula activitățile, traficanții se bazează adesea pe alte rețele sau brokeri, lucru care le oferă, de asemenea, flexibilitate în diversificarea surselor și produselor, a rutelor de trafic și metode de disimulare, cu scopul reducerii riscurilor și a maximizării profiturilor.

Piețele medicamentelor: rezistente la șocuri externe majore

Piața de droguri din UE a demonstrat o rezistență remarcabilă la crizele globale, instabilitate și schimbări politice și economice semnificative. Exemplele recente de astfel de șocuri includ pandemia COVID-19, războiul Rusiei împotriva Ucrainei și ascensiunea talibanilor la putere în Afganistan. Ca răspuns, rețelele criminale s-au adaptat, schimbând rutele de trafic și diversificându-și metodele. Simultan, aceste evoluții au influențat și apariția de noi piețe și, în unele cazuri, preferințele consumatorilor.

Interacțiunea dintre piețele licite și cele ilicite: adăugarea unui strat de complexitate

Piețele de droguri ilicite și economia obișnuită se intersectează în diferite moduri. De exemplu, infractorii exploatează infrastructura de transport comercial pentru a face trafic de droguri și folosesc lacunele legislative pentru a obține substanțe chimice pe care ulterior le folosesc la producerea drogurilor.

Aceste intersecții sunt vizibile și pe piețele de canabis și opioide, unde unele produse disponibile legal în scopuri medicinale sau industriale pot fi deturnate. De exemplu, cultivarea legală de cânepă industrială și producția de CBD (canabidiol) pot fi exploatate pentru fabricarea de produse neautorizate de canabis.

Violență extremă: punerea sub presiune asupra comunităților locale și a societății

Unele state membre ale UE se confruntă cu niveluri fără precedent de violență pe piața drogurilor, adesea legate de piețele cocainei și canabisului. Aceasta pare să fie concentrată în centrele de distribuție și pe piețele competitive de vânzare cu amănuntul. O astfel de violență include crime, torturi, răpiri și intimidare și are loc adesea între rețele criminale, deși victime le pot cădea și persoane nevinovate. Acest lucru are un impact semnificativ asupra societății în ansamblu, prin creșterea sentimentului de insecuritate.

Corupția: facilitarea traficului de droguri și subminarea statului de drept

Pentru a-și desfășura activitățile și a atenua riscurile, inclusiv pe cele prezentate de sistemul de justiție penală, rețelele criminale se bazează pe corupție la toate nivelurile. Corupția legată de droguri vizează și persoanele cu acces la infrastructura cheie, precum cei care lucrează în hub-uri logistice, domeniul juridic sau cel financiar. Corupția, care este adesea legată de violență, are un efect coroziv asupra structurii societății și subminează guvernanța, creând vulnerabilități sistemice și, uneori, implicând coercitiv oamenii în activități criminale.

Tehnologie și inovație: factori cheie ai piețelor de droguri

Inovația în producția ilegală de droguri permite obținerea unor cantități mai mari de droguri, din ce în ce mai diversificate, mai puternice și cu o puritate crescută. Rețelele criminale continuă să introducă noi substanțe chimice pentru a produce droguri sintetice, punând provocări complexe pentru forțele de ordine.

Inovația în ascunderea chimică a medicamentelor complică, de asemenea, în mod semnificativ detectarea și interdicția. Simultan, rețelele criminale valorifică progresele digitale și oportunitățile tehnologice pentru a-și ascunde comunicațiile, pentru a îmbunătăți modelele de distribuție a drogurilor și pentru a reduce riscul.

Un exemplu în acest sens este creșterea recentă a utilizării rețelelor sociale și a aplicațiilor de mesagerie instantanee pentru vânzarea cu amănuntul a medicamentelor, făcând mai accesibilă o gamă largă de substanțe.

Evoluții cheie

Canabis

Canabisul este cel mai frecvent consumat drog ilicit din Uniunea Europeană, cu aproximativ 22,6 milioane de adulți care l-au consumat în ultimul an și rămâne cea mai mare piață de droguri din Uniunea Europeană.

