Ca şi pe piaţa de consultanţă politică, sondajele de opinie de care partidele din România au devenit dependente sunt furnizate de aceleaşi câteva institute cu legături politice mai vechi sau mai noi, înlocuite, de regulă, doar la schimbarea de gardă dintr-un partid. Alegerea unui institut se bazează, de cele mai multe ori, pe relaţia personală pe care politicienii o au cu sociologii, răsplătiţi în multe cazuri cu funcţii publice ori contracte cu statul atunci când sunt la putere.
Mirel Palada, acţionar şi sociolog la Sociopol, după mai mulţi ani de parteneriat în CCSB cu fiica lui Dan Voiculescu, a fost numit, în 2013, consilier de Stat al premierului Victor Ponta şi, timp de un an, purtător de cuvânt al Guvernului. Ileana Manuela Pieleanu, soţia sociologului,
Marius Pieleanu, prieten al preşedintelui executiv al PSD, Liviu Dragnea, primeşte în 2014, pe filiera PC, un mandat de consilier de conturi, membru în conducerea Curţii de Conturi a României, instituţia care verifică registrele financiare ale instituţiilor de stat şi cheltuirea banilor obţinuţi de partide de la buget.
În aceeaşi linie, institutul condus până anul trecut de Andrei Muşetescu, CSOP, a excelat în perioada guvernării PDL la numărul de contracte ministeriale.
Recent, mai exact în luna iulie, IRES, institutul social-democratului Vasile Dâncu, a furnizat la comanda Ministerului de Interne, o cercetare despre imaginea ministrului Gabriel Oprea.
După separarea de IRSOP, liberalii îl măsoară pe Klaus Iohannis cu CCSCC un institut din Cluj-Napoca al cărui nume a apărut recent în dosarul Uioreanu.
Dincolo de beneficiile colaterale, relaţia strict comercială a caselor de sondare cu partidele este una cât se poate de profitabilă. Din datele de piaţă obţinute de Gândul, preţul unui sondaj de opinie cu un chestionar mediu şi cu un eşantion de peste 1.000 de persoane este de 10.000 – 15.000 de euro, costul culegerii de date fiind de aproximativ 10 euro pe chestionar. Partidele comandă în general câte un sondaj lunar sau bilunar, iar în campania electorală frecvenţa lor este săptămânală şi, în proximitatea turului al doilea, chiar zilnică. Socioligii cu experienţă susţin însă că este aproape imposibil de făcut mai mult de trei sondaje serioase lunar, dacă se iau în calcul atât strângerea de date prin chestionare faţă în faţă cât şi interpretarea acestora. La ultimele runde electorale, cooptarea consultanţilor străini în staff-urile candidaţilor a făcut însă ca institutelor din România să li se ceară doar culegerea de date şi introducerea acestora în softurile amaricanilor.
Estimările din piaţă sunt confirmate de sociologul Sebastian Lăzăroiu, la rândul său fost consilier al preşedintelui Traian Băsescu, aflat în această campanie în staff-ul Monicăi Macovei. “Un sondaj făcut faţă în faţă este cam 10.000 – 12.000 de euro. Telefonic poate ajunge şi la 7.000 – 8.000 de euro. La focus grupuri costurile sunt mai mici – 1.000 – 1.500 de euro”, spune fostul director al CURS despre costurile momentului. Potrivit lui Lăzăroiu, implicat în ultimele campanii prezidenţiale în staff-ul lui Băsescu, “de obicei, sondajele de campanie se fac săptămânal, cam cu două luni înainte, iar în ultima săptămână, atunci când lucrurile se precipită, poţi să faci şi zilnic”.
Un calcul simplu arată că din relaţia cu partidele casele de sondare a opiniei publice implicate câştigă între 150.000 şi 200.000 de euro în ultimele două-trei luni dinaintea alegerilor, din care aproximativ 100.000 de euro în luna oficială a campaniei.
