Acasă Politic Companiile care dețin infrastructură critică din energie, comunicații, alimentație, sănătate și la...

Companiile care dețin infrastructură critică din energie, comunicații, alimentație, sănătate și la care statul e acționar pot fi vândute doar cu avizul CSAT

DISTRIBUIȚI

Proiect de lege al Ministerului de Interne care garantează și accesul statului pe terenurile private de lângă infrastructurile critice

Companiile care dețin infrastructură critică din energie, comunicații, alimentație, sănătate și la care statul e acționar pot fi vândute doar cu avizul CSAT.

Proprietarii de terenuri sau clădiri aflate în vecinătatea unor obiective infrastructură critică națională sau europeană, desemnată ca atare de instituțiile abilitate, vor trebui să permită accesul neîngrădit și nerestricționat al reprezentanților statului la acestea, potrivit unui proiect de lege inițiat de Ministerul de Interne. Mai mult, proiectul prevede că orice vânzare a unei companii cu capital de stat sau mixt care operează infrastructure critice poate fi realizată doar cu avizul Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT), organism condus de președinte și din care fac parte mai mulți miniștri și șefi de servicii de informații.

Obiectivelele de infrastructură critică sunt, potrivit OUG 98/2010, active economice sau de securitate națională ”esențiale pentru menținerea funcțiilor vitale ale societății, a sănătății, siguranței, securității, bunăstării sociale ori economice a persoanelor și a cărui perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ la nivel national”. Deocamdată nu există o listă publică a obiectivelor de infrastructură critică, dar aceeași ordonanță de urgență din 2010 listează sectoarele și subsectoarele infrastructurii critice naționale. Printre acestea se numără energia, telecomunicațiile, transporturile, serviciile publice (alimentare cu apă), domeniile sanitar și alimentar, administrația, cercetarea etc. Infrastructura critică este reprezentată, spre exemplu, de rețeaua de gaze și electricitate a țării, rețeaua de transport pe conducte a petrolului, terminalele portuare pentru hidrocarburi, hidrocentrale etc. Autoritățile publice responsabile (ministerele de linie) propun desemnarea infrastructurilor critice naționale sau europene, iar decizia finală e luată prin hotărâre de guvern.

Mai multe companii cu capital de stat sau privat au fost desemnate deja infrastructuri critice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!