În 2021, capturile de canabis în UE au atins niveluri record, cu 256 tone de canabis din plante și 816 tone de rășină confiscate. Rețelele criminale care operează pe piața ilegală de canabis sunt diverse și adaptabile, adesea implicate în traficul de mai multe tipuri de droguri și asociate cu violența, corupția și utilizarea abuzivă a structurilor legale de afaceri.

O mare parte a violenței dintre criminali din ultimii ani a fost legată de piața canabisului, în parte din cauza diversității și profitabilității pieței.

Majoritatea canabisului pe bază de plante consumat în Uniunea Europeană pare să fie produs aici, în special în Spania, unde au fost distruse importante culturi de canabis.

Regiunea Balcanilor de Vest joacă, de asemenea, un rol în furnizarea de canabis pe bază de plante, în timp ce Marocul rămâne cel mai mare furnizor de rășină de canabis. Cu toate acestea, există semnale de creștere a producției de rășină în Uniunea Europeană și, deși cantitatea este probabil să fie mică în comparație cu cea din Maroc.

Producția de canabis are un impact semnificativ asupra mediului datorită utilizării energiei, apei și a poluării chimice.

Potența canabisului a crescut în ultimul deceniu atât pentru canabisul pe bază de plante, cât și pentru rășină, și a fost observată o diversitate tot mai mare de produse de consum. Acestea includ uleiuri, extracte, produse comestibile și produse de vaporizare (traficate din America de Nord și produse în Europa). Atât canabinoizii sintetici, cât și cei semisintetici continuă să apară în diferite forme de produse de consum.

Cocaina

Cocaina este al doilea cel mai frecvent drog ilicit consumat în Uniunea Europeană și a doua cea mai mare piață de droguri ilicite după veniturile generate. Piața de consum pentru cocaină este în creștere, potențial influențată de disponibilitatea fără precedent a cocainei de înaltă puritate și la preț redus.

Există, de asemenea, semnale ale unei potențiale schimbări a rolului Europei în comerțul global cu cocaină. Acest lucru poate fi văzut în utilizarea tot mai mare a Uniunii Europene ca punct de tranzit pentru transporturile de cocaină către alte regiuni și tendința de creștere a anumitor etape ale producției de cocaină să aibă loc în Uniunea Europeană.

Dovezile indică faptul că rețelele criminale latino-americane și europene colaborează la producția de cocaină în Uniunea Europeană. Aceasta implică contrabanda (detectată rar) cu cantități mari de pastă de coca și bază de cocaină în Europa pentru procesare ulterioară în clorhidrat de cocaină.

Importul de bază de cocaină în Uniunea Europeană crește, de asemenea, riscul ca noile produse de cocaină de fumat (de exemplu, cocaina crack) să câștige mai multă importanță pe piețele europene de consum.

În Uniunea Europeană au fost confiscate anual cantități record de cocaină din 2017, cu 303 tone confiscate de statele membre în 2021. Belgia, Țările de Jos și Spania raportează cele mai mari volume de capturi, reflectând importanța lor ca puncte de intrare pentru cocaină. Datele preliminare indică o creștere a capturilor și în în 2022, inclusiv în puncte cheie de intrare, cum ar fi Anvers.

Cantități mari de cocaină sunt traficate prin porturile maritime ale Europei în containere intermodale.

Acest lucru a dus la o disponibilitate fără precedent de cocaină în Uniunea Europeană. Corupția și intimidarea lucrătorilor portuari sunt factori cheie ai contrabandei cu cocaină, deși corupția legată de această piață se extinde și la alte sectoare ale societății.

Rețelele criminale cu risc ridicat domină comerțul cu cocaină în Uniunea Europeană, generând profituri semnificative. Ca și în cazul altor produse, aceste rețele sunt activate de facilitatori și brokeri într-un mediu fluid și interconectat. Violența gravă legată de piața cocainei pare să crească în punctele cheie de intrare, deși afectează societatea în ansamblu.

Heroina și alte opioide

Heroina continuă să fie cel mai frecvent consumat opioid ilicit și contribuie semnificativ la efectele negative ale consumului ilicit de droguri în Uniunea Europeană. Cu toate acestea, peisajul problemei opioidelor din Europa evoluează și crește în complexitate, influențat de evoluțiile la nivel global.