Nu în toate cazurile apar însă în contabilitatea partidelor, deseori serviciile fiind preluate, în materie de costuri, fie de fundaţii, fie de posturi tv cu legături politice, fie de firme ale unor apropiaţi. În dosarul în care preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, Gheorghe Bunea Stancu, şi miliardarul Ioan Niculae, patronul grupului de firme Interagro, au fost trimişi în judecată de DNA în 2012, procurorii susţin că 150.000 de euro din milionul promis de omul de afaceri în schimbul influenţării unor ulterioare numiri la Transgaz şi Romgaz ar fi fost plătiţi către INSOMAR. Contractul pentru sondajele al căror beneficiar era partidul care l-a susţinut pe Mircea Geoană la prezidenţiale era astfel încheiat între Interagro şi INSOMAR. Un caz similar, implicat şi în această campanie, a invocat DNA anul acesta în dosarul Uioreanu. „Chiar dacă nu toate institutele acceptă, sondajele politice se plătesc şi la negru”, a explicat pentru Gândul un sociolog implicat în ultimii 15 an în cercetarea opiniei publice inclusiv în campaniile electorale.
Centrul de Studii şi Cercetări Infopolitic (CSCI) lucrează pentru PSD
Un institut care sondează în momente politice-cheie chiar săptămânal – de cele mai multe ori analizele sociologice fiind prezentate opiniei publice ca fiind comandate de postul România TV sau din proprie iniţiavivă – , Centrul de Studii şi Cercetări Infopolitic (CSCI) lucrează în campanie pentru PSD. Coordonatorul său este Dan Sultănescu, unul dintre consilierii de imagine de la partid ai lui Victor Ponta, cooptat însă şi ca editorialist şi coordonator la Obiectiv.info, afiliat RTV, postul înfiinţat de deputatul PSD Sebastian Ghiţă. CSCI este de altfel parte a Fundaţiei Multimedia pentru democraţie locală, ONG condusă de Dan Sultănescu şi înfiinţată de al doilea strateg de imagine al lui Victor Ponta, Bogdan Teodorescu. Atât Fundaţia Multimedia cât şi compania care culege datele, Operations Research, deţinută de sociologul Emil Pâslaru, se numără printer beneficiarii fondurilor europene alocate prin POSDRU.
Intrat în stafful PSD pe când partidul era condus de Mircea Geoană, Dan Sultănescu a lucrat şi în campania pentru prezidenţiale a lui Adrian Năstase, dar nu direct cu partidul, ci ca analist politic la Multimedia Political Communication, firma de consultanţă a lui Bogdan Teodorescu şi, la acea vreme, a lui Dan Andronic. Prin firma Politic Bluprint SRL, pe care o deţine împreună cu soţia sa, Dana Sultănescu, a intrat, în parteneriat cu Transparency International, ONG condusă de Victor Alistar, un alt apropiat PSD, în proiecte de evaluare a succesului unor politici publice din România şi a nivelului lor de aplicare la nivel local. Potrivit unor surse din PSD, Political Blue Print are un contract cu partidul, furnizându-le comunicatorilor social-democraţi mesajele zilnice pentru aproximativ 2.000 de euro pe lună.
Cercetare Consutanţă Sociologică „Sociopol”, tot cu PSD
Înfiinţat în decembrie 2013 de consilierul de Stat al premierului Victor Ponta, Mirel Palada, ca o formulă de separare a acestuia de CCSB în care fusese mai mulţi ani partener cu Camelia Voiculescu, institutul care a declarat pentru 2013 la Ministerul Finanţelor zero angajaţi, o cifră de afaceri nulă şi o pierdere de 74 de lei, a devenit vizibil în campania pentru alegerile prezidenţiale furnizând sondaje publicate prin intermediul postului tv Antena 3 şi al site-ului DC News al lui Bogdan Chirieac. La Registrul Comerţului, Sociopol SRL apare ca fiind deţinută de Mirel Palada într-o proporţie covârşitoare – 95% şi de soţia sa, Florentina Palada, care este şi administrator, în proporţie de 5%.
