Aproape jumătate dintre profesorii români sunt de acord cu un regim dictatorial, se declară pentru pedeapsa cu moartea și sunt de părere că homosexualitatea nu poate fi acceptată arată un sondaj al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj Napoca. Cu mențiunea că scorurile profesorilor sunt mai bune decât cele ale populației generale, așa cum apar ele în sondajele anterioare similare. Mai grav este că ponderea euroscepticilor și a celor care optează pentru sisteme nedemocratice este mai mare în rândul profesorilor cu vârste până la 35 de ani (inclusiv).
Sondajul a fost realizat pe un eșantion reprezentativ format din 1.427 de profesori (învățământ preuniversitar), aleși aleator, din 140 de școli, în perioada 10 – 24 noiembrie 2017.
Astfel, 45% dintre profesori acordă aceleași calificative (foarte bine sau bine) scenariului în care România ar fi guvernată de un lider puternic, care minimizează rolul Parlamentului și al alegerilor, însă rezultatul contravine unei alte întrebări, la care 87% din totalul profesorilor au declarat că apreciază un sistem politic democratic ca fiind o opțiune bună sau foarte bună pentru România. Ceea ce ar putea indica faptul că profesorii intervievați nu și-au lămurit sistemul personal de valori, trăiesc în confuzie privind incompatibilitățile dintre unele opțiuni. Într-o a doua interpretare s-ar putea ca alegerea sistemului democratic să fie doar o conformare superficială la ceea ce știu că este acceptabil.
De asemenea, 14% dintre profesori ar aprecia ieșirea României din Uniunea Europeană ca fiind o proiecție pozitivă și același procent ar aproba existența unui regim militar, iar 11% ar favoriza prezența unui sistem guvernat de legea religioasă (care ar presupune lipsa partidelor politice și absența mecanismelor electorale).
Instituțiile în care profesorii au multă încredere sunt Armata (79%), Biserica (62%) și Poliția (59%).
Peste 60% dintre respondenți declară nivele reduse de încredere în ONG, deși 74,1% sunt membri de sindicat, iar 48,5% dintre respondenți au participat la greve.
42,5% dintre profesorii intervievați nu ar dori să fie vecini cu persoane de etnie romă, 38,3% – cu homosexuali, 33,7% – persoane care vorbesc o altă limbă, iar 33,1% nu doresc să locuiască în apropierea unor cupluri în care partenerii nu sunt căsătoriți. Peste 40% consideră că pedeapsa cu moartea poate fi justificată.
Cu toate acestea, marea majoritate a profesorilor consideră că se descurcă foarte bine cu unele teme abordate la Dirigenție: gândirea critică și autonomă (86,7% dintre profesorii inetrvievați) sau drepturile și responsabilitățile cetățenilor (86.5%)
Concluzii
Proporția profesorilor care au un atașament scăzut față de prezența unui regim democratic în țară este îngrijorătoare.
Nivelul de toleranță socială al profesorilor este scăzut, chiar mai redus pentru unele categorii de persoane decât în restul societății.
Cel puțin unul din opt profesori se pronunță în favoarea plasării elevilor romi în clase separate, iar patru din cinci au optat pentru varianta învățării în clase diverse etnic.
Școlile din rural tind să aibă proporții mai ridicate de profesori tineri, la începutul carierei didactice, și profesori cu vârste apropiate de cele de pensionare.
În pregătirea profesorilor trebuie introdus un modul de formare care să adreseze în mod explicit aspecte legate de educația în medii caracterizate de diversitate etnică și socio-economică. – sursa: Cursdeguvernare.ro