Este de așteptat ca schimbările politice din Afganistan, principala sursă de heroină consumată în Europa, să perturbe această piață. Interzicerea drogurilor anunțată de talibani în aprilie 2022 pare să fi intrat în vigoare, deoarece datele disponibile sugerează o reducere semnificativă a culturii de mac de opiu și a producției de heroină în 2023.

Acest lucru poate duce la scăderea disponibilității heroinei în Uniunea Europeană, dar ar putea lăsa spațiu pentru alte droguri, inclusiv opioide sintetice puternice, cu un impact negativ semnificativ asupra sănătății și securității publice.

Traficul de heroină către Uniunea Europeană se bazează din ce în ce mai mult pe rutele maritime și în special pe utilizarea traficului global de containere și a feribotului care pleacă din Turcia. Aceste metode permit introducerea ilegală de cantități mari de heroină în transporturi unice, deoarece utilizarea punctelor de transbordare ascunde originea și natura transporturilor suspecte.

Rețelele criminale turcești continuă să domine traficul angro de heroină pe piața europeană, deși alte rețele, cum ar fi cele legate de regiunea Balcanilor de Vest, sunt și ele active.

Aceste rețele cooperează cu furnizorii din principala regiune de producție și cu parteneri din hub-urile cheie de distribuție din Uniunea Europeană, ajutate de exploatarea companiilor legal stabilite, achiziționate sau infiltrate de-a lungul rutelor de trafic. Traficul de anhidridă acetică, principala substanță chimică necesară pentru producția de heroină, din Uniunea Europeană continuă să aibă loc pe „ruta balcanică inversă” prin Turcia. Cu toate acestea, aparenta reducere recentă a traficului de heroină pe ruta Balcanică poate duce la schimbări în viitor.

Amfetamina

Uniunea Europeană este o piață importantă la nivel mondial pentru amfetamine, cu aproximativ 90 tone de droguri consumate în 2021. Este un stimulent relativ ieftin, cu o piață mare stabilă în Uniunea Europeană. În timp ce amfetamina este în general scăzută ca preț și puritate, în Belgia și Țările de Jos sunt principalele centre de producție pentru amfetamina. O anumită producție de amfetamine are loc și în Germania și Polonia și, ocazional, în alte părți.

Rețelele criminale adaptează și îmbunătățesc continuu metodele de producție a amfetaminei. Aprovizionarea cu precursori și substanțe chimice esențiale joacă un rol important, deși informațiile despre infrastructura criminală implicată sunt încă deficitare. Principala metodă de producție a amfetaminei folosește BMK ca materie primă. Cu toate acestea, alte metode pot deveni mai proeminente în viitor, eludând potențial dependența de BMK.

Impactul asupra mediului al producției de amfetamine este considerabil datorită cantităților mari de deșeuri chimice generate.

Traficul de amfetamine în Uniunea Europeană are loc în principal pe uscat și, uneori, împreună cu alte droguri. Cantități mai mici sunt traficate prin servicii poștale și de coletărie, adesea legate de comerțul online.

Traficul de ulei de amfetamină din Țările de Jos și Belgia către alte țări ale UE, unde este prelucrat în continuare în sulfat de amfetamină consumabil, este o parte importantă a afacerii de trafic ilicit de amfetamine în Uniunea Europeană și a crescut de-a lungul anilor.

Transporturile mari de tablete Captagon care conțin amfetamina sunt, de asemenea, traficate prin porturile UE, de la centrele de producție din Siria și Liban, până în Peninsula Arabică, principala piață globală de consum. Cu toate acestea, o anumită producție de captagon are loc și în Uniunea Europeană, în principal în Țările de Jos, pentru export pe piețele mari de consum.

Această producție pare a fi oportunistă și bazată pe solicitări sau cereri specifice.

Metamfetamina

Deși relativ mică la nivel global, piața metamfetaminei din Uniunea Europeană are potențial de creștere. Puritatea medie a metamfetaminei a crescut în ultimul deceniu, în special din 2019, când producția europeană de metamfetamine de cristal la scară largă a devenit mai comună. În aceeași perioadă, prețurile au scăzut ușor.