Compania de Cercetare Socilogică şi Branding (CCSB) lucrează pentru PC
Cunoscută mai bine ca CCSB, Compania de Cercetare Sociologică şi Branding FORUM SRL, institutul care lucrează pentru PC, îi aparţine fiicei lui Dan Voiculescu, Camelia Voiculescu (67%), consilierul de Stat al premierului Victor Ponta, Mirel Palada având şi el 15%, arată datele de la registrul Comerţului. Pachetul de 18% din acţiuni este deţinut de Mihai Motoc, fondator al companiei în 2006 şi director general până în 2012, când a intrat în conflict cu Dan Voiculescu pe care l-a acuzat apoi că i-ar fi cerut modificarea rezultatelor. În ultimul an CCSB a făcut, din ce în ce mai rar, sondaje politice, pentru uzul intern al PC. Între clienţii săi oficiali se numără companii din trustului INTACT, dar şi Ministerul Tineretului şi Sportului.
Neimplicat oficial în campanie, sociologul Marius Pieleanu, şeful Grupului de Studii Socio-Comportamentale Avangarde SRL, îi oferă şi el sfaturi echipei lui Victor Ponta, fiind de altfel unul dintre cei prezenţi la lansarea candidatului PSD de pe Arena Naţională. Pieleanu deţine Avangarde în proporţie de 99%, restul aparţinând Psyho Global Consult.
CCSCC – casa PNL
Aflate în alianţă, PDL şi PNL îi ţin separat socoteala procentelor lui Klaus Iohannis. Dacă PDL a păstrat contractul cu CSOP, PNL a renunţat recent la colaborarea cu IRSOP, institutul lui Petre Dătculescu, în favoarea unei case de sondare a opiniei publice din Cluj-Napoca contractată prin intermediul lui Dan Mihalache – Centrul de Cercetări şi Studii Calitative şi Cantitative (CCSCC), aparţinându-i Cosminei Foia Ardelean.
Centrul de Cercetări şi Studii Calitative şi Cantitative (CCSCC) apare nominalizat recent în documentul redactat de procurorii DNA cu propunerea de arestare a liberalului Horea Uioreanu, preşedintele CJ Cluj. Furnizor de sondaje pentru PNL Cluj, CCSCC ar fi solicitat, susţin procurorii, ca urmare a unei analize făcute în luna aprilie, în perspectiva alegerilor europarlamentare, 5.000 de euro. „În 23 mai 2014, s-a reuşit obţinerea contractului semnat de un angajat al lui Ioan Bene (om de afaceri clujean acuzat că i-ar fi dat mită lui Uioreanu), care a dispus înregistrarea actului pe societatea Napocamin SRL, aparţinând acestuia, fiind ca atare emisă de către Flaviu Ardelean factura fiscală în valoare de 22.320 lei. Pentru a crea o aparenţă de legalitate, obiectul contractului a fost adaptat din studiu de piaţă sondaj de opinie electorală ce fusese în realitate executat, în studiu de piaţă în legătură cu situaţia locativă la nivelul comunei Floreşti”, susține DNA.
Sondajele CCSCC le-au înlocuit astfel pe cele ale IRSOP care au făcut în această vară diferenţa dintre Crin Antonescu şi Klaus Iohannis, impunându-l pe cel din urmă drept prezidenţiabil. Preţul cercetării care l-a scos din joc pe Antonescu în iulie a fost de 70.000 de lei, adică 15.500 de euro.