În timp ce producția și traficul pe scară largă în Uniunea Europeană par a fi destinate în principal exportului, există riscul ca o parte să fie distribuită în UE, crescând potențialul de răspândire a metamfetaminei, inclusiv a metamfetaminei cu cristale de fumat, unui grup mai larg de utilizatori.

Producția la scară largă de metamfetamine are loc în Țările de Jos și, într-o măsură mai mică, în Belgia. Inovațiile în producția europeană de metamfetamină au crescut eficiența și producția. Ca și în cazul altor droguri sintetice, provocările persistă în controlul disponibilității precursorilor pe măsură ce rețelele criminale se adaptează la legislație.

Producția de metamfetamine în Uniunea Europeană prezintă riscuri semnificative pentru sănătate, siguranță și mediu, de exemplu din cauza deșeurilor chimice.

Producția de metamfetamină pe scară largă în Uniunea Europeană a fost condusă de colaborarea dintre producătorii europeni de droguri sintetice și rețelele criminale mexicane.

Schimbul de cunoștințe olandez și mexican, în special, a condus la instalații de producție de metamfetamină mai sofisticate și mai mari. În timp ce producția la scară largă continuă, numărul producătorilor mexicani începe să scadă, deoarece și europenii au învățat tehnicile. Această colaborare, însă, a creat un precedent important cu un potențial risc semnificativ pentru sănătatea și siguranța publică, deoarece rețelele criminale mexicane sunt cunoscute că produc fentanil ilicit pentru piața din SUA.

Capturile de metamfetamine în Uniunea Europeană au crescut semnificativ în ultimii ani, atribuite atât producției interne, cât și traficului din țări precum Iran, Mexic și Nigeria. Producția de metamfetamină în Afganistan reprezintă, de asemenea, o amenințare, din cauza potențialului trafic către Uniunea Europeană prin rutele stabilite ale heroinei. Creșterea nivelurilor de convulsii observate în Turcia poate fi un semn al unei astfel de evoluții.

MDMA

MDMA rămâne un drog popular folosit în Uniunea Europeană, care este în general asociat cu modele episodice de consum în viața de noapte și în mediile de divertisment. În timp ce datele actuale sugerează o situație generală relativ stabilă în ceea ce privește utilizarea MDMA, există diferențe considerabile la nivel național.

Europa este un producător la scară mare de MDMA, cu o piață internă de consum alimentată de producători europeni. Similar cu producția altor droguri sintetice din Europa, producția de MDMA este concentrată în mare parte în sau în jurul Țărilor de Jos. Cantități mari de MDMA produse în Europa sunt, de asemenea, exportate pe piețele din afara Uniunii Europene, inclusiv Australia și America.

Ca și în cazul altor droguri sintetice, pentru a evita controalele, producătorii de MDMA își adaptează adesea formulele. O altă evoluție este creșterea aparentă a rapoartelor de accidente în instalațiile de producție de MDMA, inclusiv incendii și explozii, posibil din cauza utilizării echipamentelor inadecvate și a implicării producătorilor fără experiență. În comun cu alte medicamente sintetice, producția de MDMA provoacă, de asemenea, daune semnificative asupra mediului datorită cantității de deșeuri chimice produse.

Puterea generală a tabletelor și pulberilor de MDMA disponibile pe piața de vânzare cu amănuntul rămâne ridicată după standardele istorice, deși în unele țări cheie pare să existe o tendință de scădere. Cu toate acestea, disponibilitatea continuă a tabletelor cu doze mari de MDMA este o preocupare deosebită. O altă amenințare este apariția recentă a noilor produse de consum MDMA, cum ar fi cele comestibile și lichide, care pot atrage noi grupuri de consumatori.

Falsificarea MDMA cu alte substanțe toxice rămâne, de asemenea, o problemă continuă, cu risc asupra sănătății publice. Se pare, de asemenea, că pe piața europeană apare „cocaina roz”, un amestec de MDMA cu ketamina, cocaină sau 2C-B raportat pentru prima dată în țările din America Latină. Luate împreună, aceste evoluții arată că piața europeană de MDMA este dinamică și rezistentă.

Substanțe psihoactive noi

Comerțul cu noi substanțe psihoactive (NPS) reprezintă o provocare semnificativă și dinamică pentru piața drogurilor din UE, deoarece eludarea restricțiilor legale aceste substanțe sunt constant înlocuite. În 2022, un record de 30,6 tone de noi substanțe psihoactive a fost confiscat în Europa.

În timp ce numărul total de noi substanțe psihoactive care apar pentru prima dată în Europa a scăzut în ultimii ani, piața rămâne dinamică, cu sute de substanțe detectate și monitorizate în fiecare an de către Sistemul de avertizare timpurie al UE.

Exploatarea modificărilorlegislative privind controlul drogurilor permite ca unele noi substanțe psihoactive să reapară după perioade prelungite de absență.

Digitalizarea a jucat un rol important în facilitarea vânzării și distribuției de noi substanțe psihoactive. Disponibilitatea online a acestor substanțe ridică provocări de reglementare, subliniind necesitatea unor măsuri eficiente de monitorizare și control al vânzărilor online.

Noile substanțe psihoactive sunt expediate în principal către Uniunea Europeană din afara Europei. În timp ce China continuă să fie un furnizor important, măsurile de control asupra anumitor substanțe sintetice (cum ar fi catinone, canabinoizi și opioizi) par să fi determinat o parte din producția de NPS să se mute în India – care a apărut ca o sursă majoră, probabil din cauza controalelor interne limitate.

În Europa, se observă, de asemenea, o anumită producție de catinonă sintetică, în special cantități vrac de 3-CMC și 4-CMC.

Posibilitatea producerii altor substanțe rămâne o amenințare, mai ales că puțini precursori ai noilor substanțe psihoactive sunt în prezent controlați.

Capturile europene de catinonă care implică importuri în vrac din India pentru distribuție aparentă în toată Europa sunt interceptate în principal de Țările de Jos și Spania.

Există, de asemenea, o tendință de creștere în ceea ce privește furnizarea de ingrediente farmaceutice psihoactive sub formă de pulbere în vrac către Uniunea Europeană, despre care se suspectează că provin de la companii chimice și farmaceutice din afara Europei.

Din 2022, canabinoizii semisintetici au fost vânduți în mod deschis în Europa ca înlocuitori „legali” pentru canabis și delta-9-THC.

Sunt fabricate din canabinoizi naturali, cum ar fi canabidiolul care este extras din canabis (cânepă) cu conținut scăzut de THC. Au fost importate cantități vrac din Statele Unite, dar sunt produse și în Europa. Sunt vândute sub formă de vape, comestibile și alte produse sofisticate care pot fi atractive pentru tineri.

Există indicii că noile opioide sintetice, cum ar fi nitazenele, sunt mai disponibile în anumite părți ale Europei. Vânzarea greșită sau falsificarea opioidelor consacrate cu aceste substanțe puternice poate fi, de asemenea, în creștere. Acest lucru crește riscul de supradozaj și poate provoca focare. Aceste schimbări sunt probabil determinate de factori din partea ofertei, inclusiv posibile întreruperi în aprovizionarea cu heroină.

Recent, în Europa au fost raportate amestecuri de noi opioide cu benzodiazepine („benzo-dop”) sau xilazina sedativă animală („tranq-dope”). Văzute pentru prima dată în America de Nord, amestecurile sunt legate de efectele nocive crescute, inclusiv riscul de supradozaj.

Daunele asociate cu noile substanțe psihoactive rămân o preocupare semnificativă, în special în ceea ce privește intoxicațiile acute.

Analiza propune consolidarea monitorizării și analizei sistematice a pieței UE a drogurilor, inclusiv a precursorilor, a drogurilor ilicite și a noilor substanțe psihoactive, prin folosirea de metode și tehnologii avansate, inclusiv a inteligenței artificială și analiza imaginilor prin satelit.