Centrul pentru Studierea Opiniei şi Pieţei (CSOP) – la noi e cu B1TV, la bulgari cu socialiștii
De 10 ani furnizor constant de sondaje de opinie pentru PDL, Centrul pentru Studierea Opiniei şi Pieţei (CSOP) este condus în prezent de Bogdan George Popescu după retragerea lui Andrei Muşetescu în cursul anului trecut. La toate alegerile importante ale ultimilor ani, CSOP a făcut exit-poll-ul la comanda B1. Azi, institutul îi aparţine în proporţie de 32% companiei olandeze TAYLOR NELSON SOFRES B.V. şi în cea mai mare parte (68%) firmei bulgare BALKAN-BRITISH SOCIAL SURVEYS. Partener al TNS în Bulgaria, firma Balkan British Social Surveys este deţinută de Kancho Markov Stoichev şi Andrei Ventselov Raichev, împreună cu Martchela Veselinova, toţi trei regăsindu-se printre administratorii CSOP. Presa bulgară i-a asimilat pe primii doi apropiaţilor Partidului Socialist Bulgar, fiind de altfel implicaţi într-o afacere în construcţii de hoteluri şi cluburi de golf împreună cu mogulul media local Krasimir Gergov.
Atât CSOP cât şi TNS România au obţinut, în perioada guvernării PDL, importante contracte cu statul. De notorietate este câştigarea contractului pentru crearea brandului turistic al României de către TNS în consorţiu cu cu firma spaniolă THR – Asesores en Turismo, Hoteleréa y Recreación pentru care Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a plătit, în total, 894.970 de euro, CSOP furnizând, din datele publice, un sondaj a cărui valoare nu se cunoaşte. În 2009, institutul a fost clientul Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale de la care a primit două contracte, unul de 202.427 de lei şi altul de 9.520 de lei, câştigătorul fiind şi singurul ofertant. Tot în acelaşi an, a luat 228.988.13 de lei fără TVA de la Ministerul Dezvoltării pentru Servicii de realizare a unui sondaj de opinie şi a 16 focus-grupuri privind gradul de informare a grupurilor ţintă despre Programul de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2007-2013. Ulterior, în 2010, compania a primit un contract de 153.625 de lei de la Ministerul Finanţelor. Achiziţia publică de prestări servicii pentru Sondaje de opinie privind gradul de informare a publicului larg despre Instrumentele Structurale în România a fost atribuită prin cerere de ofertă pe 31.03.2010. Altul, similar, a venit în noiembrie 2010 de la Inspectoratul General al Poliţiei Române, pentru Servicii de realizare a unui studiu în populaţia generală (15-64 ani) privind cunoştinţele, atitudinile şi practicile referitoare la consumul de droguri. Valoarea a ajuns la 273.250 de lei, contract acordat prin cerere de ofertă. În fine, în 2012, CSOP a câştigat un contract de 50.700 de lei de la Ministerul Sănătăţii.
În tot acest timp, institutul a făcut bilunar sondaje pentru PDL şi săptămânal în campaniile electorale. Potrivit unor surse politice, preţul unei cercetări a variat între 7.000 şi 15.000 de euro, în funcţie de numărul de intervievaţi.
Tăriceanu – AB Research Grup
În campania candidatului independent Călin Popescu-Tăriceanu, cei de la PLR colaborează cu SC AB Research Grup SRL. Sondajele nu apar ca fiind comandate de PLR, care are probleme cu înregistrarea la Tribunal, ci de Institutul de Studii Liberale, apripiat lui Călin Popescu Tăriceanu.
AB Research Grup este o companie de cercetare socială înfiinţată în 2002, împărţită în mod egal între sociologul Alfred Bulai, fost preşedinte al Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale în timpul guvernării Tăriceanu şi soţia sa, Ana Cornelia Bulai. În campania pentru prezidenţiale, AB Research au dat deja publicităţii un prim sondaj telefonic de opinie, pe un eşantion final de 1.600 de persoane, realizat finele lunii septembrie, favorabil lui Victor Ponta şi lui Călin Popescu Tăriceanu. În campania prezidenţială din 2009, AB Research a făcut sondaje de opinie pentru PNL. – sursa: www. gandul.info