Consolidarea în continuare a evaluărilor amenințărilor de-a lungul lanțului de aprovizionare cu De asemenea, se propune cartografierea, cu prioritate a rețelelor criminale care reprezintă cea mai mare amenințare, monitorizarea și analiza platformelor online, a social media, întărirea cadrului legislativ și o mai bună înțelegere a dimensiunii pieței medicamentelor.

Exercițiu de masă găzduit de Europol pentru a perturba conținutul terorist online

La 7 martie 2024, Europol, în cooperare cu Comisia Europeană, a organizat un exercițiu de masă pentru a testa Protocolul de criză al UE revizuit.

Exercițiul a avut loc în cadrul Forumului UE pe internet și a examinat colaborarea dintre autoritățile guvernamentale și industria tehnologică pentru a limita răspândirea virală a conținutului terorist și extremist violent online, ca urmare a unui eveniment terorist.

Printre elementele testate a fost interacțiunea Protocolului de criză al UE cu noua obligație pentru furnizorii de servicii de găzduire, introdusă de articolul 14.5 din Regulamentul (UE) 2021/784 privind abordarea difuzării de conținut terorist online,

să informeze prompt autoritățile competente atunci când devin conștienți de conținut terorist care implică o amenințare iminentă la adresa vieții.

Cine a fost implicat?

Exercițiul din acest an a reunit reprezentanți ai autorităților de aplicare a legii implicați în aplicarea atât a Protocolului de criză al UE, cât și a Regulamentului (UE) 2021/784, furnizori de servicii online, Forumul Internet global pentru combaterea terorismului (GIFCT), precum și factori de decizie din guverne și organismele UE.

Un răspuns rapid și coordonat la conținutul terorist online

Protocolul de criză al UE, adoptat de miniștrii Justiției și Afacerilor Interne în octombrie 2019,

este un mecanism voluntar care permite statelor membre ale UE și platformelor online să răspundă rapid și coordonat la diseminarea de conținut terorist online în cazul unui atac terorist, asigurând în același timp protecția puternică a datelor și garanțiile drepturilor fundamentale.

Elaborarea protocolului a avut loc în urma atacului terorist de la Christchurch, Noua Zeelandă, în 2019, prin care liderii guvernelor, industria tehnologică, societatea civilă și Comisia Europeană au convenit asupra „Christchurch Call for Action”. De atunci,

alte mecanisme de criză au fost dezvoltate atât la nivel național, cât și de sectorul tehnologic.

Implementarea practică a Protocolului este testată anual prin exerciții de masă. În urma mai multor exerciții de masă și a activării protocolului în 2020, EUCP a fost revizuit în 2023 pentru a integra lecțiile învățate.

Principalele modificări ale actualizării includ clarificarea relației dintre Protocolul voluntar de criză al UE și Regulamentul (UE) 2021/784, în special art. 14(5), criterii de activare rafinate, accent mai mare pe interoperabilitate cu alte mecanisme de răspuns la criză, protecție mai puternică a libertăților fundamentale,

printre altele, prin procese de debrief și îndrumări cu privire la răspunsul la filmările spectatorilor.

Europol și-a asumat un rol central în implementarea Protocolului de criză al UE prin gestionarea coordonării schimbului de informații și a comunicării între părțile interesate relevante într-un mod rapid și sigur. Acte recente de terorism în Franța (Arras, Paris)

, Belgia (Bruxelles) și atacul terorist din 7 octombrie al Hamas împotriva Israelului au demonstrat în continuare importanța perturbării difuzării propagandei teroriste și extremiste violente în timpul și după atacurile teroriste, sprijinind în același timp anchetele.

Europol găzduiește exerciții de masă orientate pentru a îmbunătăți colaborarea intersectorială și pentru a avansa în continuare procesele Protocolului de criză al UE.

2 COMENTARII

  1. […] Centrul European de Monitorizare a Drogurilor și Dependenței de Droguri și Europol au dat publicității o Analiză a piețelor de droguri din UE: perspective cheie pentru politică și practică. Pe baza datelor din 2021, se estimează că piața de droguri din UE are o valoare minimă de vânzare cu amănuntul de cel puțin 31 de […] Citeste mai mult […]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here